Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
icetrip

Drev går ej att trimma ner..

Rekommendera Poster

Hej!

Mitt Alpha One drev vill inte trimma ner till bottenläge utan stannar ca. en decimeter innan.

Någon som har en susning om vad det kan vara för fel?

Det går att trimma upp och ner utan problem annars förutom just till bottenläget.

Tacksam för alla tips och funderingar! :)

Mvh Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan drevet är i "normalt" läge. Som det står nu så är det vinklat uppåt. Kan vara mer än en decimeter också. Kan ta en bild imorgon o bifoga här så kanske det är lättare att förstå. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena, hade samma problem dock med mitt bravo 3 drev för nån vecka sen, det var inte mer än anoderna som hade oxiderat fast på kolvarna, det räckte med att hissa upp och ner drevet ett par gånger så släppte det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, ska testa detta nu med en gång. Såhär ser det ut annars.

post-100879-0-37908500-1460358088_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går bara att trimma ner men inte upp nu. Om jag använder trailerknappen så åker den upp men sen stannar drevet ändå på samma ställe när jag trimmar ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Mitt Alpha One drev vill inte trimma ner till bottenläge utan stannar ca. en decimeter innan.

Någon som har en susning om vad det kan vara för fel?

Det går att trimma upp och ner utan problem annars förutom just till bottenläget.

Tacksam för alla tips och funderingar! :)

Mvh Daniel

Har detta upstått plötsligt, eller har du bytt eller reparerad något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har uppstått plötsligt, har inte lagat något. Man kan ju köra såhär men förmodar att den blir svårplanad då? Kan det va luft i kolvarna lr pumpen som är trasig på nåt sätt? Den låter ju iof..

Spelar det nån roll om man använder trailer-läget ist för vanliga up-knappen när man vill trimma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat oljenivån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljenivån i behållaren för trimpumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ser nog ut så ja, ska kika på detta imorn. Det finns alltså en mätsticka i pumpen då lr fattade jag helt fel? Första båten det här så håller på att lära mig om motorn osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det finns en mätsticka på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kan det vara trimsendarna? Kollat solenoiderna, kontakter o jord?

Redigerad av pattedog

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade mätstickan idag och den va krut torr. Så började hälla i olja men den vill inte riktigt rinna ner utan det blir som en hinna i mynningen på hålet så att det rinner utanför. Borde väl bara va att hälla i genom en tratt lr?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har kört med en tratt och ett sugrör bredvid så att luften kommer ut.

Det är ju ett ganska litet hål och luften måste ut samma väg.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är - var är oljan nu..?

Kan kanske vara läge att leta efter läckage...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljenivån kan inte ha varit det ursprungliga problemet, ju mer du tiltar upp drevet desto lägre blir nivån i behållaren (eftersom kolvarna fylls i stället). Med andra ord skulle drevet stanna på väg upp, inte på väg ned.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för tipset med sugröret. Runt om själva pumpen kan jag inte hitta nåt läckage, det är torrt.

Får fylla upp och hålla lite koll på den sen. Men då bör detta kunna va en orsak till att drevet inte går hela vägen ner lr?

Firefish, såg nu din sista mening där. Det låter ju såklart logiskt som du säger.

Redigerad av icetrip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är riktigt ont om olja kan det räcka med gravitationen för att det ska komma ner men om det då går trögt så stannar det. Dessutom beror det på var det är luft respektive olja i systemet. Om det är luft i pumpen så händer ingenting annat än att pumpen riskerar skära ihop.

När man fyllt på olja i behållaren så kan man bli tvungen att hjälpa till att lyfta drevet för hand för att pumpen ska fyllas med olja. Sedan ska man köra drevet upprepade gånger upp och ner för att lufta systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Eld, för din info! Ska ta tag i detta så fort jag hinner nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har nu fyllt på olja och sen kört drevet upp o ner flera ggr vilket har resulterat i att drevet nu är nere som det ska vara samt att tilt-up knappen funkar. Antagligen så va drevet över den gränsen som finns för att trimma upp det med den.

Skönt när det är så enkla lösningar som att bara fylla på olja! :) Tack för all info och hjälp! :)

Redigerad av icetrip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...