Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
benny_b

Val av försegel... denna eviga fråga

Rekommendera Poster

Hej forumet!

Nu har jag äntligen bilvit med båt igen (efter 4 års ofrivilligt uppehåll).

Då jag har skaffat en MH riggad båt 30 fot. Så tänkte jag passa på att skaffa nya dukar till denna vackra dam.

Jag har fått lite priser. Men dock kvarstår denna eviga fråga... Vilken duk ska jag ha. 

Jag kappseglar inte, utan faller in i familjeseglaren, men älskar att segla. Dock känner jag inte för att kasta ut en förmögenhet på segel just nu då jag har småbarn och det kan mest bli kortare turer.

Jag har fått 2 olika erbjudande;

1. Dacron, Crosscut (270gr)

2 Dyneema Laminat,Flex 

Så till frågan. Är det värt att köra Laminat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt seglet som är enklast att hantera + låtitt Plånboken bestämma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag valde Dacron när jag köpte nya (Rullgenua och stor) till min Compis 28. Jag upplever Dacronen som mindre känslig för hantering och inte mycket sämre än alternativen.

Jag seglar inte för tävling med den båten.

På andra båtar jag är med på under tävling och träning där det är nyare material i seglen så känns det som att man är mer rädd om seglen för att dom upplevs som "känsligare" både i manuel hantering och "fladder".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en MH och stor genua så hade jag satsat på en i laminat och en stor i dacron för bäst livslängd och prestanda i genuan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med pseudonym.

Det var exakt det jag blev rekommenderad av flera segelmakare när jag köpte nya segel.

Hanteringen av laminat på rulle är ganska enkel, medan storen kräver mera jobb. Dessutom är storen så liten på en MH-riggad båt så du har ingen nytta av laminatet.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som segelmakare kan jag bara säga att köp dacron du får mycket bättre livslängd du kan inte se någon skilda på laminat dacron men som segelmakare så är detroligare att sy laminat segel det är bättre ekomiska bättre lönsamhet därför rekomderar segelmakare laminat.det jorde jag också när jag gobade som segelmakare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så det finns ingen vinning i att köra laminat anser du?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag se ingen mening med laminat segel men det ser ju tufft ut att komma met ett laminat segel.Vi seglade med Albin skampi med dracon segel och van SM i flera år

Vi syde upp kevlarsegel vi van SM med dom också det är ju lite skamligt att komma med dacronsegel därför syde upp kevlarsegel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mot bättre vetande - som ex.vis medoch - skulle jag vilja påstå att en genua till en 30-fots MH-båt i någon form av laminat ger bättre segel under en 10-års period. En ny dacrongenua är lika bra som en ny genua i laminat, men en tio år gammal genua i dacron är dålig jämfört med samma segel i laminat.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag se ingen mening med laminat segel men det ser ju tufft ut att komma met ett laminat segel.Vi seglade med Albin skampi med dracon segel och van SM i flera år

Vi syde upp kevlarsegel vi van SM med dom också det är ju lite skamligt att komma med dacronsegel därför syde upp kevlarsegel

Hur gamla var de dacronsegel ni vann SM med?

Tror du att ni skulle kunnat vinna SM även om ni haft dacronsegel som använts flitigt i 10 år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gamla var de dacronsegel ni vann SM med?

Tror du att ni skulle kunnat vinna SM även om ni haft dacronsegel som använts flitigt i 10 år?

Skulle ni vunnit SM med laminat som använts flitigt i tio år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min värld brukar vi kompisar komma fram till tre saker när vi gör denna diskussion;

- att det är lättare att få fart på olika typer av supermaterialsegel, segelmakaren kan lättare "bygga in" rätt kurvor så att säga. Tex ett laminatsegel kommer säkert att behålla sin form bättre än dacron, rent generellt. Om du behåller ditt segel i tex 10 år och sedan kollar form?

- att vi måste ha en tidsaxel också, en kappseglare kör inte samma segel i tio år. Så är det bara. Dessutom är ett dacronsegel lite mindre känsligt för UV strålning och fukt, som på tio år kan ha påverkan på ett supermaterialsegel. 10 år är väldigt länge hos vissa seglare som är vana med supermaterial. Då börjar man riskera att materialet fallerar också...
Hos dacronseglare kan seglet faktiskt hålla formen oväntat bra i 10 år om man är rädd om seglet .

- att ett dacronsegel som trimmas ordentligt och korrekt inte är så långt efter ett laminantsegel utom i lätta vindar… anser vi. Men dacron är mycket lättare att hantera utan att det blir veck, brottanvisningar osv. Det kommer helt enkelt att hålla bättre. ( oavsett om segelmakaren rekommenderar dubbel taft om man är orolig osv… så håller ett segel i dacron bättre )
Dacron håller mycket bättre för fladder. Och visst fladder har du alltid. 

Och dacronsegel är billigare att köpa in… Men det finns dyra dacron dukar också. Pris är bara en faktor.

Du som har masthead måste sätta på nya förstärkningar för spridarna kanske vart tredje år för att vara säker på att ett laminatsegel inte får en brottanvisning där. Dacron är mer tåligt.

Jag köper alltid dacronsegel. En av mina kompisar kappseglar ibland. Han har bara supersegel. ( och hans segelbudget är ca 4 ggr min för ungefär samma användning, semester och någon kappsegling, eftersom han byter segel efter ca 3-4 år och seglet kostar minst 60% mer än mitt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fördel till med en stum duk är att seglet inte tappar form i byarna. Dacronsegel töjer sig mer och seglet får större buk i vindbyarna vilket leder till större krängning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad ä de skamliga med Draconsegel?

Är det skamligt, eller skämdes ni.. av någon anledning.

Jag har märkt ibland, att en del skäms för att dom inte betalat för ett märke och då fått 5st men betalat för 1st.

JAg spelar tennis och använder en gammal tränigsväska och en jättegammal väska för 2st racketar. HAr fått många kommentarer kring det. Fattade inte först men vid ett tillfälle utomlands, kande sig en snubbe "tvingad" att köpa en dyr specialväska, eftersom jag tagit med allas racketar men inte allas väskor, Skamligt att ha prlarna i "fel" typ...

JAg tycker det är ännu mer bonus att vinna med "fel" kanske gammal utrustning än tvärt om. Tycker det skulle vara extremt pinsamt att ha senaste, dyraste, coolaste utrustningen och prestera värdelöst, så som det är i många skidbackar, fast de flesta verkar inte tycka så..

Kan det vara en sån känsla bakom eller finns det nåt annat att skämmas för med Dracon just... (nåt politiskt kanske) ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror ingen skäms för dacron - vad har du fått det ifrån Caribic410? Jämför istället med racket i trä, i metall eller kanske i kolfiber (jag spelar inte tennis, så vad vet jag...)

Däremot funkar dacronsegel så att de från dag 1 börjar tappa formen, men de håller ihop i en evighet. Laminatsegel håller formen i många, många år - men sedan är de slut och faller i princip isär - men fram till det är formen utmärkt. Idag har dacronsegel blivit rätt dyra (om man ska ha ett bra dacronsegel, finns olika kvaliteter där) och när jag köpte ny genua förra vintern var skillnaden mellan dacron och laminat så liten att dacron föll bort.

Men - det är för mig. Jag gillar att seglet håller den skotade formen i ändrade vindstyrkor, att seglet är lättare än dacron (båda faktorerna ger mindre krängning) utan att ge mycket mer än motsvarande dacron (vill minnas det skiljde 4.000 kr).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Peter... Med all respekt. Vi skulle väl försöka analysera på ett lite mer övergripande sätt om det fanns skillnader mellan dacron och laminat? Pris är mitt tycke bara en av flera faktorer...

Till exempel.... Detta är nu hypotetiskt vill jag påpeka... Så skulle till och med jag själv kunna hitta en kombination av duksorter, tillbehör och tillägg där ett dacronsegel blir fyra lakan dyrare än laminatseglet. Om jag fick lite hjälp med segelmakarens dator... De har hundratals dukar att välja på.

Extremt svårt att jämföra äpplen och päron. Tror knappt det går eftersom det är lätt att låsa sig?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter... Med all respekt. Vi skulle väl försöka analysera på ett lite mer övergripande sätt om det fanns skillnader mellan dacron och laminat? Pris är mitt tycke bara en av flera faktorer...

Till exempel.... Detta är nu hypotetiskt vill jag påpeka... Så skulle till och med jag själv kunna hitta en kombination av duksorter, tillbehör och tillägg där ett dacronsegel blir fyra lakan dyrare än laminatseglet. Om jag fick lite hjälp med segelmakarens dator... De har hundratals dukar att välja på.

Extremt svårt att jämföra äpplen och päron. Tror knappt det går eftersom det är lätt att låsa sig?

Så är det  - men jag kan inte se att jag motsäger ditt (utmärkta) inlägg ovan med en närmare beskrivning av olika dukars skillnader? Mitt inlägg var en enklare och väldigt generaliserande förklaring av hur marknaden ser ut idag och mer ett bemötande till påståendet ifall någon skämdes över sina dacronsegel.

Till trådskaparen tänker jag nu ge samma råd som jag brukar. Börja med att fundera kring vem du är, vad du har för krav på seglet, hur du använder det, hur det förvaras när du inte använder det (viker, rulle?), hur besättningen ser ut, vad du har för båt osv. Gör en beskrivning, maila segelmakare och be dem komma med några förslag och motivera varför de valt de förslagen. Då faller de som är ointresserade bort, och en ointresserad segelmakare skall man inte handla av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste nog förklara mej bättre efter som folk inte förstår vad jag skriver

Som segelmakare är det en reklampelare man segla med har du inte det bästa segel som Finns så tror folk att vi inte kan sy sådana segel

Så för en segelmakare måste man ha det senaste materia som finns

Du kan inte vina ett SM eller VM om du inte köper nya segel.du kan inte ha samma segel för Mälaren ostkusten västkusten så går SM på västkusten så kan du

Inte ha segel som är för Mälaren

Det sämsta dacron är TNF laminat segel CL eller DC duk.Bra duk är DIA2 50 TT Bainbrdge mm mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är den stora skillnaden på dom olika?

Dracon.. är det ett varumärke, ett material eller en specifik metod att göra duk?

Laminat, låter som kombo av olika material?

Tyckte nån skrev att laminat är mindre töjbart, är det dom som ser ut som nät av fiber som har en ytbeklädnad som kallas/är laminat?

Om det är så "känns" det som laminatvarianten, som någon skrev, skulle funka fint som rull-genoa. Dom seglen ser rätt coola ut.... om man nu får tycka "röd bil" om segel... Om dom sen är lite styvare är det nog inte dumt som stort förstegel. Hur pallar dom slitaget av slag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Här kan du läsa om olika dukar Caribic410.

http://n-sails.se/segeldukar/

Laminatdukar behöver inte se "coola" ut - min genua har taft på ena sidan och vita förstärkningstrådar. På några meters håll ser det ut som vilket annat vitt segel som helst.

Tillägg... tror den rätta benämningen på mitt segel är "membran" faktiskt. Jag har en kryssfock från Boding, och en genua från Gransegel i den tekniken. Mycket nöjd.

http://www.boding.se/segel/fock/g2-membrane/

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste nog förklara mej bättre efter som folk inte förstår vad jag skriver

Som segelmakare är det en reklampelare man segla med har du inte det bästa segel som Finns så tror folk att vi inte kan sy sådana segel

Så för en segelmakare måste man ha det senaste materia som finns

Du kan inte vina ett SM eller VM om du inte köper nya segel.du kan inte ha samma segel för Mälaren ostkusten västkusten så går SM på västkusten så kan du

Inte ha segel som är för Mälaren

Det sämsta dacron är TNF laminat segel CL eller DC duk.Bra duk är DIA2 50 TT Bainbrdge mm mm

OK! =) ni hade olika segel mer marknadsföringssyfte än tävlingsstrategiskt. Ni måste ju dock vara hejare på segling, för vad jag har förstått är det ju inte endast materiel det handlar om.

DOm här olika

"Det sämsta dacron är TNF laminat segel CL eller DC duk.Bra duk är DIA2 50 TT Bainbrdge mm mm"

"Det sämsta dacron är TNF.".. vilka är OK och bäst? är TNF en typ eller fabrikat eller vad?

Det sämsta laminat? ="laminat segel CL eller DC duk" , vad betyder CL eller DC duk.?

Bra duk är DIA2 50 TT Bainbrdge mm mm (betyder? vad är mm. mm.) är det typ en skala ex. från 1-10 med olika benämningar eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kan du läsa om olika dukar Caribic410.

http://n-sails.se/segeldukar/

Laminatdukar behöver inte se "coola" ut - min genua har taft på ena sidan och vita förstärkningstrådar. På några meters håll ser det ut som vilket annat vitt segel som helst.

Tillägg... tror den rätta benämningen på mitt segel är "membran" faktiskt. Jag har en kryssfock från Boding, och en genua från Gransegel i den tekniken. Mycket nöjd.

http://www.boding.se/segel/fock/g2-membrane/

Fett bra länkar... samtidigt som... ahaaa... även här finns massor att grotta ner sig i.

Lät segelmakare ta bort lite slitet under och akterlik på mitt försegel så det är väl dags om en eller ett par somrar att skaffa ny  "motor".

Har både tygprover mm. i båtpärmen, på mina segel, men aldrig reflekterat över vad det är eller att det finns så många olika typer.

Kolfiber känns ju intressant.

Taft?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om man sammanfattar lite...

Dacron håller längre än laminat och om man är extremt noga med sitt dacronsegel så kan man få det att både hålla och hålla formen under lång tid. Problemet är att man inte är så noga alla gånger. Man kör på med för stort genua i för tunn duk och orevat storsegel i hård vind och då töjer sig dacronet och förlorar form. Laminatet håller formen bättre.

Dacron är lättare att hantera än laminat och det är inte lika känsligt för veck. Dacron är också mera uv-beständigt så det är ett populärt material för jordenruntseglare. En annan egenskap som uppskattas av jordenruntseglare är att dacronet inte plötsligt skörar (blåser sönder) vilket laminat kan göra.

Dacron är också - oftas - något billigare.

Laminat håller formen länge och töjer sig inte i byarna. Det är ju en klar fördel eftersom det är just i vindbyarna man vill att seglet ska håla formen.

Laminat är känsligare för veck och fladder, men eftersom seglet håller formen bättre så fladdrar det oftast mindre än dacron.

Laminat är lite mera otympligt att hantera, särskilt om man inte har rullsystem. Det är lite som att plocka ned en 30 m2 masonitskiva på däck. Samma sak med storen, svårare att hantera på bommen utan att skada duken.

Laminatsegel kan fås vita om man vill det, i alla fall i crucingutförande. Det är alltså inga problem att kombinera en liten stor i dacron med en stor genua i laminat (typiskt MH).

Tillägg: Glömde att skriva att laminat finns i massor av varianter. Att säga laminat är lite som att säga fisk istället för att tala om vilken eller vilka fiskar man avser.

Dacron finns i olika vävningar som ger duken olika egenskaper, men allt är polyesterfiber. Dacron är ett varumärke som ägs av DuPont.

Peter_K:s förslag att kontakta ett flertal segelmakare och se vem eller vilka som visar intresse för dig, dina segel och hur du tänker använda dem. Jag gick på mässan och snackade med alla där, fick många tips och även en klar bild över vilka som just då ville göra något extra för just mig.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NAjs sammanfattning.

MAsonitskiva som storsegel att försöka vika, utan att få veck, på bommen känns ju sådär.

Om masonitskivan går att rulla och slå med utan att den tar för mycket stryk, känns det som en bra kombination med lam i genuan och dracon i storen.

Ska kolla vad mina är... förkovra mej, (till att börja med försöka se dom magiska "bukarna" i sommar) och börja planera nästa genua... eller heter det genoa.. har sett båda alternativen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med masonite är kanske inte helt sant år 2016. Ett nytt membransegel är mjukare att vika än ett nytt dacronsegel, och risken att knäcka fiber ungefär lika stor. Laminat vete tusan, har aldrig vikt ett nytt sådant, men segelmakaren menar att man säljer färre sådana segel sedan membranet blev billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om seglen aldrig behövde tas ner eller revas, hade en styv stålplåt förmodligen varit perfekt. :)

Bara man har nåt sätt att byta sida på buktningen vid slag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Taft står beskrivet i länk nr 2.

Hittar att det står "takt på ena eller bägge sidor" typ...Inget mer. Men vad är taft?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...