Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
hummertorsk

Vad är detta?

Rekommendera Poster

Efter vinterdvalan upptäckte jag det här på motorn.. (Se bilder)

Vad är detta?

Jag har mina funderingar i omed att kordkabeln syns i vänsterkant..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som något stänkt och börjat "mögla"

Det borde väl inte vara galvanisk "offer"...?  är det på olika material eller endast på aluminiumet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat kring om det kan vara från glykolen.. Då det kommer just där det spiller ut från påfyllningen samt avtappningen. Sen såg jag idag att anoden är mer eller mindre slut så en kombination av dessa två orsaker kanske?

Ser ut som en saltavlagring/saltkristaller.. (Men det är det ju inte)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var ung hade vi särskild glykol till bilar med aluminium i maskinerna, de flesta då var av gjutjärn. Den tidens normal glykol om den kom i en alumaskin brukade uppvisa liknande skador.

 

Trodde att all glykol nu inte påverkade alu, men det är nu så längesedan att någon som inte var med på den tiden har börjat sälja glykol som är agressiv mot alu,

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog tömma motorn på vattnet för att kontrollera eventuella skador , plocka bort någon kåpa . Och blanda alltid glykolen med Spädvatten alt destilerat vatten / syrefritt.

Det finns två huvudtyper av glykol, etylen (monoetylen) och propylen. Viktigt att om man har aluminium i motorn att man använder sig av en glykol som är gjord för det, glykolen kan annars angripa aluminiumet i motorn. Båda typer av glykol är blandningsbara med varandra, men det är inte säkert att de olika tillverkarnas tillsatsmedel är det! I värsta fall kan glykolen klumpa sig och sätta igen kylaren och kylkanaler. Töm och skölj ur systemet om du inte vet vilken typ av glykol du har i din motor när det är dags för byte.

Både etylen och propylen glykolen kan vara grön eller blå, röd glykol brukar oftast vara longlife glykolen Dock är glykol färglöst så är det upp till tillverkaren att bestämma vilken färg de vill ha.

Blandningsförhållanden Det bästa frysskyddet får man av en 60/40 blandning av glykol och vatten, en högre del glykol gör att frysskyddet minskar (ren glykol fryser vid -10 grader). Blanda alltid glykolen med så bra vatten som möjligt. Destillerat vatten är att föredra då tillförs inte salter, kalk, klor och survatten i systemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte detta.. Det är en yanmar motor och det skall ej vara glykol med sulfater i. Köpte båten förra året och började med att skölja systemet ordentligt och använda "rätt" glykol. (Tog mig ett tag att hitta men till er som behöver så har Mekonomen en sort som funkar)

Det är mkt möjligt så att detta är en reaktion mellan glykolen jag har haft i sjövattendelen över vintern då.. Använde mig av "miljöglykol" till detta då det är oundvikligt att det inte kommer ut i naturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft detta med glykol uppe förut.... Det går nog att söka rätt på?

 

För det blir många experter på glykol ( jämför med olja...)

 

Vad jag förstår finns ingen koppling mellan färg på glykol och innehåll, olika fabrikanter gör olika.

Och vi kom fram till att miljöglykol var ungefär en tiondel så farligt som vanlig glykol. (Och därmed lite sämre på att hindra frysning, det kan bli sörja så tidigt som minus 17-18 )

Miljöglykol är liksom vanlig glykol farlig för däggdjur. Och ska undvikas eller spädas kraftigt om det hamnar på marken. Däremot är glykol inte farlig för vattenlevande djur...

 

Och som det mycket riktigt påpekas i tråden så finns fortfarande glykol att köpa som inte är bra för lättmetall om man har det i motorn. Men man inte gå efter färg på glykol!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan det vara den här tråden någon tänkte på. Den verkar rät uttömmande...

 

Fryspunkten för 50/50 etylenglykol/vatten är enligt Swed Handling  - 29 C.

Fryspunkten för 50/50 propylenglykol/vatten är enligt Swed Handling - 33 C.

(Swed Handling är en stor leverantör av olika kemikalier.)

 

Uppgifterna om fryspunkt verkar skilja sig lite åt beroende på vem som lämnar uppgifterna. Kan det vara så att man blandar i olika tillsatser för att sänka fryspunkten?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...