Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
benny_b

Tidspress genom trollhätte kanal

Rekommendera Poster

Då ska jag ta hem båten från Göteborg till Västerås.

Vi kommer ta kanalen hem, och via trollhätte kanal.

Den 6/5 kl 9 startar vi från Sjötorp på Göta kanal.

Men.... Den 4/5 startar jag från Göteborg. Så fråga är, hinner jag? Försöker hitta info om tidsåtgången på trollhätte kanal. Men hittar inget. Finns det någon som har erfarenhet?

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är helt omöjligt att veta. Det är fartbegränsning i Göta älv på max 10 kn, lägre hastighet finns också och räkna med minst 1-2 kn motström. Vilken fart kan du gå med i Göta Älv? Slussar och broar är öppna mellan kl 09 00 och 19 00 för fritidsbåtar. Vi fick ligga och vänta nedströms slussarna i Trollhättan 5-6 timmar en gång då bogserbåtar med släp skulle ner först.

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Gick från Vänern till Göteborg för ett år sedan just till Valborg. Inga roblem med att vänta. Vi var ensamma då. Gick i fem knop hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ju en bit över Vänern med, lite snålt om tid tycker jag.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att man kommer till Vänern på en dag. Sen behöver man inte jäkta över Vänern den ganska korta biten Vänersborg - Sjötorp.

Skulle det kinka med Trollhätte kanal kan ändå komma ut i Vänern dag 2 och köra på till sena ljusa vårkvällen. En sån nattsegling mår du inte illa av och kan snarare bli ett minne för livet.

Har själv många såna minnen som poppar upp då och då och lyfter internminnet och känslocentrum till högre nivåer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad händer om du måste vänta en dag i Sjötorp?

Man går med fast tidsplan om jag tar 5-dags turen. Start 6/5 eller 9/5. Så missar jag 6/5 kl 9,00 så får jag snällt vänta till 9/5... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Göta älv är i runda slängar 50 sjömil. Det är tio timmar i fem knop, exklusive slussar, broar och motström.

Om din båt gör 5 knop, räkna med att det går i 3,5 uppför älven. Det är 14 timmar. Jag skulle nog räkna på ca 17 timmar totalt. Minst. När jag åkt uppför älven har jag stannat i Lilla Edet, det är en ganska lagom dagstur och sedan ytterligare en till Vänersborg.

Vänersborg till Sjötorp är väl styvt 60 sjömil så ytterligare tolv timmar på Vänern.

Jag tycker nog att två dagar är lite trångt med tid.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter lite funderingar så kanske man ska gå runt kusten istället för i kanalen.

Hinner ju inte njuta av den speciellt mkt om man är under "press" känns lite surt att "kasta pengarna i sjön" för kanalen om jag inte riktigt hinner

Så tips mottages!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter lite funderingar så kanske man ska gå runt kusten istället för i kanalen.

Hinner ju inte njuta av den speciellt mkt om man är under "press" känns lite surt att "kasta pengarna i sjön" för kanalen om jag inte riktigt hinner

Så tips mottages!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Göteborg Stockholm är ca 500 sjömil så drygt hundra timmars aktiv segling får du nog räkna med.

Hade jag haft tiden (Jag hade räknat med 25-30 dagar för den turen) hade jag inte tvekat, det är många platser att besöka. Skall du segla på det viset så tycker jag att du skall ta rejält långa dagsetapper, men bara varannan dag, så att du får en heldag ´på de ställen du vill se, kommer man fram på kvällen och åker på morgonen igen blir det ofta stressigt, tycker jag.

För övrigt håller jag med Thalattas filosofi; Det tar så lång tid som man har på sig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra sommaren gick jag från Långedrag kl05:30, då kom jag till sista slussen innan Vänersborg kl18:57 (hon marchar ca 6knop). Så man får ta en tidig morgon i GBG om man ska hinna med uppströms.

Från Vänersborg till Sjötorp är det ca 70NM och det blåser SV till 99% på Vänern, så det fixar du också. 

Men du får ligga i... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojdå är det så långt mellan Vänersborg och Sjötorp. Det är i tankarna jag gärna förkortar avstånd men det hjälper ju inte i praktiken. Skulle ha gissat 30-40M. Vänern är en stor sjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Gick från Stockholm till Kungshamn med min Storfidra. Trodde att jag hade 24 dar till mitt förfogande. En resdag. En dag att sjösätta och nästan ytterligare en hel dag att bli klar för avgång. Sen hade jag tre liggdagar på det, plus en mycket kort dagsetapp.

En sak som jag blev väldigt irriterad på, var att jag, precis när jag laggt till i hemmahamnen, fick reda på att det var helgdag på Måndag - dan efter jag kom hem. Hade ju kunnat sträcka ut seglatsen ytterligare en dag.Hade inte en tanke på att 6 Juni hade blivit helgdag det året.

Dvs själva båtturen tog alltså 18 dagar. Nu skulle jag en dagsetapp norr om Göteborg men du skall ju å andra sidan till Västerås, så det går väl på ett ut.

Fick en förfrågan om en transportsegling från Västerås till Kungshamn härom dan. Var det inte bättre att ni bytte båt, så att du tar den som redan är i Västerås och killen som köpt båten i Västerås tar din i Göteborg. Då hinner han segla hem båten själv och vi slipper.  :ph34r:  :P  ;)

Går man runt Skåne, så finns det ett hinder, som i värsta fall gör att man får vänta upp till två timmar. Bron över Falsterbokanalen. Den öppnas en gång varje timme, utan i rusningstrafik morgon och kväll, då det är två timmar mellan broöppningarna. På tal om att jäkta.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade varit ute på längesegling och började efter dryga två månader få smak för sjölivet. Då ringde några bannade kompisar och ville bo hos oss och riktigt rå om oss och gå på Liseberg och så.

Grymt sa grisen och ökade farten hemåt. Hade kunnat vara "in the mood" ett par veckor till minst. Då hade vi ändå gått till engelska sydkusten och tillbaka till Göteborg. Man rår sig gott ombord och livet är enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Göta älv är i runda slängar 50 sjömil. Det är tio timmar i fem knop, exklusive slussar, broar och motström.

Om din båt gör 5 knop, räkna med att det går i 3,5 uppför älven. Det är 14 timmar. Jag skulle nog räkna på ca 17 timmar totalt. Minst. När jag åkt uppför älven har jag stannat i Lilla Edet, det är en ganska lagom dagstur och sedan ytterligare en till Vänersborg.

Vänersborg till Sjötorp är väl styvt 60 sjömil så ytterligare tolv timmar på Vänern.

Jag tycker nog att två dagar är lite trångt med tid.

Jag stannade oxå i Lilla Edet å Vänersborg när jag körde upp båten från Björlanda kile. Jag var rädd på min första båttur å tog det väldigt lugn samt hade några stopp på vägen.

Har man bråttom å nån som kan sköta kabyssen medans man åker så tror jag nog man kan nå Vänersborg på 1 dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...