Parca22 11 Postad 3 April , 2016 Hej! Det är minst sagt hög tid att vårda upp mina skotvinschar, ett par Barlow 24, bedömt från tiden när man fortfarande bar toga i Romarriket... Jag har listat ut att insexskruven centralt är tum och inte mm, närmare bestämt 3/16". Sen tog det stopp. Jag har vridit så mycket jag "vågar", både med- och motsols, men inser min begränsning - jag vet ju inte ens om det är genom denna skruv vinschen ska demonteras... men, men, det är dags att lära sig! Tips mottages tacksamt! Med vänlig hälsning Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 3 April , 2016 (redigerade) En manual http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwi_z5HghPPLAhXmApoKHQTnCNoQFggkMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.ewmanchester.com%2FCalDocs%2FBarlow%2520Barient%2520Winch_Specs-Parts-Service.pdf&usg=AFQjCNEbfxb4exi8OYV9ht0uQQUl6asFBw&sig2=KUKb55OOW98MjXxwNBccmA Mackey Redigerad 3 April , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 3 April , 2016 (redigerade) Tack för manualen Mackey! Har trots letande inte hittat den där. Då saknas bara ett "Barlow dismantling handle" sen borde saken vara biff. Skämt åsido, någon som vet vad jag kan ersätta specialverktyget med? Skall bulten vridas med- eller motsols? Redigerad 3 April , 2016 av Parca22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 929 Postad 3 April , 2016 Jag hade Barlow-winchar på en båt för många år sedan och har skruvat isär sådana. Medlevererat till wincharna fanns en vanlig normal insexnyckel som räckte för att få loss skruven. Jag vill minnas att jag fick sticka in insexnyckeln i hålet i bakänden på en skiftnyckel för att få tillräcklig kraft (det var den långa delen av insex-nyckeln som stoppades ner till skruven så delen att vrida på var rätt kort). Det var inget hokus-pokus med skruven så den är nog normalgängad. "Dismantling handle" som skickades med wincharna var en plastnyckel med sexkant-tapp som stoppades i istället för winchhandtaget. I centrum av sexkanttappen finns ett hål som insexnyckeln stoppas ner igenom. Skaftet på handtaget var inte mer än ca 10 cm långt så det var nog inte tänkt att kräva enorma krafter att hålla emot för att få loss insex-skruven. Dismantling handle var ingen hi-tec-pryl... Det går nog att bygga ihop en sådan av en mutter och en ditsvetsad pinne. Se bara till att fylla ut hålet i muttern så att insexnyckeln inte glappar för mycket i hålet. Var försiktig när du lyfter av winchtrumman om båten ligger i sjön. Lagret (eller om det t.o.m. var två lager) kan fastna i trumman och är du oförsiktig så släpper det och trillar ur när du lyft trumman en bit (mitt landade såklart utanför relingen och återfanns aldrig...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 3 April , 2016 Tackar, låter som en bra idé med muttern! Än så länge ligger hon på land, men att leta pryttlar i gräset är nog ingen höjdare det heller Läste ett tips om att ta upp ett hål i botten på en spann med samma ø som vinschen, verkar vara en klockren idé. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 4 April , 2016 Om du inte har fått loss skruven än så kan du göra som jag gjorde. När jag inte hittade det där lilla plast handtaget. Lägg en tamp mellan wincharna som när du tar hem seglet, sedan släpper du skruven. Då håller den andra winchen trumman när du släpper skruven. Enkelt och lätt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 9 April , 2016 Fått isär vinscharna till slut. Metoden med tamp fick jag tyvärr inte att funka, kanske beroende på att jag valde spännband istället för tamp och friktionen trots 10 varv på trumman inte var tillräcklig. Däremot säkerställde tampmetoden den jag trodde; att centrumskruven var normalgängad. Valde en pragmatisk lösning, jag höll i trumman med båda händerna så tinningsådrorna bultade, en ytterligare person drog 3/16"-nyckeln motsols. Som man kan ana på bilderna har de nog inte varit isär på ett tag. Tack för alla tips! Med vänlig hälsning, Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser