Lilla_K 0 Postad 3 April , 2016 Hej Behöver lite hjälp med en axelgenomföring som behöver fräschas upp. Har en träsnipa, Lilla kvarken, sedan september och tidigare ägaren har erkänt att han egentligen inte kunde något om båtar... Därmed har vi upptäckt några väldigt spännande lösningar. Själva tätningen har jag koll på, har skaffat ny talgfläta som ska installeras men min fundering gäller tappen på ovansida (se bild). Den är fylld med fett och första bästa skruv är nedsläppt i öppningen men om jag gissar rätt är det egentligen en luftning för att släppa ut luft så att vatten kan kyla "lagret" och därmed bör jag fästa en slangstump som dras upp över vattenlinjen. 1: Stämmer mitt påstående eller ör jag ute och cyklar? 2: Finns det någon anledning att smeta in den nya flätan och muttern med marintfett för att öka tätheten? Ni får ha överseende med att det är skitigt som fasen än så länge. MVH David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 April , 2016 "tappen" är föratt smörja lagret/tätningen! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lilla_K 0 Postad 3 April , 2016 Tack, lite oväntat måste jag säga. Är det inte en otroligt korkad utformning på tappen? Sätta dit en fettnippel känns inte optimalt, finns det någon smart liten smörjapparat att sätta dit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 April , 2016 Det har med all sannolikhet suttit en slang på "tappen" som lett till någon smörjapparat. Anledningen till slangen är att smörjhålet sitter så nära skottet att den normala smörjkoppen inte fick plats. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lilla_K 0 Postad 24 April , 2016 Lite återkoppling! Jag har bestämt mig för att sätta dit en "vanlig" smörjkopp och även köpt mig en liten variant av fettspruta, typ denna http://www.ceteco.se/minifettspruta-85g-p-3431-c-157.aspx Känns som en liten och rätt smidig apparat. Dock har jag lite svårt med fettnippeln, enligt rörgrossisten jag besökte är det en R8 1/4" gänga med 13,1 mm som utvändig gänga. Jag har väldigt svårt att hitta en sådan, någon som är bättre på att googla?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 April , 2016 Jag brukar byta ut den lilla fettpressen som normalt brukar sitta på hylsan till en stor fettpress, som jag placerar på ett lätt åtkomligt ställe. http://www.drevia.se/artikel.php?kid=19-2-77-97&sok=&id=1489 Jag har i och för sig en segelbåt, där hylsan i regel är i det närmaste oåtkomligt. Fyller man den stora fettpressen med hylsfett, så varar det i åratal. Man skall ju bar skruva nån del av ett varv, när man lagt till för dagen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 25 April , 2016 Vi gjorde likadant på svågerns norska snipa, en slang från nippeln på hylsan, med väl åtdragen slangklämma, upp till ett utrymme i sittbrunnen, samma utrymme där verktyg och reservdelar förvarades, där sattes den stora fettkoppen/fettpressen, jag vill minnas att den kom från Vetus, det räckte väl att skruva ett varv om ens det varje säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 April , 2016 Att montera en fettnippel och smörja med en tryckspruta likt den på TS bild funkar på en glandtätning lik TS. Men som Tommy så riktigt skriver är det ytterst lite fett som ska in i tätningen efter avslutad gång, kanske bara någon millimeters rörelse på hävarmen på TS fettspruta. Har man en tätning med radialtätningar, packboxar, stefatätning eller vad ni ny vill kalla dom, är det bäddat för katastrof att använda en sådan tryckspruta, då trycket på fettet är så stort att man riskerar att pressa ut tätningarna med fettet, och då har ju havet fri tillgång till insidan av båten, med de problem som följer då. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 25 April , 2016 Det skall till väldigt lite fett. Men gör inte misstaget som jag gjorde. Körde vanlig konsistensfett. Det slutade med att jag fick byta talgflätan, rensa alla "slangar" mm å göra helt rent hela axeln. till saken hör att jag har en likadan tätning ute i vattnet men utan talgfläta, så där skall det i lite mera fett.Å hela axelröret är fullt packat med fett. Köp rätt fett från början. PTFE,(polytetraflouretylen) vattenfrånstötande. INTE vanlig fett. Efter min rensning har jag inte behövt dra i mer fett. Endast vridit på muttern för flätan en 6-kant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 April , 2016 Lilla_K skrev: Dock har jag lite svårt med fettnippeln, enligt rörgrossisten jag besökte är det en R8 1/4" gänga med 13,1 mm som utvändig gänga. Jag har väldigt svårt att hitta en sådan, någon som är bättre på att googla??Hmm... tydligen "rörgänga R8 och 1/4 tum"?[Hehe, längdmåttet "en fjärdedels engelsk tum" är allmänt sett och i millimeter räknat numera 25,4 / 4 = 6,35 mm så detta med dina 13,1 millimeter kan verka underligt. Men engelska måttenheten är nu en gång för alla smått obegripliga - så vem förvånas? ;-)]Tror att rörgänga är samma som BSP (British Standard Pipe) enligt eng wikipedia. I länken skriver man under rubriken "types" följande...Taper threads, British Standard Pipe Taper thread (BSPT), whose diameter increases or decreases along the length of the thread; denoted by the letter R.En smörjnippel brukar - och bör ha - koniskt alltmer avsmalnande (tapered) han-gänga mot änden för sådana tätar automatiskt utan att använda packningar eller särskilt tätningsklegg.Testade att googla efter "smörjnippel bspt 1/4" och fick hyfsad träffbild. Gillade särskilt ett av sökresultaten från SpecmaSeals, harrejösses vad många smörkoppsvarianter det finns.Nå, orkar inte ända in i mål angående just din hongänga men mitt tips får bli att googla vidare på "BSP" eller kanske "BSBT" istället för "R8"!? [Liten historisk utvikning för ev. intresserade: ...Asså, dessa jäkla tummar är i grunden ett enkelt längdmått men finns tydligen dessutom i flera varianter. Och vid just gängor tycks logiken ha gjort ytterligare reträtter kan jag ofta tänka?] Ps @ Lilla_K: Den ena skruven&brickan i ditt foto tycks inte vara rostfri? (Skulle själv bytt den för även RF-skruvar kan börjar rosta i ständig kontakt med vanligt stål.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 April , 2016 Thomas länk till smörjnipplar väcker gamla minnen till liv, vill ni läsa så är det ok, dom som inte vill slipper. I min gröna ungdom, ja det var nog redan innan jag slutat skolan, och skolan tyckte jag inkräktade för mycket på tiden man kunde förkäna pengar. Jag var kanske inte direkt anställd, åtminstone inte under skoltid, som lärling på en verkstad, det var ingen märkesverkstad, utan det kunde dyka upp allt från traktorer med gödselspridare till lastbilar, plus allt annat som behövde svetsas eller svarvs i trakten. Som yngste man var huvudsysslan att smörja bilar och maskiner. Ganska ofta var smörjnipplarna sönder, kommit i kläm, då kom den stora plåtlådan med smörjnipplar fram, lådan var ca 70 x 90 cm stor tung med massor av fack med olika smörjnipplar, oftast fans det trots mängden av olika varianter ingen nippel som passade, då fick man montera ihop lite nipplar och rördelar så att man kunde få i fett i leden, för att sedan sätta tillbaks den skadade nipplen som propp i hålet. Det var ingen ide att försöka fuska, för chauförerna visste vilka smörjnipplar som var besvärliga att smörja, då det oftast ingick i deras arbete att sköta den sysslan, så dom kollade om det var ordentligt smörjt. En kund en kvinna, ja det var inte så många kvinnor som hade bil då, i övre medelåldern var ägare till en Moskovitch en rysk personbil, denna bil hade över etthundra smörjnipplar, ja ni förstår, ska man få plats med så många måste en hel del av dom komma på oåtkomliga ställen. Denna kvinna gick efter avslutat arbete ner i smörjgropen och inspekterade arbetet, och om hon var nöjd kunde man få en hel krona i driks. Jag kanske ska nämna att bilarna smörjdes var hundrade mil. Detta var en liten utvikning från ämnet, och beträffande skolan upptäkte jag senare i livet att utbildning kunde vara något possitivt, och mina utbildningar har spretat åt väldigt olika håll under mitt yrkesverksamma liv. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 25 April , 2016 (redigerade) Lilla_K skrev: Dock har jag lite svårt med fettnippeln, enligt rörgrossisten jag besökte är det en R8 1/4" gänga med 13,1 mm som utvändig gänga. Jag har väldigt svårt att hitta en sådan, någon som är bättre på att googla?? Hmm... tydligen "rörgänga R8 och 1/4 tum"? [Hehe, längdmåttet "en fjärdedels engelsk tum" är allmänt sett och i millimeter räknat numera 25,4 / 4 = 6,35 mm så detta med dina 13,1 millimeter kan verka underligt. Men engelska måttenheten är nu en gång för alla smått obegripliga - så vem förvånas? ;-)] Tror att rörgänga är samma som BSP (British Standard Pipe) enligt eng wikipedia. I länken skriver man under rubriken "types" följande... Taper threads, British Standard Pipe Taper thread (BSPT), whose diameter increases or decreases along the length of the thread; denoted by the letter R. En smörjnippel brukar - och bör ha - koniskt alltmer avsmalnande (tapered) han-gänga mot änden för sådana tätar automatiskt utan att använda packningar eller särskilt tätningsklegg. Testade att googla efter "smörjnippel bspt 1/4" och fick hyfsad träffbild. Gillade särskilt ett av sökresultaten från SpecmaSeals, harrejösses vad många smörkoppsvarianter det finns. Nå, orkar inte ända in i mål angående just din hongänga men mitt tips får bli att googla vidare på "BSP" eller kanske "BSBT" istället för "R8"!? [Liten historisk utvikning för ev. intresserade: ...Asså, dessa jäkla tummar är i grunden ett enkelt längdmått men finns tydligen dessutom i flera varianter. Och vid just gängor tycks logiken ha gjort ytterligare reträtter kan jag ofta tänka?] Ps @ Lilla_K: Den ena skruven&brickan i ditt foto tycks inte vara rostfri? (Skulle själv bytt den för även RF-skruvar kan börjar rosta i ständig kontakt med vanligt stål.) Med 1/4" rörgänga menas den utvändiga gänga ett standardrör med 1/4 innerdiameter har. R8 är något nytt påhitt, som varken stämmer med inner- eller ytterdiameter. Redigerad 25 April , 2016 av Rollen 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 April , 2016 Gängmysteriet fortsätter, följ den spännande fortsättningen, förra avsnittet slutade med en "cliff hanger". BSP versus R8, kriminalkommisarie Teve Hjälte tvekar. Skall samtliga gängfabrikanter tas in för tredje gradens förhör?... Ursäkta min överdramatiserade trailer, men ämnet kan väl behöva livas upp litet så man inte zzomnar alldeleezzz. Tipstack till Rollen ovan. :-)Ganska logiskt att standardrör utgår från sin inre diameter, rörens flödesmotstånd självklart viktigt vid vattendistribution etc.[Märker att jag slarvigt likställde R8 med rörgänga, fast Lilla_K egentligen - och noga räknat - inte påstod nåt sådant. (Påståendet "besöka en rörgrossist" är ju inte automatiskt samma sak som "rörgänga".)]Nå, hittade DENNA SAJT där detta med "R-gängor" knyts till just rörs inre dimension via en tabell. Dessutom nämns nederst att det handlar om välkända gängstandarden withworth?Engelska wikipedia har DENNA HUVUDARTIKEL angående gängor. Klickbara underartikeln "whitworth" i den ger i sin tur denna sajt. [Och scrollar man ner litet i den whitworth-artikeln till rubriken "current usage" så dyker detta med "British Standard Pipe" upp igen. Vete katten, men möjligen var jag inte helt fel ute i mitt förra inlägg med BSP?]Ps. @Pentax: Trevlig utvikning, hade faktiskt ingen aning om att smörjnipplar hade så många gångbara gängvarianter för bara några decennier sedan. [Och jag kan undra litet hur klokt detta med fordonsindustrins övergång till permanentsmorda leder/lager egentligen var ur konsumenters synvinkel, en liten rundsmörjning med fettsprutan på några nipplar ett fåtal gånger per år var väl inte överdrivet jobbigt? Kan tänka mig att entreprenad-maskiner (typ grävmaskiner etc) fortfarande har smörjnipplar, eller är sådana också bortrationaliserade numera?] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 27 April , 2016 Även detta OT. Traktorn som ni ser i min avatar har smörjnipplar på de mest mystiska ställen,jag tror jag hittat de flesta. Men det som är de roligaste är att två av dom skall inte användas. Om man smörjer med nippeln i baknaven så riskerar man att trycka ut en packning,men lagerhaveri som följd. Kanske bäst att plugga dom innan demensen gör sig allt för påmind. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 April , 2016 Gängmysteriet fortsätter, följ den spännande fortsättningen, förra avsnittet slutade med en "cliff hanger". BSP versus R8, kriminalkommisarie Teve Hjälte tvekar. Skall samtliga gängfabrikanter tas in för tredje gradens förhör?... Ursäkta min överdramatiserade trailer, men ämnet kan väl behöva livas upp litet så man inte zzomnar alldeleezzz. Tipstack till Rollen ovan. :-) Ganska logiskt att standardrör utgår från sin inre diameter, rörens flödesmotstånd självklart viktigt vid vattendistribution etc. [Märker att jag slarvigt likställde R8 med rörgänga, fast Lilla_K egentligen - och noga räknat - inte påstod nåt sådant. (Påståendet "besöka en rörgrossist" är ju inte automatiskt samma sak som "rörgänga".)] Nå, hittade DENNA SAJT där detta med "R-gängor" knyts till just rörs inre dimension via en tabell. Dessutom nämns nederst att det handlar om välkända gängstandarden withworth? Engelska wikipedia har DENNA HUVUDARTIKEL angående gängor. Klickbara underartikeln "whitworth" i den ger i sin tur denna sajt. [Och scrollar man ner litet i den whitworth-artikeln till rubriken "current usage" så dyker detta med "British Standard Pipe" upp igen. Vete katten, men möjligen var jag inte helt fel ute i mitt förra inlägg med BSP?] Ps. @Pentax: Trevlig utvikning, hade faktiskt ingen aning om att smörjnipplar hade så många gångbara gängvarianter för bara några decennier sedan. [Och jag kan undra litet hur klokt detta med fordonsindustrins övergång till permanentsmorda leder/lager egentligen var ur konsumenters synvinkel, en liten rundsmörjning med fettsprutan på några nipplar ett fåtal gånger per år var väl inte överdrivet jobbigt? Kan tänka mig att entreprenad-maskiner (typ grävmaskiner etc) fortfarande har smörjnipplar, eller är sådana också bortrationaliserade numera?] Ja nu var det väl inte gängan som stod för alla varianter i lådan, även den andra änden på nipplen uppvisade ett större avtal varianter, korta, långa, smala, tjocka, raka och olika vinklar, i alla varianter. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 13 Maj , 2016 Pentax, du har en gång i ett inlägg givit mig instruktion om hur jag ska dra åt lite på tätningen på min glandkoppling. Jag hittar dock inte det inlägget, kan du (snälla, snälla) skriva ner en liten manual förklarat som för en femåring hur jag ska bära mig åt...? Jag minns att det var en bra instruktion, men hittar den inte... Jag kan bifoga en film på hur min koppling ser ut, så att du kanske kan skriva rätt till femåringen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 13 Maj , 2016 Hittade tråden http://www.maringuiden.se/forum/topic/78823-firma-som-byter-propelleraxelt%C3%A4tning-i-g%C3%B6teborg/?hl=propelleraxelt%C3%A4tning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 13 Maj , 2016 (redigerade) Den instruktionen är perfekt anpassad för mig, fattar precis. Tack Kalle Redigerad 13 Maj , 2016 av Kenneth_SSSSS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lilla_K 0 Postad 23 December , 2016 (redigerade) Försöker göra rätt för mig och återkoppla hur det gått Satte dit en "vanlig" smörjnippel, köpte den lilla fettsprutan, bytte fläta, fyllde med marinfett och sen blev allt frid och fröjd. Tack för alla svar! Redigerad 23 December , 2016 av Lilla_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 December , 2016 Kul att höra att det funkade. God jul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser