Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Niklas-L

Koppla in solcell i regulator till två batterier

Rekommendera Poster

Denna sommar ska jag komma till skott med att sätta en panel på taket!

Har kommit fram till följande. 

Ska ha 2st 

http://www.happyyachting.com/sunbeam-system-solpanel-sp50-1

Alt 1 st

http://www.happyyachting.com/sunbeam-system-solpanel-sp60

Har två Optima Blue batterier på 75ah om jag minns rätt.

Är främst kylen som drar ström. Men vill kunna ligga 2 nätter i naturhamn. 

Vidare så tänkte jag slå till på en 

http://www.happyyachting.com/sunbeam-peakpower-g2-mppt-10a

Eller köpa från kina

http://www.aliexpress.com/item/New-Tracer-1215BN-10-amps-Programmable-MPPT-Solar-Charge-Controller-Boost-Float-Low-Charging-PC-Connect/32353118353.html?spm=2114.01010208.3.2.n8uibt&ws_ab_test=searchweb201556_6,searchweb201602_1_10017_10005_10006_10034_10021_507_10022_10020_10018_10019,searchweb201603_9&btsid=07ab874e-c1b2-49cb-b198-054f204b3d03

(undra om det är samma pryl, eller om det är annat under skalet)

Tror inte jag har skiljerelä i båten. Har en "finsk" box (NAVEX?) med dubbla huvudströmbrytare. 

Men, oavsett val av artiklar. Hur ska jag koppla in detta?

Vill ju ladda bägge batterierna. Känns konstigt om jag måste ha två paneler och 2 regulatorer för detta, eller är det kanske så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAr du två förbrukning eller ett förbrukning och ettHur som så är det ju förbrukningsbatteri/et/erna, som behöver sol....

Batterierna är ju/ kommer du ju, förmodligen ha paralellkopplade så båda blir laddade.

Sen har någo i en tråd förklarat att man bör ha ex plusladdning till det första batteiet i "kedjan" och minus i det sista eller viceversa.. då ska det visst funka bäst. Jag hade både plus och minus i samma förut men ändrade till att ha det på olika batterier (har tre) men har inte märkt någon skillnad,

Tanken är väl kanske att strömmen liksom ska läcka in  i alla batterier samtidigt istället för till ett, därifrån det sen ska "rinna över" till dom andra.

Har du 24V med två batterier system så ger det sig ju självt vad jag förstår.

Regulatorn kan vara samma, är nog det, men man vet ju aldrig. Det räcker med 10A regulator till dina solceller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Caribic, 

Har nu beställt det nödvändiga prylarna. Blev två 50W paneler. Som blir placerade på solluckan.

Tänkte koppla samma polerna uppe på taket och dra ner en plus och en minuskabel till batteriboxen.

Där placeras regulatorn (som skall ställas in för batterierna, valde till display och där med säkert lättare att ställa in och få lite roligt laddinfo)

Kopplar in solpanelerna i regulatorn och drar plus till huvudbatteriet och minus till det andra

batteriet. 

Ska rådfråga med en polare som är elektriker, men bör inte vara så mycket svårare än så, hoppas jag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Niklas-L

Panelerna ska du seriekoppla uppe på taket.

Sedan drar du ner plus och minus från seriekopplingen (använd minst 2.5mm2 om du ligger runt 3 meter kabel). 

Dessa kopplar du in i Tracer1215bn regulatorn. 

Dina två förbrukningsbatterier parallellkopplas och ansluts sedan till regulatorns batteriterminaler.

Regulatorn har skydd mot polaritetsfel också, jag installerade precis samma Tracert1215bn i min båt samtidigt som hela elsystemet dras om och byggs ut. 

Lycka till :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför seriekoppla cellerna?

Driver du inte upp spänningen för högt då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högre spänning ger mindre förluster, regulatorn ser till att batterierna får rätt spänning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo såklart... Ja just han har två, då klarar ju en 12/24V regulator av det.

Jag har oftast två celler, ibland tre, så jag har paralellkopplat. Tror du det skulle funka även med tre st seriekopplade fram till reg? borde väl bli 36-55V ungefär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att jag läst på forumet att parallellkoppling gör att laddningen blir mindre känslig för skuggning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja just. Så kan det nog vara men det finns solceller som e mindre känsliga för partiell skugga. Alla mina e paralellkopplade. Får bra laddning även om bara en cell får sol, fast då ungefär hälften mot om båda osv. Kanhända en skulle störa ut resten om dom vore serie. .. Kanske testar i sommar på "kul". Meddelar isf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den största fördelen du kommer få praktiskt av att seriekoppla två 50W paneler som även har ett förhållandevis högt Voc är att dom kommer tillsammans kunna nå en laddspänning när det verkligen är mulet.

MPPT regulatorn kommer då kunna ladda med runt 6-7W även sent på kvällarna när varje panel bara levererar en spänning (>13V) som enskilt inte skulle fungera. Samtidigt så minskar dina krav på kabeldimensionering ner till regulatorn om du seriekopplar då strömmen blir halverad. Dock tittar du på databladet för regulatorn kommer du se en sämre effektivitet med ett par procent för 1215bn modellen när PV lämnar ca 40 istället för 20V.e

Jag installerade själv en 75W panel med ett Voc över 26V vilket ger liknande effekt, igår under en mulen dag så fick jag in 40Wh när panelen har skyddsplast på och ligger under pressening på vinterförvarning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Stort tack för alla tips och råd!

Kommer köpa en 2.5mm kabel. Tror kabellängen inte kommer överskrida 3m.

Regulatorn, blev den modell som jag ovan beskrev (från Kina)

Panelnerna, snålade jag på. Köpte denna modell.

Var kampanjpris 60 USD/st vid beställningstillfället.

http://www.aliexpress.com/item/100W-18V-Sunpower-Semi-Flexible-Solar-Panel-Maxeon-C60-21-8-High-Efficiency-Solar-cell-Charge/32647175390.html?shortkey=Yb2UZJFj&addresstype=600

Redigerad av Niklas-L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...