Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Selor

Båtnamn och ort?

Rekommendera Poster

Hej! Skall man ange båtens hemmahamn eller ägarens hemort tillsamans med båtens namn på båtskrovet? Det kan ju faktiskt vara så att dessa inte är lika. Undrande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnen om jag inte misstar mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns idag stöldmärkningsystem som är oerhört effektiva till en väldigt låg summa. Det går ut på att man får sin båt och/eller motor med ett X antal små micropunkter och där varje enskild punkt innehåller en kod. Med denna kod kan polis och försäkringsbolag lätt kontrollera vem båten/motorn tillhör oavsett var i världen man än påträffar båten eller var man än befinner sig. I en databas finns ägarens personuppgifter och där går polis/f-bolag in och kollar via internet. Registret fungerar ungefär som det gamla båtregistret alltså, men med den stora skillnaden att man märker sin produkt med flera tusen punkter istället för 2-3 piunkter som går att slipa bort. Att slipa bort flera tusen punkter klarar ingen tjyv i världen, men att slipa bort ett fåtal uppgifter går ju ganska lätt. Kan ju faktiskt vara värt att lägga någon liten slant för en riktigt bra märkning som dessutom avskräcker lite. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter

Man kanske ska ta sig en funderare innan man sätter ut hemmahamnen på båten, har man en stöldbegärlig båt är detta ju ett hett tips för tjuven. Tyvär!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det är just det som var min tanke med mitt förra svar. Det är bättre att skylta för dem som SKA se tillhörigheten (Polis f-bolag) men det är onödigt att skylta för busarna. Att dessutom tala om var man bor är nästan som att bjuda in de till kassaskåpet i bostaden! Nä, märk båt och motor på ett professionellt sätt är mitt tips! Det kostar så¨lite så det är det värt. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen är det så att båtens hemort skall vara där ägaren bor eller är registrerad. Här i Sverige, är vi tyvärr inte så noga med registreringsorten utan sätter ofta ut hemmahamn. Det finns inget tvång här att sätta ut namn eller hemmahamn, som det finns i andra europeiska länder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...