Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
JBlixth

Navigationsdator baserat på Raspberry PI

Rekommendera Poster

Efter förfrågan skrev en guide för ett facebook forum jag besöker. Den avhandlar Hur man går tillväga för att installera och bygga ihop, samt strömförsörja sin raspberry pi.

Hoppas någon har nytta av den.

http://blixth.se/tutorials/boatnav/index.html

Mycket nöje, och hör gärna av er med frågor. Om ni har nytta av eller bygger något liknande får ni gärna dela era erfarenheter.

Mvh

Johan Blixth

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man få den integrerad med NMEA?

OpenCPN stödjer NMEA0183 samt NMEA2000. Går att köra NMEA på olika sätt, allt från en enkel serielanslutning, du behöver då en usb->seriell adapter. till NMEA över ethernet. Information om hur man installerar det finns på OpenCPNs hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt! Har funderat på göra en plotter du har gjort!

Kan man göra mera intressanta saker? Typ vindmätare?

Och finns det någon bra manual för att göra en "skepps-dator"?

Styra belysningen och se vilka lanternor som lyser och fungerar? Se spänning och ström som förbrukas mm samt koppla in nivåmätare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styra belysningen och se vilka lanternor som lyser och fungerar? Se spänning och ström som förbrukas mm samt koppla in nivåmätare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I principiellt kan du koppla in allt i programmet. GPS; AIS; Autopilot; Radar etc. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Angående vindmätare så ser jag inga problem med att koppla in det, så länge som den är NMEA kompatibel.

http://opencpn.org/ocpn/node/239

Om det finns en bra manual för att göra en "skepps-dator" vet jag inte, men det finns andra manualer du kan dra nytta av. Jag har inga intentioner att skriva en. Vill du lära dig att styra saker och ting med Raspberry pi rekommenderar jag dig att lära dig att programmera GPIO interfacet. Då kan du koppla in vilka sensorer som helst, som opererar på 3,3V rakt till enheten.

Det som sätter begränsningarna är inte datorn i sig, utan din möjlighet att förverkliga dem. Jag rekommenderar verkligen att du tar en titt på OpenCPNs hemsida för att se vilka möjligheter de erbjuder först och främst, kolla vilka plugins som finns färdiga att använda. Vill du ha andra funktioner så kan det vara värt att kolla på andra lösningar, om du inte klarar att implementera dem själv.

Det är bra att ha drömmar, det driver en framåt, men för ett sådant system du beskriver är det troligare bättre att ha realistiska drömmar.

Mvh

Johan

Redigerad av JBlixth

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...