Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
pos42

Tips på tilläggning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 

Har haft en båtplats som varit två stolpar bak och tilläggning däremellan stolparna och fram mot bryggan. För att förenkla hade jag satt tampar mellan stolparna fram till bryggan. Tyvärr hade jag fått en plats som var 2,55m mellan stolparna och min båt var 2,50m. Har man hyttbåt som jag och det blåser lite sidvind så fastnade man mellan stolparna. Platsen var kalas bara den varit lite bredare. Men klubben har en policy och lovar bara minst 5 cm marginal :( Ja du läste rätt… 

 

Efter en del tjat/tjafs så fick jag nu till slut en ny plats som enl uppgift ska vara lite bredare. Med pålbojar….Vår båtklubb har på prov satt några bryggor med pålbojar. Flytande pålar helt enkel som förankrats i botten. Man får 2 st som var och en delas med en båtgranne på var sida. Har pratat med några i klubben som haft pålboj under 2015. Summeringen är att de inte är populära. Men de är väl billiga och lätt flyttbara... Spänner jag upp båten mot bryggan så lär grannbåten när han lägger till spänna lite till. Kanske kan min båt gå in i bryggan då. Vet inte då jag ännu inte provat pålbojarna.

 

Problemet är att jag har en hyttbåt och fiskar mycket. M a o åker jag en hel del själv också. Jag är lite "neg" nu och ser bara problemen med pålbojarna och inga fördelar. Speciellt om man är ensam. 

 

 

Är det någon som har några tips hur man med hyttbåt systematisk lägger till säkert och stabilt med dessa pålbojar, *ensam*…..

 

 

(Har faktiskt ställt mig i kö i en annan båtklubb till nästa år som har en bättre policy. Men vi får se. 

 

/Peo

Redigerad av pos42
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du rädd att båten ska gä i bryggan, låt aktertampatna, dom från bojarna, gå tillfören, och tamparna från bryggan gå till aktern.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

??????

Hur kan det hjälpa?

Om bojarna dras in en meter av grannbåtarna så går väl båten i bryggan ändå?

Tänker jag fel?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har legat i nån gästhamn som hade pålbojar och det där att det blir förändring i förtöjningen när det kommer eller går en grannbåt stämmer nog. Dessutom råkade jag köra på en pålboj som låg ner och som jag inte såg. 

 

Körde visserligen sakta på väg in mot bryggan, men det blev tvärstopp. Trodde det var så grunt att kölen tog i botten (vilket hände en gång i Grislehamns östra hamn) Denna gången var det bara en pålboj som låg och som jag körde på.

 

Förr hade jag alltid en egen akterboj på de platserna jag hade. satte alltid fast akterlinan under bojen i stället för på bojtenens topp. 

 

post-106994-0-69400000-1460199890_thumb.png

 

När jag var ute hängde jag förtöjningslinan i bojens ögla eller i en bygel jag svetsat på. Nu kan man ju inte svetsa på båtklubbens bojar, men det går ju att lösa på nåt sätt. En hake som man hakar fast i bojtenens ögla eller på lämpligt sätt. Det bör ju inte hindra båtgrannen eller att båtgrannen kan av misstag låsa fast tampen.

 

På en pålboj som är så lång, är det nästan ännu viktigare att akterlinan sitter i underkant på bojen. Sen hur man får dit akterlinan på ett bra, sätt det är ju frågan. Men sånt brukar ju lösa sig - annars får du kalla in mig som konsult. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir väl inte mer komplicerat än att angöra en klippa? lite längre tampar i fören och släpper ut båten ngn meter för att undvika skador vid ex passerande båtar som ger svall, samma princip.

 

Justera tampar när man har grannbåtarna brevid sig om man vill minska bryggavståndet.

 

Bryggfender för fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att haka i under bojen innebär bada i hamnen... Och båtgrannen som delar boj kan ju sätta i toppen, om det nu gör något... Sen ska jag ju koppla i två bojar. I mitt fall så är avståndet mellan pålbojar och brygga 12m och min båt är 7,2m. Det jobbiga som föranledde fråga från början var hur man lägger till smidigast om man har en hyttbåt och är ensam.

 

Åker man båt ett par gånger per år och alltid är två då är det skit samma vad man har för förutsättningar vid tilläggningen. 2 pers ändrar förutsättningarna helt! (Bogpropeller och annat fusk också). Men åker man varje vecka och ofta är själv, saknar bogpropeller samt ibland adderar sidvind så vill man fixa så bra förutsättningar man kan. 

 

Så här ser det ut i alla fall..

 

palboj.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger i en kanal, dubbla bojar i aktern, fören mot bryggan. Jag har bojpinnar eller vad det heter, 1 meter metallstag med ögla så jag inte måste så dikt bredvid bojarna. 

Jag lägger mig mellan bojarna, krokar i den som är svårast - mot vinden, sedan den andra, mycket lina som ligger i båten, ändarna sitter fast i knåpar. Sen lägger jag i växen och åker framåt, ur med växel, vet korrigerar min riktning med bogpropeller. Sedan går jag fram och tar mina fasta tampar jag har i bryggan, lägger runt knaparna. Sedan går jag bak och drar in tamparna.

 

Visst det blir några gånger fram och åter innan man ligger perfekt. Men det är ju så det är. 

 

Linorna i aktern - bojarna korslägger jag så båten inte skall flytta sig för mycket. 

 

Dom gånger jag skall lägga loss själv slaskar jag först aktertamparna, sedan går jag fram och släpper förtamparna, sedan går jag bak och tar aktertamparna i den ordning som jag behöver, börjar fören gå smiter jag till styrplatsen och korrigerar med bogpropellern, när allt är loss glider jag ut från min plats.

 

Ofta är vi två då står jag vid styrplatsen och min sambo tar tamparna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att haka i under bojen innebär bada i hamnen... Och båtgrannen som delar boj kan ju sätta i toppen, om det nu gör något... Sen ska jag ju koppla i två bojar. I mitt fall så är avståndet mellan pålbojar och brygga 12m och min båt är 7,2m. Det jobbiga som föranledde fråga från början var hur man lägger till smidigast om man har en hyttbåt och är ensam.

 

Åker man båt ett par gånger per år och alltid är två då är det skit samma vad man har för förutsättningar vid tilläggningen. 2 pers ändrar förutsättningarna helt! (Bogpropeller och annat fusk också). Men åker man varje vecka och ofta är själv, saknar bogpropeller samt ibland adderar sidvind så vill man fixa så bra förutsättningar man kan. 

 

Så här ser det ut i alla fall..

 

palboj.jpg

 

Det är nog värre för dem som åker båt ett par gånger varje sommar och är två, varav de ene är helt ointresserad av båtar och hantering av den samma och var absoluta uppfattning är att så snart båten kommit så nära bryggan att man kan kliva iland skall man göra det och genast åka hem.

 

Själv har jag mer än 40 års erfarenhet av den andra delen i ovanstående mening.

 

Den som lägger till dagligen lär sig ju hur båten fungerar i olika sammanhang.

 

 Nu ställde du ju faktiskt två frågor, varav den första är i det närmaste omöjligt att svara på med några få ord på en sait på internet.

 

Om det nu är nåt problem att tre båtar växelvis förtöjer i två pålbojar. Det kan ju va bra att testa innan man lägger ner för mycket arbete att åtgärda problemet.

 

Är linan/kättingen till bojen så tajt att den inte går att lyfta upp över huvud taget något!?

 

En ögla som man trär över bojen och hakar fast i underkant och sen tar hem så mycket det går tex över båtens akter. Arbetet på bojen utförs ju lämpligen från nån form av dinge.

 

Bäst är ju en splitsad ögla med kaus som schakals fast i  fästet på undersidan, men det går naturligtvis att fästa med en knop.

 

Jag vill ju alltid ha mina förtöjningar i hemmahamnen fasta och enkla att använda, därför lägger jag ofta ner en del arbete för att få det som jag vill ha det. Är ju inte ute varje dag på vinterhalvåret, men nog i snitt en gång i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med risk för att ha missuppfattat problemet ...

 

Är problemet att båtens för ligger för nära bryggan om en båtgranne lägger sig bredvid och spänner in sin båt och p s s adderar inåtkraft så att bojen drar sig för långt in mot bryggan och därmed att båtens för slår i bryggan?

 

Lösningen måste då vara att ha båten längre ut från bryggan (om avstånd boj brygga så medger). Det skiftar problemet till att kunna komma av och på en båt som ligger för långt ut om man inte är Bob Beamon. Det borde kunna lösas med en lång planka? Plus ev en bryggfender.

 

I en första tilläggning kan man gå nära för att kunna hoppa i land med tampar men sen spänner man ut båten.

 

Ber om ursäkt om jag missförstod frågan.

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan ide. Kan man dra en tamp från bakre knap, genom bojen och sedan fram till bryggan? Då är det ju enkelt att från bryggan dra ut båten när man har fötterna på det torra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag låg med akterboj hade jag två linor i aktern. Den ena satt alltid i bojen, vid avfärd knöt jag den i bryggan. Den andra var lös och jag kunde lätt ta med den.

 

Varför inte två fasta linor som knyts uppsträckta i bryggan vid avfärd; dessa fungerar som styrlinor när du lägger till. Lossa först lälinan och fäst så nära båtens centrum som möjligt, sedan samma med lovartlinan. En fender i bryggan förhindrar skador på båten. Lossa fören och backa ut. När du kommer tillbaka, kör in till bryggan, säkra i nosen, lossa lovartlinan och fäst i båten, sedan lälinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattar alla kreativa idéer.  Det är det som gör forumet till en bra informationskälla över tid vartefter det fylls på. Jag har övervägt och klurat på allt ni skrivit.

 

Men...

I dag har jag sagt upp min båtplats och skaffat en dyrare med riktiga bommar på en marina bredvid min nuvarande båtklubb där jag då fått 1m extra marginal. Då jag ofta åker själv, är ute minst varje vecka och fiskar mest när det blåser så tycker jag det var värt det. Men dyrt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får väl ändå i sammanhanget anses som fusk att lösa ett problem med plånboken ;-)

 

Tänk hur få problem man då har ..:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får väl ändå i sammanhanget anses som fusk att lösa ett problem med plånboken ;-)

 

Tänk hur få problem man då har ..:

 

Det är väl sällan som plånboken inte är iblandad när man löser problem. 

 

I går löste jag ett problem  genom att åka och köpa en ny lanterna.

 

I dag har jag köpt en ny vantskruv för att lösa ett problem med en saknad vantskruvsdel. 

Dessutom köpte jag en ny slang till frugans cyckel, pga att ventilfästet släppt från själva slangen.

 

Vilket problem som plånboken får va med att lösa för mig imorgon, har jag ingen aning om.

 

Finns det Y-bommar så är det absolut att föredra. Får man bara in fören emellan dem, så är man så att säga "i hamn". Har man då anpassade förtöjningsändar med färdigsplitsade öglor, bara att lägga på knapen/pollaren så är tilläggningen en barnlek.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sköna med det här forumet är att man kan hjälpa varandra, gnabbas lite eller skratta tillsammans. Instämmer med rackarhulda i föregående post. Fick ett gott skratt där....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...