Bjorns_snipa 94 Postad 8 April , 2016 Jag läste ett inlägg på Elektronikforumet. Där står bland annat: "Den huvudsakliga vattenintränging kommer via tankens ventilationssystem vid temperaturväxling och när maskinen tömmer tanken och hade luftningen gått via en burk med torkad silikagel på ungefär samma sätt som kolkanistrarna i en modern bensinbil, så hade mycket av problemen inte existerat. - med värmning av silkiagel-kanistern av kylvatten eller elektriskt och smula luftgenomdrag till insugningssidan när motorn är igång så hade lösningen kunnat göras helt underhållsfri fordonets livstid ut. " Jag ska skissa lite på hur man ska kunna leda luftningen till en behållare med kiselgel. Att sedan värma den blir knepigare, men man kan ju alltid byta gel då och då. Här är länk till inlägget: http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=82062#p1231820 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 April , 2016 En variant man kan drista sig till att använda är att stänga till. Vintertid sker inga farliga gasningar så sprängrisken kan uteslutas. Har själv kran för detta dvs stänga avluftningen helt. Då kommer ingen luft in. Vill man utesluta risken för övertryck t.ex för en bensintank kan man avsluta avluftningen med en påkrängd ballong eller avklippt finger till gummi handske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 8 April , 2016 Man kan inte undgå att bli imponerad av dessa små varelser, dieselbakterierna. Personligen skulle jag kunna tänka mig minst en miljon ställen här i världen som är mysigare än insidan på en dieseltank när man nu hade tänkt att föröka sig, växa till och skaffa familj. Man kan fundera hur de tänker. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 8 April , 2016 Vintertid kan man nog klara sig med att stänga av eller sätta en ballong på luftslangen. Men jag tror att risken är minst lika stor på sommaren. Varma sommardagar passerar luft ut och svala nätter ska samma luft in, dessutom innehållande en hel del fukt speciellt dimmiga dagar. Dessutom ska samma mängd fuktig havsluft in som mängden bränsle som går åt när man kör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 8 April , 2016 Vet vi att dessa bakterier är aeroba? Att risken minskar på sommaren beror nog snarare på att omsättningen av diesel i tanken ökar. Det finns antibiotikafria biocider som fungerar, det kanske är dags att ta det för vana att använda dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 8 April , 2016 Det är väl framförallt RME som tillsätts i dieseln som är en accelerator för dessa gynnare.. Jag har massor med sådant i mina tankar. Känns ju fantastiskt att betala Cijatank massor för att komma ut, suga ut, spola rent och suga lite till för att sedan betala för att bli av med dieseln som jag betalade för i höstas.. Bara för att miljömupparna tyckte att det är bra att blanda ut dieseln med annan skit - BRA miljötänk när folk får kasta sin diesel... Hade jag haft möjlighet att köpa RIKTIG diesel hade jag gjort det varje dag i veckan, helt utan att vilja slippa skatten - bara för att få riktigt bränsle. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 8 April , 2016 Riktig diesel kan Du köpa via många av sjömackarna. Det är inte det minsta problem. Dock är den oftast inte helt utan skatt, men det har nog hänt att den varit "lågskattad"... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 8 April , 2016 Så mumsigt ser det ut när man tömmer ett Racorfilter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 8 April , 2016 Min båt har gått på "riktig" diesel den senaste åren (alltså bunker, aka färgad). Trots detta har jag slem i filtren. Enligt en gosse på Redline lever dessa små äckel i gränsskiktet mellan diesel och vatten, RME är alltså inte den största boven utan vattnet (nu när vi smittats av dem vill säga). All brännolja innehåller vatten i viss mängd (därav contrails från flygplan på hög höjd) och då – antar jag – samma tankbilar levererar ena dagen jetfuel, andra dagen bunker och den tredje dagen vitdiesel är det kört hur man är gör. Lösningen är, såvitt jag förstått, att förgifta kräken. Jag behandlar alla bränslesystem på dieselbåtar jag servar med biocid och alla jag kollat har hittills haft snusk i tanken (även om det inte synts i filtren (än). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 8 April , 2016 Jag tömde min tank idag 180 liter , den var nämligen full och ja mycket bakterier i tanken, jag fick lämna in bränslet för omhändertagning , jag gjorde ren tanken invändigt med lacknafta det löste liksom uppet rätt bra nu ska jag tanka med Blankdiesel det kallas så utanför sjömacken , men det är inte alla mackar som har , alltså utan RME . Surt sa räven och sket på rönnbären. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 8 April , 2016 Jag tömde min tank idag 180 liter , den var nämligen full och ja mycket bakterier i tanken, jag fick lämna in bränslet för omhändertagning , jag gjorde ren tanken invändigt med lacknafta det löste liksom uppet rätt bra nu ska jag tanka med Blankdiesel det kallas så utanför sjömacken , men det är inte alla mackar som har , alltså utan RME . Surt sa räven och sket på rönnbären. Har du skvalpskott i tanken? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 April , 2016 Aeroba. Jo först är dom det. När dom följer med luften in i tanken blir dom, som överlever, anaeroba. Dom lever i vattnet äter av rme:n i dieseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 908 Postad 8 April , 2016 Felkällor för få in vatten i bränsletanken: # Otät packning på bränslepåfyllningsbeslaget # Felaktigt monterad avluftning så att regnvatten kan rinna in eller att det kommer in vatten när båten kränger (kolla särskilt slangdragningen om ni byter slang till avluftningen, den ska gå uppåt i en svanhals) # Dåligt tankunderhåll på macken (Jag har dessvärre fått med en icke försumbar mängd vatten från en sjömack. Jag var och handlade på macken i lös dunk och fyllde tanken via tratt med en enkel plastsil. Efter påfyllningen så låg det både vatten och skräp i silen. Macken nekade så klart till att ha bottenskräp som de sålde tillsammans med dieseln. Tack och lov så finns det fler sjömackar inom rimligt avstånd så jag har aldrig mer behövt besöka den macken.) Fuktig luft som kommer in via avluftningen har nog fått oförtjänt dåligt rykte (Är det rent av en skröna?). Det är rätt små vattenvolymer i fuktig luft och då ska det dessutom vara temperaturskillnader som får luften att kondensera i tanken. Ovanstående felkällor är nog vanligare orsak till vatten i tanken men de nämns inte så ofta. Sen är det ju ett faktum att RME är näringsrikare för bakterierna och förorsakar allvarligare konsekvenser om det kommer vatten i tanken. Vintertid så löser man problemet med fuktig luft genom avluftningen med att ha fylld tank. Då är det så lite luft överst i tanken att mängden luft som pulserar ut/in i tanken vid lufttrycksförändringar blir väldigt liten och därmed så är det obetydligt med fukt som kan komma in i tanken och kondensera till vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 476 Postad 9 April , 2016 (redigerade) ... Fuktig luft som kommer in via avluftningen har nog fått oförtjänt dåligt rykte (Är det rent av en skröna?). Det är rätt små vattenvolymer i fuktig luft och då ska det dessutom vara temperaturskillnader som får luften att kondensera i tanken. ... Skröna, ja väldigt nära. Jag konstruerar några exempel. Vi utgår från en tank på 1000 liter = 1 m3. Enklast är att se vad som händer när vi använder dieseln och suger in luft. Vid 20 C kan luft maximalt innehålla 17 gram vatten/m3, sedan blir det dimma. Det är mycket ovanligt att luften innehåller så mycket fukt, men vi antar att båten bara körs vid sådana tillfällen. När tanken är tom har det alltså kommit in en matsked vatten i tanken. Ett annat exempel. Båten ligger på land över vintern med tom tank. Vid 10 C kan luft maximalt innehålla 9 gram vatten/m3. Det är inte så ovanligt att luftfuktigheten är så hög på vintern. Vi antar att lufttrycket varierar väldigt kraftigt, säg mellan 1100 och 900 mbar, och ganska snabbt, kanske en gång per vecka. Från 900 mbar till 1100 mbar och tillbaks till 900 mbar på en vecka. Det händer aldrig och framför allt inte vecka ut och vecka in, men som ett exempel funkar det. Det kommer då in 20 liter luft i tanken varje vecka och på 20 veckor kommer det in 400 liter ny och fuktig luft. Det blir inte ens en tesked vatten. Sedan ligger alltid båten med 1/2 tank hela sommaren, dvs. i 30 veckor. Lufttrycket varierar på samma sätt som på vintern. 10 liter luft per vecka blir 300 liter luft som innehåller 17 gram vatten/m3, dvs. ca. en tesked. Om man kör upp 4 m3 diesel på sommaren, ligger med halv tank hela sommaren och med tom tank hela vintern får man alltså in ca. 3/4 dl vatten i tanken under ett år. Det krävs extrema väderförhållanden, men det går i alla fall teoretiskt att få in nästan en dl vatten i tanken per år. Skröna eller inte, bedöm själva. Eftetsom jag är lite yrvaken kan det ju blivit lite tankefel som säkert någon hittar. Låt säga att det blir en hel liter vatten per år, fortfarande lutar jag åt att det är en skröna. Mackey (Ändrat lite, hittade själv ett fel.) Redigerad 9 April , 2016 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 9 April , 2016 Jag har kommit fram till samma sak som dig Mackey, kondens är en skröna som bara kan vara ansvarig för matskedar av vatten per säsong under sämsta möjliga väderleksförhållanden. Till ditt resonemang kan jag också lägga att när man räknar på hur mycket vatten som teoretiskt kan transporteras så antar man att luften kommer in i tanken för att sedan avge 100% av sin fukt till bränslet för att sedan avgå helt torr, något som inte kommer att inträffa i verkligheten så den verkliga volymen luft som måste omsättas är ännu högre i ett realistisk fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 9 April , 2016 Jag har på firman en gårdstank på 3000 liter som hela året varierar mellan tom och full. Tanken lutar en aning mot en avtappningskran på lägsta punkten. Jag har tappat tanken med 5 år mellanrum och får ungefär en tesked vatten varje gång. Hälsningar Ove 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 476 Postad 9 April , 2016 Då tycker jag vi kan släppa den skrönan. Vi båtägare måste helt enkelt personligen se till att inte få in vatten i våra tankar. Det duger inte att skylla på vädret. Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 908 Postad 9 April , 2016 Ja, eliminera de här riskerna istället Felkällor för få in vatten i bränsletanken: # Otät packning på bränslepåfyllningsbeslaget # Felaktigt monterad avluftning så att regnvatten kan rinna in eller att det kommer in vatten när båten kränger (kolla särskilt slangdragningen om ni byter slang till avluftningen, den ska gå uppåt i en svanhals) # Dåligt tankunderhåll på macken. Det finns en tratt med filter som separerar vatten från dieseln, bra skydd mot slarviga mackägare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 April , 2016 en felkälla till!! "tanten"... vem det nu är, kan vara jag själv tillräckligt tankspridd, full, trött... Tanka vatten i fel hål.. eller räknas det som hål..... jo det borde det göra, jämfört med grop som man oftast borrar i väggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 12 April , 2016 Jag tömde min tank idag 180 liter , den var nämligen full och ja mycket bakterier i tanken, jag fick lämna in bränslet för omhändertagning , jag gjorde ren tanken invändigt med lacknafta det löste liksom uppet rätt bra nu ska jag tanka med Blankdiesel det kallas så utanför sjömacken , men det är inte alla mackar som har , alltså utan RME . Surt sa räven och sket på rönnbären. Har du skvalpskott i tanken? Hej Rikard ! Jodå jag har ett skvalpskott , hur tänker du ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 12 April , 2016 (redigerade) Jag tömde min tank idag 180 liter , den var nämligen full och ja mycket bakterier i tanken, jag fick lämna in bränslet för omhändertagning , jag gjorde ren tanken invändigt med lacknafta det löste liksom uppet rätt bra nu ska jag tanka med Blankdiesel det kallas så utanför sjömacken , men det är inte alla mackar som har , alltså utan RME . Surt sa räven och sket på rönnbären. Har du skvalpskott i tanken? Hej Rikard ! Jodå jag har ett skvalpskott , hur tänker du ? Kan vara svårt att komma åt bakom, där kan det gömma sig gegga.. Jag skall öppna mina tankar ikväll och inspektera, om det är som jag befarar får Cijatank komma hit med sug/spolbil och suga ut sedan spola med hetvatten och suga upp - då får man upp mer än det man kommer åt med handen. Öppnade mina tankar, det fanns ingen tillväxt, bara lite skrot längst ner i botten, skall suga bort det med en liten pump. Redigerad 12 April , 2016 av RikardE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 12 April , 2016 Tömmer tanken till dunkar över vintern, häller tillbaka på våren, svart gäggel fastnar i silen. Aldrig haft problem, tankar glatt på landmackar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 12 April , 2016 Tömmer tanken till dunkar över vintern, häller tillbaka på våren, svart gäggel fastnar i silen. Aldrig haft problem, tankar glatt på landmackar. Hej ! Vad är det för svart geggel som fastnar i silen då Smuts eller bakterier ? Men okej det är väl det bästa kan jag tänka mig att tömma tanken men i mitt fall blir det många dunkar ! funderar i och för sig att byta till mindre tank men .... Jag kommer åt rätt bra att torka ren hela tanken pga det finns en inspektionslucka och en lucka där givare och påfyllningen osv sitter . Men det är trångt och bökigt , känns i kroppen efteråt Kanske ska fundera på att tanka halv tank som dig hm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser