Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
snilsson

Vingar på roder

Rekommendera Poster

En av många uppfinningar att få båten svänga bättre?

 

Kommer ihåg när Monark monterat en gummiflabba som roder på en snipa, och drog ihop hela landets båtskribenter i Varberg, så att dom skulle vara med när sensationen en lättmanövererad snipa visades.

 

Snipan gick inte att manöverera till kajen där pressen var samlad utan sjöräddningen fick rycka ut och bogsera iland världssensationen.

 

 

Kalle :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är dessa vingar till för

För dom som aldrig backar ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror förra ägaren var trött på alla fortkörningsböter!!

Skämt åsido. Jag har svårt att se nån nytta med det men det finns det säkert, annars vore dom nog borttagna.

Om inte, kan det vara intressant att veta vad tanken men idén var?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att veta om vingarna är ledade?

 

Har sett något liknande i Holland med ett länkage som styrde vingarna.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte åxå så först, ledade, men det ser ut som bockade plåtar bara, fast monterade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha.. så båda hamnar på styrbord sida när du svänger åt det hållet vid backning och viceversa?

I så fall bör dom ju hjälpa till att svänga vid back. När du kör framåt går dom väl ihop isf?

känns väl inte helt ofiffigt isf. Dom fladdrar kanske i så fall en del vid framdrift men det kanske inte spelar nån roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På flygplansroder har man inte sällan trimroder som ibland, genom länkage, kan fungera som tung- eller lättroder (typ som ett servo). Man vill ju ha en lagom stor spakkraft (motstånd) och då kan trimrodret antingen verka med rodret och då minska spakkrafterna eller mot rodret för att då öka spakkrafterna.

 

De flesta roder är ju balanserade så att en del av ytan sitter framför axeln, då framförvarande delen avlastar då ratten/spaken/rorkulten genom att den vill vrida rodret åt andra hållet. Ju större del som är framför desto lättare. Kan man av olika orsaker inte uppnå en god harmoni genom hela roderrörelsen kan det finnas behov av dessa tung- eller lättroder.

 

Nu ska man ju inte jämföra flygplan och båtar alltför mycket (bland annat så backar ju inte flygplan alldeles ofta i luften) men rent principiellt fungerar det på samma sätt. 

 

På bilden ser det ut som om vingarna inte kan gå inte helt utan alltid står ut lite? Jag gissar att de ska möjligen påverkar framåt men att de framför allt ska "fälla ut" sig på lågtryckssidan vid backning för att på så sätt ge bättre bett och därmed roderverkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...