Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Laxen

Barlastfråga

Rekommendera Poster

Var i fjol en 90 mila sväng och köpte en snipa, båtvagnen var dock inte så bra, så jag kände mig tvungen att lätta båten genom att dumpa barlastvikterna, det är första snipan jag äger så jag undrar om jag bör ersätta dom, eller klarar man sig utan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog en anledning till att de barlastat snipan.

 

Är det en riktig snipa eller nått platsbygge med spetsgattad akter!?

 

Vad var det för barlast!?

 

Sen beror det ju lite på i vilka farvatten båten har gått och i vilka farvatten du skall ha den och hur du använder den.

 

Men som sagt - man har nog inte barlastat den utan orsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog en anledning till att de barlastat snipan.

 

Är det en riktig snipa eller nått platsbygge med spetsgattad akter!?

 

Vad var det för barlast!?

 

Sen beror det ju lite på i vilka farvatten båten har gått och i vilka farvatten du skall ha den och hur du använder den.

 

Men som sagt - man har nog inte barlastat den utan orsak.

Det är en Herwa 23, det var typ järnblock 10*10cm och ca. 50cm långa, ett antal stycken, den har gått i en större sjö vid Smedjebacken, ska nu gå i havet vid Norrlandskusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du köra utan rigg är det gissningsvis bara att prova. Barlast av den typen låter som ett eftermontage gjord av någon tidigare ägare som ville få snipan att rulle mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

när jag hade EK-snipa  så vill jag få ner Fören när jag körde

så knappt ut   när båten gjorde fart   ( båten I sig vägde 3ton

 

tog 25 kilos säckar med betong som jag flytta runt  för bästa läge

 

när jag var nöjd så la jag lister  för vattenavrinning  å plast över    blanda  betongen I kölen  å göt fast tamp för att kunna flytta  på dom   

klumparna       blev 2st på 25 kilo var

Redigerad av Vegabjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina klumpar vägde väl 40-50 kg styck?

hur många var det?

Jo tippar på det, var nog en 10-12 stycken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoooly cow! 400-600 kg.

Prova utan så bör du komma på varför dom fanns där.

Good luck

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag frågar så här då, ni som har snipor, har ni barlast? Jag tror ju inte att Herwa 23 är sämre än andra snipor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en winga 25, den har jag inte barlastat. Men den är ju byggd med 450kg i kölen. Antar att Herwan har en viss kölvikt också? Annars fanns det nog en poäng att ha vikterna där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju väldigt vanligt att de som har plastsnipor barlastar dem rejält för att de inte skall rulla så förfärligt.

 

 Var på gång att köpa ett skrov till en segelbåt, som skulle ha en invändig blyköl.

 

Jobbade som installationelektriker och hade under den perioden ett ganska stort industrijobb med mycket kabeldraging. Kabeln på den tiden var EKKL - dvs kabel med blyhölje. Man tog alltid vara på de blybitar man fick vid uppskalningen.Hade nog fått ihop 300 kg. Sen blev det ett annat segelbåtsskrov där det ingick en gjutjärnsköl.

 

Arbetskompisen hade kompis som hade en snipa och han övertog blyt till barlast.

 

Men man kan ju alltid prova utan barlast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska babbla lite om snipor och barlast utifrån min erfarenhet, hade för 35 årsedan en större träsnipa som vid köpet hade trekantiga blytackor staplade i botten upptill durkarna, åtskilliga hundra kilo.

 

Vid måttlig sjö var gången stabil, men vid ökande sjö och rullning blev återgången till normalläget snabbare och rullningen blev "ryckig" och obehaglig.

 

Plockade ur barlasten för målning, den försvann nästan omgående, så jag fick åka utan barlast, vilket inte var någon besvikelse, båten rullade lite tidigare, men rullningarna blev längre följde med sjöarna bättre enligt min uppfattning.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska babbla lite om snipor och barlast utifrån min erfarenhet, hade för 35 årsedan en större träsnipa som vid köpet hade trekantiga blytackor staplade i botten upptill durkarna, åtskilliga hundra kilo.

 

Vid måttlig sjö var gången stabil, men vid ökande sjö och rullning blev återgången till normalläget snabbare och rullningen blev "ryckig" och obehaglig.

 

Plockade ur barlasten för målning, den försvann nästan omgående, så jag fick åka utan barlast, vilket inte var någon besvikelse, båten rullade lite tidigare, men rullningarna blev längre följde med sjöarna bättre enligt min uppfattning.

 

 

Kalle

 

Är inte en träbåt tyngre än en plastbåt!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag håller med Pentax om att minskad metracentrisk höjd kan vara mer konfortabel då rullningen inte blir så ryckig.

Jag bytte till en tvåhundra kilo lättare motor och rullningarna blev mjukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter ju som att det borde gå bra utan då.

 

Redigerad av Laxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...