Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
Mrsundvall

Elproblem Flipper 575

Rekommendera Poster

Jag råkade kortsluta vid huvudbrytaren i höstas när jag demonterade batterierna i min flipper 575. All förbrukningsel slutade fungera, men motorn startar och får ström som vanligt. Är det någon här som vet om det finns någon huvudsäkring någonstans eller kan det vara hela elpanelen som brunnit. Jag kliar mig i huvudet. Det kan ju inte vara så avancerat i en så pass enkel båt. Jag tar emot alla felsökningstipps med varm hand

 

Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste mäta dig fram till felet. Skaffa en billig multimeter och börja mäta från batteriet. Följ kablarna till panelen och ta reda på var spänningen försvinner. Det borde finnas en huvudsäkring någonstans men det är inte säkert.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett första tips kan ju vara att titta på kablar och anslutningar hur dessa ser ut precis vid den punkten där du kortslöt.

Det borde ju finnas en minuskabel, eller anslutning där för att få en kortis. Sedan är det ju inte alla huvudströmbrytare/batterifrånskiljare som tål höga (kortslutnings-)strömmar, så kontakterna inuti denna kan ju ha brunnit upp. Om du inte har nån spänning omedelbart efter huvudbrytare trots att den är påslagen kan det ju vara denna som är trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på skicket på huvudbrytaren kan den ha fungerat som säkring. Kontrollera den men du har säkert redan löst problemet då säsongen snart är slut och inga fler inlägg gjorts. Intressant att få höra felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...