Rabies 0 Postad 2 Maj , 2005 Är lite nyfiken på en B16 och undrar således om någon ägare eller tidigare ägare har lite info att dela med sig om båten? Lämplig motorstyrka, hur den går i lite sjö etc.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hans Postad 9 Maj , 2005 Hej, har haft en Ockelbo B16 sedan 1978, köpte den ny då. Har inte haft några som helst problem med den under dom ca 27 åren! Lät sy upp ett nytt kapell i vintras när originalet föll sönder totalt, men jag sitter fortfarande på originaldynorna! Mycket stadig och rejäl båt både vid stillaliggande och vid färd. Lite tung på grund av tjockt stabilt laminat men i gengäld håller den. Har en Evinrude 3-cyl 70hk på min (också den från -78). Skulle jag köpa ny motor idag skulle det nog bli lite större typ 85-90Hk. Helt enkelt en kanonbåt tycker jag, men kräver rejäl motor (minst 70hk) för att komma till sin rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 9 Maj , 2005 har en sådan hur bra som helst går gött i sjön! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hewe74 0 Postad 17 Maj , 2005 Nog ett bra val av båt! Några fiskeguider som jag var ute med hade sådana båtar. Det säger ju en det! Tror dom hade 70hk Suzuki fyrtaktare på sina båtar. /Henka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 10 Oktober , 2009 Hej, Jag jobbar som fiskeguide och har en ockelbo b16.. är hur nöjd som helst och kan bara säga bra saker om den båten. Med risk för lite smygreklam (moderator får väl ta bort inlägget om ni misstycker) men jag har lite snygga bilder på min båt på http://www.grossguidar.se om du vill dreggla lite // MVH David Gross Senast ändrad av netsplit | 12 oktober 2009 | 09:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 21 December , 2009 Hej! Jag hade en B16 från 1980 till 1990 med en rak 4-cyl Mercury 80 hkr. Klockades på uppmätt distans till 38,5 knop. Vid toppfart hade den en tendens att vingla lite, detta hade nog inte hänt med modern hydraulisk glappfri styrning. Planade upp med 13 personer (vuxna karlar). fantastisk acceleration med en person i, man kunde nästan få den att lyfta helt ur vattnet. En god vän hade en Evinrude 115 hkr, enligt honom gjorde den 46 knop och även den vinglade lite på toppfart. Båten var godkänd för 50 hkr, men jag hade inga problem med sprickor eller dylikt efter 10 år med 80 hkr. Faktiskt en av de roligare båtar jag haft! Jag tycker nog att 80 hkr var rätt optimalt, speciellt för att den planade upp med hur mycket last som helst. Den gick mest i relativt skyddade vatten i Fjällbackas skärgård, blev det lite högre sjö slog det rätt bra. En liten egenhet hade den, den var svår att plana upp i hård motvind om man var ensam, det var fasligt nära att den tippade över. Blåste det hårt planade jag upp i medvind för att sedan vända fören dit jag skulle. Anledningen till detta var givetvis att nästan all vikt var längst akterut, motor, tank, batteri samt föraren. Å andra sidan gick den ju rätt fort. Detta var ju tider innan powertrim blivit mer eller mindre standard, trim hade gjort gott i dessa situationer. Ha kul Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser