tiopepe 0 Postad 2 Maj , 2005 Har en Örnvik 510HT från 70-talet. Det är en liten plastbåt med utombordare. Det går att sova i den, men det stinker bensin ibland från utrymmet längst bak där tankar och batterier finns. Så jag tänkte sätta in någon form av ventilation som drar ut luften bakåt. Tänkte först köpa minsta och billigaste motorrumsfläkt (ex: [LINK]www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=236&iItemId=87248[/LINK] ) som man kan slå på litet ibland. Men det kanske rentav är lite overkill? Är inte sån fläkt till för att kyla runt stora inombordare? Finns det lämpligare mindre fläktar? Och hur placerar man en sådan? Tänkte dra ut en slang vid akterspegeln nånstans där det inte syns. tio Pepe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Penta-Mannen 0 Postad 2 Maj , 2005 Motorrumsfläkt placeras i motorrummet på bensindrivna båtar för att man ska fläkta ut bensin-ångorna innan man startar, det bildas lätt gnistor av startmotorn och då säger det kapang om motorrummet är fullt med bensin-ånga. Så din första tanke var helt rätt. Men det är inte helt säkert att det behövs, det kanske räcker med att ta upp ett hål o sätta i en ventil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 Maj , 2005 Hej! Det här är nog inte så lätt som det kan verka. Du har en mobil bensintank och denna har ingen luftningsanslutning. Därför får du när du har luftskruven öppnad bensinångor i båten. Ifall du ofta använder båten vore det nog bäst att du satte in en fast tank. Denna har en bordsgenomföring för avluftningen. Med tanken som du har nu, kan det bli svårt att koppla en bordsgenomföring. För du måste bli av med ångorna innan de sprider sig i båten. Du har, som jag ser det två möjligheter, antingen tar du bort och stänger tankens luftventil när du ligger still eller så sätter du in en fast tank. Bestäm själv/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Penta-Mannen 0 Postad 2 Maj , 2005 [LINK]http://www.watski.se/www/index.asp?tippage=produkter_meny.asp?subGroupID=0&prodCardID=22432&groupId=8[/LINK] En sån kan vara bra att ha, det finns ju förståss snyggare modeller men det är ju upp till dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiopepe 0 Postad 2 Maj , 2005 Det sista var ett bra tips. Om jag börjar med ventilen så kan jag sätta dit en fläkt senare om det behövs. Din länk behöver redigeras. Eller jag gör om det här: [LINK]www.watski.se/www/index.asp?tippage=produkter_meny.asp?subGroupID=0&prodCardID=22432&groupId=8[/LINK] Men vad irriterad man blir på Watski! Inga priser! Dom går fetbort. Den ena tanken har luftventil, den andra inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 3 Maj , 2005 Hej! Oavsett vilken slags lösning du kommer att välja kan det för säkerhets skull vara bra att separera batteriet från bensintankens utrymme genom att flytta på batteriet eller att montera en skiljevägg. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 16 Postad 30 Juli , 2019 Hur gjorde du tillslut @tiopepe? Jag har ett liknande problem med bensinlukt som sprider sig i båten. Jag har dock fast tank med ventilationsslang till en bordgenomföring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser