Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
forgus31

Tungt att hålla polermaskinen

Rekommendera Poster

Min gamla dåliga polermaskin av plast hade fördel att vara väldigt lätt. Den nya som ser ut som en vinkelslip och är av den effktiva sorten orkade jag inte hålla särskilt länge och fick ont i armar/axlar på typiskt pensionärsmanér.

Att hänga upp maskinen vore ett sätt. Justerbart i höjdled förstås. Motvikt tänkte jag.

Jag tog då en ribba som jag fäste en krok av en plåtbit i ena änden. Där skruvade jag också fast en trissa där snöret löper runt. Ribban räcker ned så jag når att häkta fast kroken runt mantåget.

Ena änden av snöret fästs i polermaskinen och andra änden i en lite tyngre motvikt.

Min maskin väger 4 kg och brädstumparna från den några dagar tidigare sjösatta grannbåtens pallvirke ung 5kg.

Nu blev det lätt för arme gubben att polera skrovsidan. Lätt att hålla upp armarna då jag måste dra ned maskinen snarare än att hålla upp den. Att hålla upp armarna i tre timmar är också rätt jobbigt men motvikten räcker även för armarnas egentyngd.

Nu räckte tyvärr inte skarvsladden till elstolpen men batterierna i båten givetvis fullt solladdade och den energin räckte fint till maskinen fast den hade märkeffekt 1200W. Den drar väldigt lite på lägsta varvtal och batterimätaren visade 16A förbrukade efter en skrovsida som tog en timme drygt. Kanske två. Då hade även ebern varit igång tre timmar plus en skruvdragare som inte fått laddning på hela vintern.

En arm/axelbesparare varder konstruerad.

Varsågoda.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah mäts energin i. 16Ah alltså och inget annat.

Min halvdana telefon har fått för sig att rätta mig då och då. Ibland med rätta. Tyvärr skulle den ibland vara lite mer svenskt lagom. Lite ödmjukhet vore på sin plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"man får inte va dum - då kan man bli arbetsledare på elverket" var det alltid en av mina underställda linjemontörer som sa.

Jag hade en kompisar som hjälpte mig att vaxa och polera i år. I den mån jag hjälpte till, tog jag min egen lilla lätta polermaskin och kompisen fick ta varvets stora tunga, men mer effektiva polermaskin.

Smart lösning att av lite skräpvirke mm fixa avlastning för armar och rygg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en liten lätt men väligt effektiv tryckluftsdriven polermaskin.

Men man har ju inte alltid tillgång till tryckluft, sedan blir maskinen ganska kall av luftflödet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smart.

Som en gammaldags sån där motviktsmojäng man hade när man lyfte upp hinkar med vatten ut djupa brunnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hänger inte riktigt med, en bild vore fint. (Har gott om brädstumpar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...