speljakt 138 Postad 3 April , 2016 Från Havstenssund i norra Bohuslän går en ränna i västlig riktning, mellan Hälsö och Trossö, ca en halv sjömil lång. Någon som har gått där med segelbåt på sistone och vet hur djupt där är? Mitt papperssjökort (NV Verlag) från 2012 hävdar att djupet är 1 meter, Eniro på webben påstår 2 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 3 April , 2016 Du kan gå där med < = 1,5 m djupgående vid normal vattenstånd eller högre. MEN det är lokal uppmärkning av rännan. Lita inte på att dessa står där dom skall ;-) Utanför rännan är det vadhav...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 3 April , 2016 Tack för svar, då kan det vara värt ett försök med mina 1,35 m. Den lokala utmärkningen – är det pinnar i botten, bojar eller vad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 3 April , 2016 Senast jag var där var det nå'ra "tveksamma" pinnar. Kolla med en lokalare, eller gå söder om Hälsö. Det suger gott fast i leran ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 April , 2016 Det är stolpar som är nerkörda i leran. Min båt sticker 1,45 och det är inga problem och man går söder om stolparna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 3 April , 2016 Tack för det, noterat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 3 April , 2016 Jag passerade där senast i somras, rännan är smal, tveksamt om två båtar kan mötas, även tveksamt om djupet verkligen är 2 m hela vägen, men ekolodet lät sig nog luras av "Malacos kolasnören" såna där brunalger som växer där. Pålarna eller pinnarna är nog att betrakta som en vägledning, rännan är ju muddrad, men muddret flyttar antagligen på sig. Jag vill minnas att man skall går rakt mot en större brygga åt babord när man närmar sig det västra utloppet, om man styr efter det man tror är djupast så är man uppe i lerorna gnaska snart. Så om du aldrig gått denna väg, anbefalles ekolod på och fördäcksgast med polariserade solglasögon. Varför sedan inte prova "Trälsundet" söder om Strömstad i den inofficiella inomskärsleden, vid campingen där.... Det ligger en musselbank precis mitt i sundet, litet djupare på iallafall den södra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 4 April , 2016 Jag har lagt upp denna på Marinwiki. Komplettera gärna där så går den lätt att hitta för intresserade som är i närheten. http://marinwiki.se/port.php?port=1606 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 17 Juli , 2016 Besvarar nu min egen fråga, efter att ha testat denna passage för första gången: Rännan löper söder om pålraden (fem, sex meter) och djupet är mestadels drygt 2 meter. Ekolodet mätte dock som lägst 1,7 m vid västra utloppet (kan ha hamnat lite i utkanten av rännan där). Bra genväg mellan exempevis Kalvö hamn och Havstenssund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 17 Juli , 2016 Jag passerade på midsommardagen, gick nära pålarna, det skall man inte göra, utan hålla då en bit söder om pålarna. Ekolodet får spader och skrämselhicka, det är en del tång och långa alger, typ "Malacos kolasnören" som lurar ekolodet att larma. Jag vet inte hur ofta denna ränna muddras, men det var inte muddrat sedan förra säsongen iallafall. Sedan är vattnet väldigt klart, så man lurar sig nog på det också. Tänk, vi var ensamma på midsommardagens förmiddag i Kalvös lilla hamn, sedan kom det tre båtar till, en stor norrman med elverk till sin fritös... Honom hade jag kunnat strypa, men strax innan det var väl pommes fritten klara och elverket stängdes av. Då apploderade alla besättningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Juli , 2016 Jag har gått den rännan många gånger, de senaste åren med en båt som sticker 1,45 m och det har aldrig varit något problem.Gick där för en vecka sen och precis som jag alltid brukar gå och jag tog i botten under en sträcka från västra inloppet och nåt 50-tal meter in mot Havstenssund.Kom i varje fall igenom och jag kanske borde gått några meter längre söderut.Alltid spännande när det händer saker som man inte räknat med.Hoppas jag får möjlighet att testa fler gånger i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 18 Juli , 2016 I norra Bohuslän är ju tidvattenskillnaden rätt så betydande, det kan nog diffa en hel del här, jag noterade omkring 50 cm skillnad vid bryggan på Kalvö under dagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Juli , 2016 Tidvatten Ebb i kombination med det vanliga lågvattnet kan förstås göra en hel del, fast jag kan inte komma ihåg att det var speciellt lågt vatten när vi lämnade Kalvö hamn. Å andra sida är det väl inte speciellt mycket jag vare sig lägger märke till eller kommer ihåg. Att jag tog i botten på nämnda plats kommer jag dock ihåg. Jag hade dessutom två sannskyldiga vittnen. En ruskig prick och en för er okänd Smögare. För er som är kända på Smögen, så var det Vivis Erik, bror till HIP. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 18 Juli , 2016 Fråga min hund, hon kunde, när vattnet var som högst lätt smita upp på land, jaga en mink och ta sig ett icke sanktionerat bad. När vattnet var som lägst kom hon inte upp på bryggan utan hjälp, lika bra det! Tag aldrig med en vild "svensk vattenhund" ombord! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Juli , 2016 Nej hund skall jag inte ta med i båten - om jag inte måste av någon speciell anledning. Det är längesen vi seglade med katt, marsvin och två undulater. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 20 Juli , 2016 Har du sett mannen i den blå snipan med hemmahamn i Hunnebo, han har två getter ombord. Propellerdrift faktiskt, annars kunde man ju misstänka vattenjet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Juli , 2016 Har du sett mannen i den blå snipan med hemmahamn i Hunnebo, han har två getter ombord. Propellerdrift faktiskt, annars kunde man ju misstänka vattenjet.... Nej - Hunnebo undviker man i så stor utsträckning som möjligt. Har jobbat större delen av mitt yrkesliv där och var under ett antal år stamgäst på Bella Gästis. Lagom promenad fram och tillbaka till kontoret, som låg i andra änden av Hunnebo. Var faktiskt i Hunnebo för nån vecka sen.Transporterade en blå snipa från Göteborg till Hunnebo, för en kompis - med övernattning i Kungshamn. Det var så lugnt och fint på sjön. Nästan inte en båt ute - de flesta låg väl inblåsta i hamnarna. Konstigt - det blåste bara 17-18 m/sek i byarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser