elfanomad 8 Postad 3 April , 2016 Jag har kommit över en isolationstransformator från jobbet men har en undran om den verkligen gör nytta i min båt, vad tycker ni? Det finns både varmvattenberedare och batteriladdare som används med landström utan trafo. https://www.elfa.se/sv/styrtransformator-2000-va-115-vac-2x-block-steu-2000-23/p/15601021?queryFromSuggest=true Den har 2x115vac som såklart seriekopplas så man får Sitter och knapprar på mobilen, blir därför kortfattad :-) Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 3 April , 2016 Om du klarar dig med effekten så funkar den så klart. En finess med den är att den har primär lindning för både 230 och 400V vilket gör att du kan tillverka en adapter för att mata den från 2 faser i ett trefasuttag om det nu finns tillgängligt på någon brygga. En del "nakna" transformatorer kan börja rosta i fuktig miljö, jag vet inte hur den där trafon är på den punkten, om den är doppad i lack brukar dom klara sig bättre. Den behöver byggas in i någon låda, om du kan fixa någon typ av termosäkring som stänger av om den blir för varm så är det ett plus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 3 April , 2016 Tack MartinX för tipsen... speciellt med termosäkring eller kanske i bästa fall bimetall-termostat.Transformatorn har fabrikatören skyddat med någon typ av lack, men jag tänkte ev. lägga på en skyddslack själv för att begränsa rostangreppen...som annars säkert sker. Angående dubbla primärspänningen så kommer jag troligen använda mig utav 230V och känna mig nöjd. När det gäller jorden på båtsidan, hur stor jordplatta ska man använda sig utav? Några tips? Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 3 April , 2016 Du behöver inte (skall inte) jorda på transformatorens secundärsida. Kör 2 polig IT-system, men du måste ha 2-polig säkring /effektbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 3 April , 2016 Kolla om den är gjord för att kopplas ihop så du får 230V Sedan jord brukar man ta ut mitt i, kolla upp med Elfa hur det är tänkt. Är det gjort för lab-bruk där man har 115V för att få ner effekten vid fel så kanske det inte är förberett för egen jord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 April , 2016 En trafo är en trafo, bara att koppla de tvenne 115 V lindningarna i serie. Får du ingen 230 V ut så får du "vända" den ena slingan. http://www.batteknik.se/ http://batteknik.se/2010/13297_foredrag.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 3 April , 2016 En trafo är en trafo, bara att koppla ....... 0ch en elektriker är en fackman som skal installera 230V anläggning i båt ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 April , 2016 Att jag föreslog TS att kolla modellen han hade var för att Elfa hade ett antal varianter? Om alla dessa går att koppla hur som man vill är frågan? Plus om det var förberett för jord... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 April , 2016 En trafo är en trafo, bara att koppla ....... 0ch en elektriker är en fackman som skal installera 230V anläggning i båt ;-) Tyvärr är det så att glada amatörer får installera (230 V) i båt. Iland gäller andra regler där måste man vara behörig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 4 April , 2016 Tack för kommentarerna. Jag har redan provat att seriekoppla trafon och får ut 230vac, så det är lugnt. Men däremot är jag tveksam till det "norska" 2-pol IT systemet... Vad händer med jord efter trafon och jordfelsbrytare? Har både en laddare och vvb med jord. Trafon har ingen mittuttag, endast jord för sitt chassie. Fackman som godkänner installationen kommer tas in i form av kollega och vapendragare:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 4 April , 2016 (redigerade) Tack för kommentarerna. Jag har redan provat att seriekoppla trafon och får ut 230vac, så det är lugnt. Men däremot är jag tveksam till det "norska" 2-pol IT systemet... Vad händer med jord efter trafon och jordfelsbrytare? Har