Hajjen 0 Postad 5 April , 2016 Hej på er! Funderar på att byta från våta fritidsbatterier till agm batterier. Har en sea ray sundancer med v8 mpi mercruiser. Vad jag förstår så vill de olika batterierna ha olika ladd ström. Är det någon som gjort ett byte till agm batterier och har det funkat bra eller finns det en inställning på landströms laddaren som går att ställa in. Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 6 April , 2016 Både ja och nej. Man har delvis olika laddkurvor och delvis olika Volt-tal. Speciellt utjämningsladdning kan vara helt olika. Men om du bara kör rimligt korta sträckor och ser till motorns generator så hinner den knappast med mer än bulkladdning. Det torde inte vara en avgörande skillnad där anser jag. Däremot kan du vinna på att köpa en landströmsladdare som går att ställa om så att dina nya fina AGM får laddning exakt som leverantören har angivit. Sterling tex har flera fina laddare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hajjen 0 Postad 6 April , 2016 Ok, tackar för infon. Kanske köper nya våta batterier ändå. Har själv inte super koll på el i båt så vill inte ta några risker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hajjen 0 Postad 6 April , 2016 (redigerade) Knepigt! Redigerad 6 April , 2016 av Hajjen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 7 April , 2016 Utjämningsladdning ska man bara göra om det går att fylla på vatten, annars förstör man batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 9 April , 2016 (redigerade) Har du en källa på det, petter b? Jag har nämligen läst att leverantören av Lifeline AGM batterier rekommenderar utjämningladdning. Och de två fabrikanterna av spiralcellsbatterier säger att man kan utjämningsladda. Andra fabrikanter kan säkert vara försiktiga? Redigerad 9 April , 2016 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 121 Postad 9 April , 2016 Har själv en Sea Ray Sundancer min laddare har olika inställningar, så kolla upp din laddare först, kanske löser sig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hajjen 0 Postad 9 April , 2016 Ok .var din sea ray importerad och vilken årsmodell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 121 Postad 10 April , 2016 Ja importerad, årsmodell 2000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 13 April , 2016 Ja det finns många källor men kanske uttryckte jag mig litet för kategoriskt. Problemet är att batteriet "gasar" vid utjämningsladdning, d.v.s. elektrolyten försvinner ut ur batteriet. Det går att göra det med ett slutet batteri men inte så många gånger. Definitivt inget jag skulle göra på ett friskt batteri, däremot något att prova på ett batteri som är dåligt för att ev förlänga livslängden. Har du en källa på det, petter b? Jag har nämligen läst att leverantören av Lifeline AGM batterier rekommenderar utjämningladdning. Och de två fabrikanterna av spiralcellsbatterier säger att man kan utjämningsladda. Andra fabrikanter kan säkert vara försiktiga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser