Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Brackt1

Volvo Penta D4 rostar

Rekommendera Poster

Hej

Min D4 har börjat rosta (utvändigt). Känns lite läskigt då det har blivit mer nu när den stått i vinter. Vad kan man göra år det? Väldigt trångt och svårt att komma åt att skrapa och lägga på ny färg och frågan är ju om det funkar/håller. Kan man få stopp på eländet? Motorn är alldeles för ny för att börja rosta. Nu kanske det bara är skönhetsfel men känns ändå inte så bra. Kan man montera anoder på blocket eller liknande? Hjälper det alls? Anoderna på drev och kylsystem är ok (nästan för ok. hade hellre sett att de offrades snabbare i stället för motorn...)

Alla tips och förslag är oerhört välkomna.

mvh/Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske skall ta reda på vad det är som gör att motorn rostar, erfarenhetsmässigt vet jag att (det på min motor) börjat rosta där det runnit ned någon vätska från läckande slang eller slangkoppling, i mitt fall en självläns, samt en slang till varmvattenberedaren... Dessutom har jag under alla år haft väldigt svårt att få färg att fästa på turbon, så den är oftast rostbrun, men jag har väl inte använt värmebeständig färg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Min D4 har börjat rosta (utvändigt). Känns lite läskigt då det har blivit mer nu när den stått i vinter. Vad kan man göra år det? Väldigt trångt och svårt att komma åt att skrapa och lägga på ny färg och frågan är ju om det funkar/håller. Kan man få stopp på eländet? Motorn är alldeles för ny för att börja rosta. Nu kanske det bara är skönhetsfel men känns ändå inte så bra. Kan man montera anoder på blocket eller liknande? Hjälper det alls? Anoderna på drev och kylsystem är ok (nästan för ok. hade hellre sett att de offrades snabbare i stället för motorn...)

Alla tips och förslag är oerhört välkomna.

mvh/Adam

Tjena hur har du motorn på vintertid? Har du öppet runt motorn så luften cirkulerar, eller stänget du till motorluckorna vintertid? Om du har möjlighet montera bort alla kåpor huvar som stänger in motorn ha så öppet du kan under vintervilan. Ju mer cirkulation runt motorn desto mindre korrision.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Oj, Kossor hann visst före men inlägget får gå...
Välkommen till forumet!
Först: glöm detta med anoder, sådana kan bara hantera rostproblem inuti vattenfyllda motorer!

Sådan yt-rost som du beskriver är normal och inte alls särskilt läskig, det är tjockt gjutgods i motorn så det ser ofta värre ut än det faktiskt är med avseende på motorlivslängd.

Men enligt talesättet "små sår och fattiga vänner skall man inte förakta" så är det nog klokt att göra nåt åt saken ändå. Eftersom du tycks ha såpass trångt runt motorn att man inte kan komma åt med verktyg som slippapper och penselfärg så återstår kanske i praktiken bara att försöka förbättra miljön avseende fukt till nästa vinter? (En "snygg" motor utan rost eller oljerinn underlättar också inspektion, minsta läcka syns kort sagt tydligare mot en hel och ren målad yta.)  

Motorn är i soluppgången en "kall metallklump" vars yta lätt utsätts för kondens för dess temperatur hänger inte riktigt med vid ökad luftemp, jämför gärna hur imma bildas utanpå ett glas kallt öl. :-)
Sådana tempvariationer hinner upprepas många gånger under en lång vinter, så tiden med imma/kondens blir väl sammantaget rätt lång.

Hmm... finns väl i huvudsak tre strategier för att undvika fukt/kondens i vinterupplagda båtar...?
1. Ventilera båten riktigt bra i förhoppning om att vinddraget torkar ut fukten ungefär lika snabbt som den bildas. (Regn/snö-skydda för all del uppåt, tänk också på att snö kan yra omkring och leta sig in.)
2. Täta helt från luftombyte och sätt in sk torrbollar (alternativt köp billigt sommarvägsalt och fixa egen torrboll med en spann med ett enkelt tygfilter för saltet överst.)
Motorutrymmet är relativt litet och lätt att avgränsa, kanske kan man rent av samtidigt använda strategi 1 för övriga båten?
3. Förvara hela båten uppvärmt inomhus så inga tempvariationer kan förekomma över huvud taget.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sköna svar jag fått hittills. Precis det man ville höra initialt - typ - "ingen fara. Lite rost skadar ingen men se till att motverka fortsatt korrosion".

Ni har dessutom helt rätt. Såg att det stod vatten kvar nere vid motorn (och har såklart stått där hela vintern) vilket har skyndat på rostningen. Jag får helt enkelt se till att ha det så torrt, rent och luftigt jag kan i fortsättningen. Först får jag sätta igång och skrapa där jag kommer åt och pensla på med bättringsfärg. Jag borde väl köra med Pentas orginalgrund och lack? Fungerar div. rostätare från Mekonomen etc eller påskyndar de bara processen ytterligare? Nere vid oljetråget är det värst. Där borde roststoppande grundfärg fungera då temperaturen där nere inte är lika hög som uppe vid toppen? Jag såg att några skruvar var lite illa däran. Vågar man röra dom? Lite 5-56 och slipning kanske?

Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den läcker för lite olja... en oljig motor rostar inte. Det finns faktiskt rostskyddsspray att köpa som lägger på en tunn oljehinna (tror jag). Men använd den inte om du planerar att måla senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2. Täta helt från luftombyte och sätt in sk torrbollar (alternativt köp billigt sommarvägsalt och fixa egen torrboll med en spann med ett enkelt tygfilter för saltet överst.) Motorutrymmet är relativt litet och lätt att avgränsa, kanske kan man rent av samtidigt använda strategi 1 för övriga båten?

Slår ett slag för strategi 2.

Torka upp helt (eller - i det närmaste) först så det inte står slagvatten i kölsvinet.

Täck insugsventilerna med press (de blir ofta täckta ändå när man täcker). Behöver inte vara hermetiskt på något sätt. I vintras täckte jag bara över, försökte inte ens täta.

Spraya blocket med antikorrossionsspray.

Sätt i en torrboll, köpt eller hemgjord,

När jag vittjade torrbollen idag efter hela vintern var den snustorr. Två av påsarna var fortfarande mjuka.

I sittbrunnen däremot - där luften kunnat cirkulera fritt under press med ståhöjd - har det på sina ställen blivit lite mögeltillväxt. Inte värre än att det enkelt försvinner med trasan, men ändå. Vore spännande med ett vetenskapligt test av "öppna luckor" vs "stängda luckor". Öppnare än sittbrunnen blir det inte, och där ser det allmänt ut som f-n jämfört med ruff och motorrum som jag stänger helt och sätter torrboll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har då aldrig hört talas om en motor som rostar sönder utifrån så det behöver du inte oroa dig för. Dessutom är det inte säkert att din motorrumsmiljö är sämre än många andras, Penta sprutar sina motorer ihopmonterade och det kan räcka med en tillfällig tryckförändring i färgsprutan för att just din motorn ska ha fått en något sämre färgtäcke som nu syns i form av ytrost. Eller att ett packning i en kompressor beslöt sig för att läcka lite olja just då.

Vill du rostskydda motorblocket går det utmärkt med någon form av antingen rostskyddsolja eller vax (inte 5-56 eller liknande). Vill du måla senare är det bara att avfetta med bromsrengöring eller motsvarande. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CRC 3-36 är bra att spruta på som rostskydd innan vintern. För att stoppa/ta bort rosten nu skulle jag spruta över lite fosforsyra och sen tvätta rent och gå på men sprayfärg eller färgspruta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorerna målas utan grundfärg så skyddet är inte det bästa tyvärr

Med tanke på hur mycket elektronik det är på dessa motorer så är ett torrt och saltfritt motorrum viktigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...