både en laddare och vvb med jord. Trafon har ingen mittuttag, endast jord för sitt chassie. Fackman som godkänner installationen kommer tas in i form av kollega och vapendragare:-) Sekundärsidan skal i ett IT-system ha 2 faser (ingen jordning). Det är absolut inget "norsk" system. Det är samma "skyddssytem" som används t.ex på sjukhus för drift av elektromedicinsk utrustning för att reducera farliga och störande felströmmar. Ingen jordfelsbrytare på sekundärsidan. Den behövs inte, och funkar inte. Sekundärgruppen skall ha 2-polig säkring / effektbrytare. Jorden du får från land skall bara jorda transformatorens ytterhölje / chassi (om den inte är av Klass II) Jord skal INTE dras fram till något uttag. Nu får du ingen kapacitiva läckströmmar och du kan beröra vilken av de 2 faser du vill utan att du får ström gänom kroppen. Detta är ju hela idèen med en skydds- / skilje-tranformator; eller hur? PS. Jag har jobbat med drift o installation av elförsyning til elktromedicinsk utrustning i 25 år. Bl.a. SU (Gtb), KU, SU (Malmö/Lund). Redigerad 4 April , 2016 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 April , 2016 Oldtimer, visste inte att du hade svensk erfarenhet också, förutom fra Norge? KU, betyder det Karolinska? Där har jag godkänt en del installationer. Alla med jord dragen till uttagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 4 April , 2016 Ursäkta, tyckte det var lite roligt att skriva "norskt" system... men förstår att systemet skyddar känslig utrustning, i marint bruk är det väl VHFerna som skyddas? Hade faktiskt ingen aning om att ett 2-fas IT-system funkade på det viset, låter som vi har en lösming :-) För att spetsa till installationen lite så tänkte jag installera en växelriktare(är redan på plats dock inte inkopplad) som kommer styras med ett effekttelä, 230 utgången. Alltså när landströmmen är inkopplad får uttagen i båten spänning därifrån, men så fort kontakten dras ur från landströmen växlar effektreläet över så spänningen kan komma från växelriktaren. Funktionen har testats men något man bör tänka på i säkerhetskäl? Växelriktaren har jord och inte landstömen i ett 2-fas IT-systemet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 4 April , 2016 Oldtimer, visste inte att du hade svensk erfarenhet också, förutom fra Norge? KU, betyder det Karolinska? Där har jag godkänt en del installationer. Alla med jord dragen till uttagen. Ja, Karolinska Unsiversitetsjukhuset (phuuu fick jag det rätt?) IT-nät i t.ex. operationssalar har något större transformatorer med flera gruppsäkringar. Då måste man framföra lokal bonding (jord) med stora krav på nollpotential (utjämning). Här finn oxå krav om isolationsövervakning (konstant "ohming" fördi det oxå är stränga krav på kontinuitet) I samma nät från en liten iso-trafo i en båt, var det bara behövs en gruppsäkring, behövs inte eventuella utsatta delar jordas. Förr i tiden, när det inte var vanlig med Klass II (dubbelisolerad) handverktyg på byggarbetsplatser använde man skyddtrafo på matarsladdar. Ofta monterad på verktygets egen sladd. Det var samma koncept. Även en borrmaskin med metall ytterhölje (Klass 0) fick då (och behövde inte) tillkoplas jord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 April , 2016 Ett IT nät har inget överhuvudtaget med 240V systemet att göra, två olika helt enkelt. I en båt är det ägaren eller redaren som är anläggningsansvarig. Och TS verkar ju ha behöriga vänner? Men jag skulle nog bygga in transformatorn i någon typ av skåp eller kapsling vid installationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 4 April , 2016 (redigerade) Ett IT nät har inget överhuvudtaget med 240V systemet att göra, två olika helt enkelt. Va* ?? Vi snackar om ett 230V IT-nätsystem här. Ta dig en bulle ;-) Redigerad 4 April , 2016 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 April , 2016 Ehhh.... Det som är trevligt är ju att du Oldtimer verkar expert på både norska och svenska elregler. Däremot kan jag ibland tycka att du inte håller expert-nivå på samtalsetikett. I varje fall. Precis som Oldtimer sagt kan man bygga separata elsystem på ett sjukhus, för att tex försörja känslig utrustning. Skillnaden, elsäkerhetsmässigt, är att ett IT-kopplat elsystem inte har någon jord. Det gör det lite knepigare med personsäkerhet m.m. Men kan delvis lösas med olika övervakningssystem. I hus så använder vi i Sverige annars både nolla och jord framdraget från närmaste (grupp)central. Och i Norge gör man lite annorlunda vilket givetvis Oldtimer känner till. Men det berör bara nördar som ska ansvara för att bygga personskydd med jordledare. Grovt sett så är dock bestämmelserna så att det alltid ska vara ett normalt 240V system där normala människor vistas (dvs inte är sjukhuseltekniker e dyl) Av det skälet upprepar jag att ett IT system och ett 240V system är åtskilda system och aldrig delar jord. Och i en båt med jordfelsbrytare kan anläggningsägaren låta bli att ansluta landjord om man kan göra ett eget system för jord. Det här med 240V elinstallation ibåt är knepigt nog utan att blanda in IT-system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 4 April , 2016 Hade det varit min båt hade jag använt mittuttaget på sekundären som jord och anslutit faserna via en jordfelsbrytare typ vanlig 2-polig personskyddsbrytare som det kallas, denna kommer att fungera utmärkt. Varför denna variant då? Jo att inte ansluta någon jord och jordfelsbrytare till installerade apparater medför ju ingen särskild risk eftersom man har isolationstrafon men det innebär också att man kan ha fel i installationen eller anslutna apparater utan att veta om det, om ena fasen gör kontakt med höljet på en normalt jordad apparat händer ingenting och man märker ingenting, men jag hade hellre vetat om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 4 April , 2016 (redigerade) Ehhh.... Det som är trevligt är ju att du Oldtimer verkar expert på både norska och svenska elregler. Norska och svenska el-regler är Cenelec Europeisk Standard. Gamla SEN, nu SS437 xx xx (TK-64) är en direkte översättning av IEC/Cenelec Du kommenterade inte 230/230 skyddstransformator som ju är det vi egentlig talar om här. Du kommenterade inte den mycket viktiga (i båt) reduktionen av kapacitive läckströmmar. Du har oxå fel i att det INTE behövs behörighet för all elinstallation > 50V i båt. Det är ingen skillnad på land o sjö. Dessutom körs INTE 415/240V i Sverige, men 400/230V som normerad systemspänning. Att koppla ett IT-nätsystem är inte svårt, när man har behörighet och kan sin el-standard ;-) PS. Skit i mitt norska (svorska) språk och min norska utdanning. Jag är civilingeniör el-kraft (Chalmers 1981) självfallet med uppdatering (Tyskland, Norge o Sverige) Jag ber om ursäkt för att försöka ge råd om detta i denna tråd. Fel forum :-( Redigerad 4 April , 2016 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 April , 2016 Ehhh.... Det som är trevligt är ju att du Oldtimer verkar expert på både norska och svenska elregler. Norska och svenska el-regler är Cenelec Europeisk Standard. Gamla SEN, nu SS437 xx xx (TK-64) är en direkte översättning av IEC/Cenelec Du har oxå fel i att det INTE behövs behörighet för all elinstallation > 50V i båt. Det är ingen skillnad på land o sjö. Tror inte jag har fel angående behörigheten Nedanstånde saxat från "säker källa" http://batteknik.se/2010/13297_foredrag.pdf Standard för Växelström ombord, ISO 13297 EU:s ”Recreational Craft Directive” innebär bl.a Det inte är Elsäkerhetsverkets starkströmsföreskrifter som gäller ombord, utan ISO 13297. Installationen skall göras med kunnig elektriker men svensk elbehörighet krävs ej. Installationen skall testas med bl.a. isolationstest med 500 Volt. Installationen skall vara dokumenterad och driftinstruktioner skall finnas. Båtägaren ansvarar för att ISO 13297 är uppfylld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser