Caribic410 757 Postad 8 April , 2016 Stopp och belägg! Inga kemiska medel kan över tiden hålla emot om inte tätningsytorna är ok. Och är tätningsytorna ok behövs inget medel. Angående planing av toppar, lika mycket måste averkas på den del som går ner i cylinder som på packningsytan, för att inte kompresionen ska ändras. Spalten mellan topp och kolvtopp får inte skilja mer än 0,02 millimeter på de olika cylindrarna. Kalle Såklart "man" ska friska till packningsytorna, inte välja mellan bra material och "packningsklister" utan både sedlar och kreditkort såklart. (fast Hylomar mm. har räddat många situationer och funkat även "istället för") Hade en kollega som har en T-ford, hans topp-packning hade gett sig. Han kletade dit hylomar istället för topp-packning. Det har funkat i många år nu. FAst den bilen är ingen "långmilare"... =) När jag 1964 hade en Ford Anglia -55 (engelsk rosthög för 300:-) gick topplockspackningen. Försökte ersätta den med Permatex som var det enda medel man kände till. Vid första startförsöket sa det "FLUFF" och jag fick ta bogsering därifrån. Köpte en begagnad motor för 50:- och satte i. Finns säkert andra medel idag, och annan kunskap. Man lär sig hela tiden, mycket här på MG. Permatex, misstänker du menar deras svarta packningklister, fanns då och finns nu. Även hylomar m fanns då å finns nu. Rätt använd på rätt ställen gör dessa ett bra jobb och spar mycket möda, tid och pengar samt "räddar" många situationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RonnieHellberg 0 Postad 9 April , 2016 Kalle, Jag har synat topparna med förstoringsglas och jag kan inte urskilja några sprickor. Ska bli intressant att se efter att jag gjort rent dem. Såg ett you tube klipp där en mek demonstrerade hur packningsytorna kan göras rena med en gummitrissa på borrmaskin. Det var massor med gummitappar på den som vid högt varv slog mot ytan utan att avverka eller repa. Jag letade efter en sån igår men fick inte tag i någon. Wurth visste dock vad det var och kunde ta hem. Tänkte prova det för att inte riskera att repa ytorna. //Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 9 April , 2016 Ett lagom brett stämjärn är bra för att rengöra från gamla packningar. Om det är vasst lyfter det loss packningen. Biltema har bra och billiga om Du inte har något i lådan. /Claes 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 April , 2016 Möjligen kopparpasta på pinnbultarna vid återmontaget?(Finns f.ö. aluminiumpasta med snarlika egenskaper om man har alu-toppar.)Hade ett H..vete att få av topplocket på min bensinare för 30 år sen eller så. Använde därför kopparpasta vid montaget. Vet inte om det hjälper för locket har inte behövts lossas igen.Nån som har bättre koll?För avdelningen värdelöst vetande: Dieslars höga grundkompression är ju välkänd, men det maximala trycket är möjligen lägre bensinares? Bensinare (ottomotor) har sin hastiga förbränning när kolven står på topp, den står nästan still under den tid förbränningen pågår. Man idealiserar litet och säger att förbränningen sker under konstant volym (V) enligt diagrammet nedan.I dieseln däremot så sker förbränningen under en längre tid då kolven är på nedgång och man kallar det förbränning under konstant tryck (P).Man kan fråga sig vilken motortyp som kräver bäst topplockspackning egentligen? Har väl alltid trott dieseln, men det finns kanske ingen sådan skillnad egentligen?(De hopsaxade bilderna är f.ö. lånade här.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 10 April , 2016 En normal bensinmotor brukar ligga på runt 70 bar i cylindertryck, en diesel närmare 200 (vissa upp mot 250!). Sedan är tryckförändringen snabbare i en bensinmotor, dels på grund av att blandningen snarare kan sägas explodera än brinna men också på grund av det högre varvet. Jag skulle inte regelmässigt använda tätningsmedel på ett topplock eftersom man inte vet hur det påverkar packningens funktion, dels kemiskt men också mekaniskt. Vissa packningar ska ju "äta sig in" i materialet – hur går det om det ligger något annat i vägen? Men som en nödlösning eller chansning för att rädda/livstidsförlänga en annars slut motor, varför inte? På mindre utsatta ställen, typ grensrörspackningar med mera, har jag använt med högtempsilikon (RTV) med mycket gott resultat. Framför allt när det handlat om V8-tillbehör som headers som ofta har usel passform, rör sig mycket på grund av värme men inte behöver klara så högra tryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 10 April , 2016 Googla på hylomar.. Den härdar inte utan förblir plastisk. Det är hela idén med produkten. Du får miljoner träffar. Ta toppackning till något exklusivt racingmärke. Skrapa med nageln på ytan. Blir du lite blå under nageln är det med stor sannolikhet screentryckt hylomar m. Motorsilikon används ofta tillsammans med hylomar för att få fogen öppningsbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 April , 2016 (redigerade) Vid närmare eftertanke; glöm detta med kopparpastan!Det är nog främst vid direktkylning med havsvatten som det förebyggande knepet kan vara bra.Värmeväxlarens glykol innehåller rostskydd så risken för kärvande pinnbultar är nog minimal även om vattnet skulle ta sig förbi packningen och blöta ner pinnarna.@Firefish: Tack för tipset om 70-200 bar. :-)Det som främst förbryllar är att i diagrammet verkar dieselns cylindertryck aldrig bli högre än grundkompressionen? Och kompressionsförhållandet är väl i runda slängar 22:1 eller så. Antyder ju ett maxtryck runt endast 22 bar utan överladdning? Får filura vidare på detta märker jag.Edit tillägg: Haha, hittade just en wikiartikel med en cool animation avpassad till min kunskapsnivå. :-) Redigerad 10 April , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser