Laxen 0 Postad 5 April , 2016 Var i fjol en 90 mila sväng och köpte en snipa, båtvagnen var dock inte så bra, så jag kände mig tvungen att lätta båten genom att dumpa barlastvikterna, det är första snipan jag äger så jag undrar om jag bör ersätta dom, eller klarar man sig utan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 April , 2016 Det finns nog en anledning till att de barlastat snipan. Är det en riktig snipa eller nått platsbygge med spetsgattad akter!? Vad var det för barlast!? Sen beror det ju lite på i vilka farvatten båten har gått och i vilka farvatten du skall ha den och hur du använder den. Men som sagt - man har nog inte barlastat den utan orsak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxen 0 Postad 5 April , 2016 Det finns nog en anledning till att de barlastat snipan. Är det en riktig snipa eller nått platsbygge med spetsgattad akter!? Vad var det för barlast!? Sen beror det ju lite på i vilka farvatten båten har gått och i vilka farvatten du skall ha den och hur du använder den. Men som sagt - man har nog inte barlastat den utan orsak. Det är en Herwa 23, det var typ järnblock 10*10cm och ca. 50cm långa, ett antal stycken, den har gått i en större sjö vid Smedjebacken, ska nu gå i havet vid Norrlandskusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 5 April , 2016 Ska du köra utan rigg är det gissningsvis bara att prova. Barlast av den typen låter som ett eftermontage gjord av någon tidigare ägare som ville få snipan att rulle mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 5 April , 2016 (redigerade) när jag hade EK-snipa så vill jag få ner Fören när jag körde så knappt ut när båten gjorde fart ( båten I sig vägde 3ton tog 25 kilos säckar med betong som jag flytta runt för bästa läge när jag var nöjd så la jag lister för vattenavrinning å plast över blanda betongen I kölen å göt fast tamp för att kunna flytta på dom klumparna blev 2st på 25 kilo var Redigerad 5 April , 2016 av Vegabjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 April , 2016 Dina klumpar vägde väl 40-50 kg styck? hur många var det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxen 0 Postad 5 April , 2016 Dina klumpar vägde väl 40-50 kg styck? hur många var det? Jo tippar på det, var nog en 10-12 stycken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 April , 2016 Hoooly cow! 400-600 kg. Prova utan så bör du komma på varför dom fanns där. Good luck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxen 0 Postad 6 April , 2016 Om jag frågar så här då, ni som har snipor, har ni barlast? Jag tror ju inte att Herwa 23 är sämre än andra snipor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 6 April , 2016 Jag har en winga 25, den har jag inte barlastat. Men den är ju byggd med 450kg i kölen. Antar att Herwan har en viss kölvikt också? Annars fanns det nog en poäng att ha vikterna där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 April , 2016 Det är ju väldigt vanligt att de som har plastsnipor barlastar dem rejält för att de inte skall rulla så förfärligt. Var på gång att köpa ett skrov till en segelbåt, som skulle ha en invändig blyköl. Jobbade som installationelektriker och hade under den perioden ett ganska stort industrijobb med mycket kabeldraging. Kabeln på den tiden var EKKL - dvs kabel med blyhölje. Man tog alltid vara på de blybitar man fick vid uppskalningen.Hade nog fått ihop 300 kg. Sen blev det ett annat segelbåtsskrov där det ingick en gjutjärnsköl. Arbetskompisen hade kompis som hade en snipa och han övertog blyt till barlast. Men man kan ju alltid prova utan barlast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 April , 2016 Ska babbla lite om snipor och barlast utifrån min erfarenhet, hade för 35 årsedan en större träsnipa som vid köpet hade trekantiga blytackor staplade i botten upptill durkarna, åtskilliga hundra kilo. Vid måttlig sjö var gången stabil, men vid ökande sjö och rullning blev återgången till normalläget snabbare och rullningen blev "ryckig" och obehaglig. Plockade ur barlasten för målning, den försvann nästan omgående, så jag fick åka utan barlast, vilket inte var någon besvikelse, båten rullade lite tidigare, men rullningarna blev längre följde med sjöarna bättre enligt min uppfattning. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 April , 2016 Ska babbla lite om snipor och barlast utifrån min erfarenhet, hade för 35 årsedan en större träsnipa som vid köpet hade trekantiga blytackor staplade i botten upptill durkarna, åtskilliga hundra kilo. Vid måttlig sjö var gången stabil, men vid ökande sjö och rullning blev återgången till normalläget snabbare och rullningen blev "ryckig" och obehaglig. Plockade ur barlasten för målning, den försvann nästan omgående, så jag fick åka utan barlast, vilket inte var någon besvikelse, båten rullade lite tidigare, men rullningarna blev längre följde med sjöarna bättre enligt min uppfattning. Kalle Är inte en träbåt tyngre än en plastbåt!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 7 April , 2016 Jag håller med Pentax om att minskad metracentrisk höjd kan vara mer konfortabel då rullningen inte blir så ryckig. Jag bytte till en tvåhundra kilo lättare motor och rullningarna blev mjukare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxen 0 Postad 8 April , 2016 (redigerade) Låter ju som att det borde gå bra utan då. Redigerad 8 April , 2016 av Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 17 April , 2016 Trekantiga blytackor på Blocket nu, 10kr per kilo. http://www.blocket.se/halland/Blytackor_66429751.htm?ca=15&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser