RBack 92 Postad 7 April , 2016 Skulle vara intresserad av att peta in en varvräknare i båten. Finns ingen sedan tidigare. Motorn är Parsons Pike Marin / Fordson Super Major - 62 och den varvar ju inte precis livligt. Originalmätarna (eller nytillverkade kopior) till Super Major går upp till 2400. En sådan skulle förstås vara tjusig men den drivs av vajer och det blir närmast omöjligt att fixa. Har sökt bland diverse elektriska alternativ men hittills inte hittat något som "toppar" mindre än 4000. Nålen lär ju inte nyttja mer än högst en tredjedel av den siffran. Någon som har bättre koll på var jag eventuellt kunde leta. Har rotat runt bland diverse försäljare, har även kollat olika "vintage" alternativ men hittills kammat helt noll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 7 April , 2016 Hej Hör med Olssons i Ellös http://www.oie.se/Produkt/traktormeter-(83918701)?sectionId=1000194072&model=VT_TraktorFORD5610 Hälsningar Ove 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RBack 92 Postad 8 April , 2016 Tackar! Ska kolla om det kan vara ett alternativ. Hittade två modeller som går till 2000 varv. Stewart-Warner och Isspro har sådana. Känner dock inte till dem i övrigt. Isspro är förhållandevis dyra och måste tydligen beställas från Over there. Stewart-Warner-mätare med max 2000 finns på deras hemsida men hittar inga nät-försäljare som har de modellerna på sina sidor. Men så bör jag förstås också ännu kolla hur mätare bäst kopplas till motorn i fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 8 April , 2016 Det finns på Ebay och andra ställen digitala varvräknarmoduler för lite pengar, man kan tycka att det är helgerån med en digital mätare på en så gammal maskin men man slipper att titta på en massa oanvänd skala och man får en tydlig avläsning, i en båt är man heller inte så betjänt av att de analoga mätarna är bättre på att visa varierande värden då man i båten inte varvar upp och ned som på en sportmotorcykel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RBack 92 Postad 8 April , 2016 Det digitala alternativet har slagit mig. Brottas dock en smula med svårartat ologiska tvångstankar. Och egentligen är intresset för varvtalet mer relaterat till att faktiskt veta vilka varv motorn lämpligen körs på i enlighet med båtens deplacementfart (eller lämplig marschfart) för att på så sätt bättre ge vissa klarheter i en annan fundering (läs propellerstorlek). En strategi är förstås att börja med en enkel, billig digital för att få reda på fakta, och sedan skaffa ögongodismätaren ifall den plötsligt dyker upp någon gång i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 8 April , 2016 Hur långt upp på skalan nålen går beror ju på vad för givare du har. Kanske du kan lura en varvräknare som toppar på dubbelt så många varv genom att den får dubbla pulser per varv (eller tredubbla eller vad som nu krävs). Går det dessutom att ändra skalsiffrorna på ett snyggt sätt så borde du kunna få en riktigt tidsenlig mätare 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 8 April , 2016 Gör som jag, köp en billig cykeldator på Billiga Tema för ca 60:- limma med superlim en liten magnet på svänghjulet. Magneten medföljer datorn. Sedan limmar du el skruvar fast halleffekttransistorn, dvs sensorn. För varje varv ger den en puls. Datorn räknar om pulserna till rpm. Men för att göra det måste du mäta diam på cirkeln som magneten åker runt i. Sedan matar man in den siffran å "programmerar" datorn så den visar varvtalet. Kan inte bli billigare. Noggranheten hamnar runt 10 rpm å vad gör det på en diesel som tuffar i 1400 varv? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 8 April , 2016 Precis min tanke. Välj vilken mätare som helst och lura den att använda mer eller mindre hela visarområdet. Tillverka en ny skala i lämplig stil för båten/motorn. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RBack 92 Postad 8 April , 2016 (redigerade) Gör som jag, köp en billig cykeldator på Billiga Tema för ca 60:- limma med superlim en liten magnet på svänghjulet. Magneten medföljer datorn. Sedan limmar du el skruvar fast halleffekttransistorn, dvs sensorn. För varje varv ger den en puls. Datorn räknar om pulserna till rpm. Men för att göra det måste du mäta diam på cirkeln som magneten åker runt i. Sedan matar man in den siffran å "programmerar" datorn så den visar varvtalet. Kan inte bli billigare. Noggranheten hamnar runt 10 rpm å vad gör det på en diesel som tuffar i 1400 varv? Har faktiskt tänkt exakt den tanken också. Cykeldatorer har jag så det understa ruttnar. Behöver inte köpa. Några av dem är (var på sin tid) ganska bra, men numera är det förstås gps även på cyklarna. Men även att byta gradering på en mätare med typ 4000 varv (som Biltema) låter lockande. Jag är iofs ute ur min egen nuvarande kunskapssfär vad beträffar att lura givaren, men det lär man väl få utrett på ett eller annat sätt. Edit: Någon som känner till om den nämnda billiga 4000-räknarens justeringsmån kan vara så pass flexibel att det räcker med att bara vrida motståndsregleringen? Man kunde ju lätt använda cykeldator-alternativet som kontroll. Redigerad 8 April , 2016 av RBack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 April , 2016 Kopplade en "Cykeldator" till ankarspelets brytrulle. Se http://lasselundell.se/caravelle.html långt ner på sidan . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uaedav 5 Postad 9 April , 2016 Biltemas varvräknare alternativ. Den är avsedd att anslutas till generatorn på växelströmssidan. Ett alternativ är att limma fast sex magneter på svänghjulet samt en Hallsensor alternativt en pickupspole för att förse instrumentet med pulser. Med 12 magneter kan man utnyttja skalan bättre (men man får halvera det indikerade värdet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 9 April , 2016 Jag använde Biltemas cykeldator. Beskrivning finns här: http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=66331&start=0 Sedan gjorde jag en annan variant, med en Arduino-dator som även mäter motor- och avgastemperatur: http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=69751 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser