Linneast 0 Postad 5 April , 2016 Hej! Jag har blivit med båt! Jätteskoj! Det är en Nord 80 från 78. Problemet är att den stått under presenning i ca 3 år och inte gjorts något med. Detta har resulterat i ordentligt med smuts. Jag vet inte om man kanske kan kalla det för mossa? Alger? Brun-grönt är det i alla fall. Se bild! Hur går jag då bäst tillväga för att få den skinande ren? Har försökt läsa mig till vad som kan fungera bäst men tänker att jag frågar här, och hoppas på att någon sitter på ett super-dunder-tips! Med vänlig hälsning, Linnea Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 5 April , 2016 Kör med Biltemas bilschampoo och sen skrubba med grönsåpa! Sen för att göra den vit igen så skaffa oxalsyra. Finns i vissa fälgrengöringsmedel! Vissa detaljer, plast/rostfritt kan du polera med Autosol! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 5 April , 2016 Eller så köper du en dunk "alg och mögeltvätt" från Biltema. Brukar bli helt rent efter detta. Var försiktig om aluminium finns i närheten, kan bli missfärgat av det starka rengöringsmedlet. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Alg--mogeltvatt-2000036393/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mersey 3 Postad 5 April , 2016 Hej! Grattis till köpet av en väldigt trevlig båtmodell! Jag har vid några tillfällen gett mig på att polera upp svårt nedsmutsade båtar. Det som har gett bäst resultat på matt gelcoat tycker jag har varit att polera med Autosol. Det är tungpolerat och slipar ned gelcoaten något och bör användas med viss försiktighet, men ger en helt ny lyster åt skrovet. Mitt förslag: 1. Rejäl tvätt med valfritt båtschampo eller vanligt Yes diskmedel 2. Polera hela skrovet noggrant med Autosol. Använd gärna en lågvarvig men stark polermaskin alt. handkraft. 3. Eventuellt en polish och sedan vax. Lycka till med vårrustningen! Henrik 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 5 April , 2016 Välkommen till MG! Rönnqvists båtbottentvätt, LeFant Boat Cleaner och rengöringsmedlet MAC A25 är bra. Lägg på rengöringsmedlet, vänta, vänta, vävta utan att det torkar, spola bort, gärna med högtryckstvätt. Tänk på att aluminium inte gillar starka alkaliska medel. Tänk också på att din och andras kroppar inte gillar starka rengöringsmedel, skydda dig med handskar och tättslutande glasögon. Läs på förpackningen! Ha en riktigt "intressant" vår och en skön båtsommar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser