Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
BboatB

Bränsleförbrukning-Nyttjande.

Rekommendera Poster

Är lite intresserad över hur ni värderar bränsleförbrukningen kontra komfort, och hur det påverkar ert användande av båten.

 

Jag personligen är relativt ny i motorbåt svängen och valde en mindre ht båt som drar ca 1l nm. Detta för att vi troligen uteslutande mest kommer köra weekends, och vill ha en rimlig förbrukning, hyfsade fartresurser, för att upptäcka nya platser. Självklart blir komforten lidande när man väl är på plats, och jag blir lite avundsjuk på 30-40 fotarna men sen tänker jag på förbrukningen...

 

Köpte ni båten då ni redan visste hur ni skulle nyttja den och därmed kunde beräkna hur mkt bränslekostnaden blev?

 

Har ni utvecklats och ägt båt längre tider och blivit "immuna" mot hög förbrukning, det är normalt och bara något man får räkna med? Har redan märkt att mina toleransnivåer höjts.. 3 fot i taget?

 

Kanske rent av bytt båt pga antingen dålig komfort el att bytt ner sig då ni upptäckte att ni mer bryggseglar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul och intressant fråga som naturligtvis inte har några exakta svar. Jag har ett annat ämne här på maringuiden där jag gör en stor sak av att inte vilja gå upp på bayliner 285 eller motsvarande just för att soppaförbrukningen blir så horribel....det ämnet är från förra året och nu tittar jag för fulla muggar på just en 2855/285 :) Det kanske således är svaret på din ena fundering: Man vänjer sig vid stora förbrukningar och den där miljöbilen på uppfarten gör egentligen vare sig till eller från i slutändan när man bränner upp en kubik eller två under semestern :)

 

Vi är också inne på vår första båt, flipper 700. Köpt för att jag alltid velat ha en bobåt med matlagningsmöjligheter. Mycket tankar lades på bränsleförbrukning men också värdeminskning, båtplats, service osv. Dvs den totala kostnaden för båten. Vi har dock använt båten mer än vad vi själva trodde med ca 30 nätter under förra året och 500nm. Med tillökning i familjen under vintern har vi sagt att vi utvärderar Flippern under ett år till (jag bygger en liten minislaf i ruffen för vår 2,5 åring så att hela familjen kan sova på samma ställe) men blir det för besvärligt så lutar det mycket mot en 28 fots daycruiser alt. budgetalternativet: en klassiker som någon nimbus modell.

 

Med en bayliner 2855/285 från runt 2000 eller lite senare så beräknar jag en årskostnad som minst landar på det dubbla eller kanske tom trippla mot Flippern. Förbrukningen är ju inte ensam om den stora ökningen men den tillsammans med beräknad värdeminskning står för de stora posterna i alla fall..

 

Ekonomialternativet som inte alls är lika roligt eftersom man inte får en lika ny båt och inte heller en lika snabb båt skulle snarare stanna på max den dubbla kostnaden. Hursomhelst är det stooora kostnadsskillnader för att få lite fot mer och samtidigt lite fräschare båt och därmed högre komfort. Detta är dock en klen tröst när man ligger bredvid de stora båtarna som när vi fick kika in hos några norrmän i deras Princess V42 i dalslands kanal i somras :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju jämföra med andra transportsätt. Jag har hört att somliga flyger till Thailand t.ex. Hur mycket är bränslekostnaden då? Och du bor ju billigt. Själv brukar jag köra till alperna, förra året blev det tre gånger, 500 mil per gång, 1300 liter bensin. Seglade ett par veckor, 60 liter diesel. Allt handlar om hur man vill tillbringa sin tid, så stirra dig inte blind på bränsleförbrukningen. Tänk efter vad du prioriterar bort pga båtåkandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är intressant att höra hur man resonerar kring bränsle /boendekomfort men det finns förstås ytterligare parametrar att lägga till i resonemanget, fart och väder. Vi köpte en äldre 31 fots båt med hyfsade fartresurser, bra komfort och en underbar sjöbåt. Transportåkning 18-20 knop, vid den farten är vi inte speciellt väderberoende men man får ju förstås välja, farten går ju att reglera. :wacko: Bränsleförbrukningen, tja ca 1,8-2 l/nm. Vad jag menar är att man kanske får acceptera en högre bränsleförbrukning om man vill ha bra komfort och framkomlighet. Jag ska kanske tillägga att vi saknar skärgård här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag värderar bränsleförbrukningen mycket då jag fiskar och sällan trailar min båt. Har säkert 150+ motortimmar per år. För mig var det viktigt redan vid inköpet av båt då jag har en kompis med en Nimbus 22 som flera gånger sagt "nä, dit åker jag inte. För dyrt". Och båt är skitdyrt per km mot bil. Men komfort är också viktigt (har precis satt dit Mente Marine ACS RP trimstyrning).

 

Åker själv TG7000 (7,20mx2,50m), Suzuki DF140. Drar 0,7-0.9 l/nm i c:a 20 knop med hela familjen med. Förbrukningen gick ner märkbart när jag bytte till 4-bladig propp.

 

Skulle jag bara åka båt på semestern och/eller har få motortimmar per år så skulle jag inte bry mig lika mycket.

 

/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi valde en traditionell ht båt (Flipper 666) fast med en diesel. Första säsongerna ville jag att vi skulle vara ute mycket på semestern men så har det inte blivit. Den används däremot nästan varje helg med övernattning från sjösättning till åtminstone till slutet av september. Antalet övernattningar per säsong är rätt många och båten har fått en extra dieselvärmare förutom orginalet för att det ska vara så bekvämt som det kan i en så liten båt. Visst blir det några turer även på semestern men vi har annat att göra också. Tack vare den låga förbrukningen funderar vi aldrig på kostnaden för en lite längre tur över dagen. Visst har vi tittat på större båtar och tänkt på alla bekvämligheter men efter 7 år med samma båt tror jag inte att det blir något byte. Jag kollade sittförbrukningen under en hel säsong och den hamnade på 0,67 vilket får anses som lågt. 500-1000 nm brukar vi hinna med. Hade vi åkt mindre så hade vi kanske bytt till något större men vi brukar bli lite rastlösa av att vara på samma plats en längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag höll till i bilhobbyn innan jag övergick till det här med båtar. Bilarna kom och gick under årens lopp. En bil som drog säg 1,5 l/mil men som inte gav någon större upplevelse blev snabbt utbytt till något annat som kanske drog lika mycket, eller kanske mer. Men om den nya bilen gav valuta för hela bensinlitern, var väldigt tilltalande eller fungerade som osviklig brudmagnet så var inte behovet att byta så stort. (Egentligen har jag inte hittat en enda bil som varit bättre brudmagnet än jag själv :-)

 

Likadant är det väl med båtar, i de flesta fall är de hobbyprylar där faktorer som komfort, estetik och (för en del) granneknäckarfaktorn inverkar på hur man tolererar nackdelarna. Första båten är för de flesta ett testexemplar och efter en eller två säsonger har man en mer realistisk bild av vad i praktiken gör med den. Hade man tur köpte man rätt båt. Hade man otur valde man fel och får byta.

 

På tal om att båtar för de flesta är hobbyprylar så blir båten en passion. Jag har inrättat en levnadsregel som innebär att jag aldrig analyserar mina passioner. Att reda ut varför man är passionerad över något är ett garanterat sätt att ta död på just den passionen.

 

Summa summarum: Köp den båt som tilltalar dig, du hittar aldrig en som du kan härleda dig fram till med logiska och ekonomiska resonemang.

 

Uffe

Rännstensfilosof

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lika många åsikter som svar! :)

 

Någonstans intalar jag mig att de som har ambitionen att förflytta sig långt köper segelbåt! Jag fick inse att jag inte har tiden för segelbåt, jag behöver komma ut snabbt och problemfritt om jag ville ha med mig fru,barn och inte minst hunden som verkligen inte tycker om båtlivet! 

 

Sen kanske ett visst flockbeteende finns även inom motorbåt svängen, man köper samma båt som sina kompisar och får därför lika hög smärttröskel för hur långt ut i skärgården man vill innan plånboken börjar skrika? Eller är man själv rätt tät och även ens kompisar, eller driver entrepenadfirma så man kan ge momsfria bistånd i form av diesel... :)

 

Men det är alltid skönt att höra folk som utnyttjar båten mer än vad de tänkt, jag personligen hittade inte tiden att åka till alla de mål jag satt upp på våren, och då blev som sagt inte bränsleförbrukningen lika viktig heller....^^ Men det kommer en sommar även detta året och då ska jag åka kors och tvärs bara för att få rätt i mitt val av båt. ;)

 

Men jag personligen hade nog haft svårt att förlika mig med tanken att ex åka ut till Sandhamn över en helg och få betala 4000 kr i bränsle, jag hade nog nöjt mig med att stanna längre in i skärgården. Sen går det alltid att köra deplacement fart ut vilket givetvis gör kalkylen betydligt bättre. Man kanske får skifta mellan en mindre och bränslesnål campingbåt och köra utflykter till skärgårdens utposter, efter några säsonger byta till Amerikanare när man är trött på naturhamnen ute i yttrehavsbandet och bara vill puttra till favorit badviken för att sedan köpa en trevlig segelbåt och köra sverige runt med.

 

Jag har som sagt bara gått från segelbåt till motorbåt, men nu får man se om man stannar kvar vid sitt val eller vill byta upp sig, eller kanske mot förmodan ner sig. Någon som kanske gick tvärt om mot vad som är brukligt?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör motorbåt, är ute ganska mycket, 1200-1500 distans per år. 

 

Vi hade en båt som vi kallade för sparbössan, 1L/nm i 30 knop, men den var trång, funkade för två.

 

Den byttes till en stor båt med dubbla stora dieslar, den hade en förbrukning på 4,5/nm i marschfart 18 knop. Tanken var då att köra med sakta, det gick sådär, det sved endel faktiskt, även om snitt förbrukningen inte blev mer än 2,8 eller liknande när året summerades.

 

Senare bytte vi ner oss till en fjord 1200 med dubbla mindre dieslar, jag tror att förbrukning i marschfart är 2,6 eller liknande, i 26 knop. Denna båt är inte lika trevlig att köra sakta med. Men fungerar helt ok, en kompromiss mellan liten och stor båt.

 

Komforten i stor båt är helt oslagbar. Vi är ute väldigt mycket, det är skönt att kunna ta en dusch på våren eller hösten och att kunna röra sig inne i båten - det kunde vi inte i sparbössan.

 

Oaktat om vi lägger 40,000 på diesel en säsong eller om vi lägger 25,000 på diesel - vad får man för utlandsresa för dom pengarna för 4 personer - ingenting. 

 

Hur man än vrider och vänder på det är sätt skärgårdslivet ett förhållandevis billigt sätt att semestra, egen stuga inte för långt hemifrån är det enda som kan konkurrera. 

 

Många stirrar sig blinda på förbrukningen, den är den lilla kostnaden, jag lägger gärna pengar på diesel - då använder jag ju båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vi hadde en flipper 570 med honda 4-takt som drog strax under litern vid 25-30 knop. Den funkade för någon enstaka övernattning men vi gjorde då många dagsturer, dvs fram och tillbaka över dagen. Var det fint väder resulterade det i en hel del åkande fram och tillbaka.

 

Vi bytte upp oss till en fjord 24 we mittkabinare eftersom att vi ville ha mer utrymme pga barn och möjligheten att ligga ute fler än någon enstaka natt. Med fjorden så spenderade vi betydligt fler dagar i skärgården och på flera olika platser som vi inte åkte till med flippern eftersom att det var lite väl långt för att ta som dagstur. Den totala bränslekostnaden blev ändå ganska lika eftersom att vi kom bort från det här åka fram och tillbaka över dan beteendet.

 

Min erfarenhet är alltså att högre förbrukning inte nödvändigtvis ger en totalt sett större bränslekostnad då rörelsemönstret blir annorlunda med en båt som det går att bo i.

 

Nu har vi köpt en windy 9000 med dubbla v-8:or och visst kommer bränslekostnaden att öka men om det blir 20' istället för 10' så är det i min värld bara en fördubbling av vad bränslet kostade med den lilla flippern som nu skulle varit helt oduglig för övernattning då vi nu har tre ungar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker RikardE är ganska rätt ute när han jämför med t ex utlandsresa. Det är ju den kalkylen man får göra. Vad hade vi gjort om vi inte haft båt? Rest? Köpt sommarstuga?

Även om man har en större båt som drar lite mer så åker man oftast inte så himla mycket så att bränslekostnaden blir avgörande. Det har sagts många gånger förr men tål att upprepas. Börjar det blir båt modell större med dubbla större dieslar så är oftast inte bränslet den stora kostnaden för en säsong. Service, underhåll, vinterförvaring,  diverse uppgraderingar mm kostar mycket för en stor båt.

Vi har en Bavaria 28 sport med singel D4 300. Jag gör i stort sett ingenting själv gällande service/underhåll samt har båten i inomhusförvaring på vintern. Bränslekostnaden är långtifrån den dominerande utgiftsposten för ett helt år.

Många hakar upp sig på bränslet för att det är en kostnad man ser direkt vid pumpen löpande under säsongen.

Håller man sig i skärgården/närområde och inte gör några långturer längs kusterna eller till gotland etc. Så blir antalet motortimmar i planingsfart inte så himla många på en säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en gång en noggrann uträkning av vad min dåvarande båt (en Sea Ray dc) skulle kosta i jämförelse mellan diesel och bensin.

 

Kontentan blev, och då hade jag inte tagit med någon kapitalkostnad (dieselbåt dyrare inköp) samt ett nollvärde på motorerna efter den presumtiva livstiden (inte riktigt samt), att det skulle ta 18 år att köra in skillnaden mellan båten med bensinare jämfört med samma relevant jämförbara diesel. Detta baserat på 500 M i snitt per år och diverse mer eller mindre grova uppskattningar samt en hel del fakta när det gäller underhållskostnader.

 

När det gäller bensin kontra diesel är bensin nästan alltid billigare för den som kör lite (lite som i mindre än 1000 M per år) om båten inte är jättestor, typ snudd på skepp. Sedan är gångkulturen en fråga om tycke och smak, personligen föredrar jag dieselns karga och turbotydliga framtoning framför en bensinares lenare karaktär (det finns en anledning till varför Rolls Royce inte har en diesel). Gamla sugdieslar a la Perkins 354 går dock bort helt – då kan man lika gärna åka Säffle tändkula.

 

Motorn är att av yttersta vikt för hur ett fartyg upplevs. Min nuvarande arbetshäst av aluminium har en karaktär som passar utmärkt med diesel – rå och hårdhänt. Och eftersom jag kör mycket, 20 timmar bara den senaste arbetsveckan, är färgad diesel det enda vettiga alternativet. I min förra familjebåt, Windy, uppskattade jag V8:ans silkeslena gångkultur och sket (nästan) i hur mycket den slickade i sig.

 

Så, hur långt är ett snöre egentligen?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort flera kalkyler på olika båtar, bensin vs diesel, där bensindrivna båtar är billigare i inköp. 

Gör man kalkylen seriöst ser man att det skall till ganska mycket för att komma upp i samma totalkostnad, räknat på 800/100/1400 distans. Diesel kontra bensin motorer - nu har jag räknat på större båtar, 35-45 fot. 

 

Det finns ett stor MEN i denna kalkyl i mitt sätt att se på det. Om vi hade haft dubbla bensin 8or som slickat i sig 5-6 L/nm så hade vi troligtvis inte kört på samma sätt - även om totalen hade blivit annorlunda för känslan att det blir dyrt att köra. 

 

Tycker man att bränslet är för stor del så kanske man skall kika på en Bever eller Albin 25 eller liknande - dom drar inget. 

 

Själva kör vi efter denna sommar mer och mer sakta, 6-7 knop, för att det är nice att gå upp kl 7 vid huvudskär och kasta loss, efter nån timme vaknar familjen och käka frukost under gång - så har jag aldrig känt förr.

Samtidigt som det är skönt att ha möjligheten att skotta på när man vill över en stökig fjärd eller behöver komma hem lite snabbt av någon anledning. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De största kostnaderna jag änsålänge haft med min motorbåt är förbättringar för att öka komforten ombord...men detta får man skriva av på ex antal år så kan väl egentligen inte ses som en återkommande kostnad nu när man fått in det man vill ha...bara man inte hittar nya grejer. :)

 

Så man kan man nog säga att mitt lån utgör hälften av kostnaderna, den andra halvan delas till lika delar av båtplats,försäkring,bränsle och ngn tusenlapp för service och vax.

 

Köper man båt efter nyttjande eller formar båtens ens rörelsemönster det blir sommarens fråga att diskutera under kapellet! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite intresserad över hur ni värderar bränsleförbrukningen kontra komfort, och hur det påverkar ert användande av båten.

 

Jag personligen är relativt ny i motorbåt svängen och valde en mindre ht båt som drar ca 1l nm. Detta för att vi troligen uteslutande mest kommer köra weekends, och vill ha en rimlig förbrukning, hyfsade fartresurser, för att upptäcka nya platser. Självklart blir komforten lidande när man väl är på plats, och jag blir lite avundsjuk på 30-40 fotarna men sen tänker jag på förbrukningen...

 

Köpte ni båten då ni redan visste hur ni skulle nyttja den och därmed kunde beräkna hur mkt bränslekostnaden blev?

 

Har ni utvecklats och ägt båt längre tider och blivit "immuna" mot hög förbrukning, det är normalt och bara något man får räkna med? Har redan märkt att mina toleransnivåer höjts.. 3 fot i taget?

 

Kanske rent av bytt båt pga antingen dålig komfort el att bytt ner sig då ni upptäckte att ni mer bryggseglar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen annan än Olleman82 som har tänkt på miljöfrågan?

Lägre förbrukning bör rimligen ge mindre påverkan på miljön.

 

Motorbåt är ju inte direkt "Bra miljöval", men man kan ju ändå ha sådana tankar vid val av båt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När börjar en ny motor betala sig miljömässigt? Att tillverka, transportera och installera en motor samt destruera/återvinna en gammal dito har också ett pris i form av exempelvis klimatgaser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast är bränsleförbrukningen den billigaste delen i ett båtägare om man jämför mot alla andra kostnader, har själv kört 168M hittills med en förbrukning på 2.14l/M. Förhoppningsvis blir det några fina helger i september så att man kommer ut lite till innan upptagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den extra marginalförburkningen och kostnaden för det är marginell i förhållande till att ha båt ett år. Är det så att man ens funderar på kostnaden för extra tankning så att de hindrar en från den där extra utflykten har värdet av båt till stor del försvunnit.

 

Man kan skojja till det och säga att om man inte kör mkt så blir de fasta kostnaderna för höga.

 

Det är minnen man investerar i. Då kan man inte räkna kostnad per använd timme.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så... om man har dåligt minne lönar det sig att inte investera i soppa?

Fast om lite tid har man ju ändå glömt bort att man slösat... Gäller kanske begreppet "fånga dagen" här åxå.

 

Har klurat ut att segling kostar ca. 11-12kr/ distans i segel*, med min båt... fast seglar man mycket och långt blir det nog billigare/ distans, så e man snålt lagd seglar man en extrabog eller två..

Så diselkostnad e verkligen marginell, 90% värmare, resten till- och från-läggning

 

*100000/10/900

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När börjar en ny motor betala sig miljömässigt? Att tillverka, transportera och installera en motor samt destruera/återvinna en gammal dito har också ett pris i form av exempelvis klimatgaser.

Jag tror inte att motorns ålder i sig är den stora miljöfrågan, utan motortypen och skrovtyp har större betydelse. En ny utombordare bidrar till mer utsläpp än en ny inombordare, även om båda är fyrtakt.

En tung båt som ska plana eller halvplana drar hysteriska mängder bränsle även med ny motor. Utsläppen blir därefter och även nya motorer saknar katalysator och partikelfilter. Dessutom släpps avgaserna ut under ytan på många båtar vilket gör att ca 50% av de giftiga ämnena sjunker till botten där dom ställer till med mest elende.

 

Att destruera den gamla motorn för en ny behöver nog inte vara så miljöskadligt i sig dock, tror jag. I regel innehåller ju den gamla många fler kilo järn än den nya och vi får väl anta att de återvinns. Så om du "ger tillbaka" säg 50kg mer metall än vad den nya tagit i anspråk så borde väl det kompensera för transporter etc? Har givetvis inte räknat på det men du förstår resonemanget. Det är dyrt för miljön att ge oss ny metall.

 

Vad jag har räknat på däremot är min egen båts förbrukning. Den drar ca 0,32l/M. Med snart 40år gammal motor och 2,5ton. Deplacerande snipor går snålt helt enkelt!

Man läser ofta här att båtar går fantastiskt snålt om de drar 1l/M, men då snackar man planande båt. 1l/M är ju svinmycket i alla andra fordonstyper. Somliga anser att en kubik på semestern är normalt. Det är 20 års flitigt användande i min. Knappast värt att byta en gammal diesel i en snipa till en ny diesel av miljösjäl alltså. Det blir nog el när det är dax för byte.

Är du däremot en av dom som bränner 1 kubik på semestern så skulle ju varje promilles förbättring vara av betydelse så då kanske en ny motor trots allt betalar sig fort miljömässigt. Även om byte av båttyp såklart vore bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...