Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
BSven

Fixa rost på kölen?

Rekommendera Poster

Jag har fått lite rost i skarven mellan köl och plast (bultad järnköl).
Hur åtgärdar jag detta på bästa sätt?

005_zpsvnwcfr8o.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bästa sätt så demonterar du kölen och skickar på blästring och epoxybehandling för att sedan återmontera med ny tätmassa. Det är bäst, men väldigt opraktiskt. I andra änden på skalan är att skrapa bort det värsta och sedan dra en rand med Sikaflex över allt. Det blir inte så bra, men väldigt enkelt är det. Sedan finns det medellösningar.

Vad har du för ambitionsnivå..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slipa/ stålborsta/blästra måla med brunox, några gånger. ev spackel, slipa, måla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv fixat detta inför denna säsong. Jag slipade bort all rost sedan spacklade jag med ett elastisk epoxi spackel. Håller förhoppningsvis betydligt längre än sikaflex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör roterande stålborste och har sedan efter grundning provat epoxispackel, sikaflex, PL400, men det som fungerat bäst var vanligt våtrumssilikon. I år blir det biltemas rostätare och våtrumssilikon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är detta något som kommer att bli ett stående inslag i vårrustningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!
Var köper jag brunox?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör roterande stålborste och har sedan efter grundning provat epoxispackel, sikaflex, PL400, men det som fungerat bäst var vanligt våtrumssilikon. I år blir det biltemas rostätare och våtrumssilikon.

Nackdel - bottenfärgen fäster inte på våtrumssilikon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt via ett företag som köper från nån leverantör. Har för mej dom sa det finns hos Bjäregårds och Lundagrossisten.

PS. inte mycket annat heller som verkar fästa på silikon.

HAr några sprayburkar ren, värmetålig, silikon som används för att belägga bakplåtar för bagerier.

Den "färgen" har jag använt på några ställen. Sitter kvar bra, blir blank som f... och håller sig ren... fick lite skavanker längst ner på rodret för tre år sen, täppte igen och hyfsade till med trä-epoxi och målade på... har hållit sig helt intakt i tre somrar.

Nu slipade jag bort och plastade rodret, på riktigt... det var helt torrt och fint under silikonen och undet trä-epoxi:n

Funderar på att... när fartygsfärgen, som målades under båten för fem år sedan, börjar ta slut.. ta bort all färg, ev epoxi-behandla och måla hela med silikonfärg.., Just den finns bara i "motorsilikon-rött" DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googlade Epoxy brunox.

Finns några företag som säljer Brunox.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...