Sandgrens 8 Postad 15 Mars , 2020 Bytte bälg på ett riktigt otäckt 120 s drev häromdagen. Bälgen var 8 år gammal och så superfin ut från motorrummet. Men, vid isärmontering av klämringen så såg man det som jag försöker förklara ibland. Det är inte bälgen som läcker utan anläggningsytan mot klämringen. Aluminiumet var helt korroderat som låg emot bälgen, det var så skrovligt så att det hade korroderat ca 2 mm i höjd. I sin följd så sipprar vatten in där det har blivit korrosion då bälgen inte längre kan hålla tätt. Den hade även en 5 cm lång spricka som var ca 3 mm djup. Dagen efter böt jag en 7 år gammal bälg på ett 130 drev, där såg det fint ut och endast lite ytkorrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zorigo 4 Postad 7 Juni , 2021 (redigerade) 2020-03-15 vid 21:55 skrev Sandgrens: Bytte bälg på ett riktigt otäckt 120 s drev häromdagen. Bälgen var 8 år gammal och så superfin ut från motorrummet. Men, vid isärmontering av klämringen så såg man det som jag försöker förklara ibland. Det är inte bälgen som läcker utan anläggningsytan mot klämringen. Aluminiumet var helt korroderat som låg emot bälgen, det var så skrovligt så att det hade korroderat ca 2 mm i höjd. I sin följd så sipprar vatten in där det har blivit korrosion då bälgen inte längre kan hålla tätt. Den hade även en 5 cm lång spricka som var ca 3 mm djup. Dagen efter böt jag en 7 år gammal bälg på ett 130 drev, där såg det fint ut och endast lite ytkorrosion. Tjena! Lånar en gammal tråd då ämnet är relevant. Vi har köpt en motorbåt förra hösten med VP S-drev. Har i den första våren nu. Själva gummit är jättefint, men på metallringen är det en del ytkorrosion och liksom en lite "sörjig" konsistens på ett ställe där gummit möter metallen. Se bifogade bilder. Tilläggas ska att vi nyligen hade läckvatten ur skvallerhålet vid impeller/sjövattenpumpen som blötlade det hela. Har bytt de packningarna nu så nu är det torrt och fint, men efter detta är alltså det rostiga området lite "mjukt" när vatten stod där. Har inte vågat trycka för hårt och "gräva". Hur ser konstruktionen ut under där? Är det risk för kommande problem om det är lite korrosion som liksom kommer uppifrån? Bör jag rensa bort så mycket "sörj" som möjligt? Finns det risk att jag skadar något i så fall? Redigering: Bälgen och metallen läcker ingenting i nuläget, inte minst lilla droppe. Redigerad 7 Juni , 2021 av zorigo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser