Possen 0 Postad 3 April , 2016 Jag ska byta olja i mitt 110-S drev till en Volvo Penna MD5B. Är lite osäker på vilken olja jag ska använda, har läst någonstans att man ska köra på samma olja som man använder till motorn. Där har jag kört på Biltemas 15w-40 http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/Inombords-dieselolja-15W-40-2000031301/. Fungerar denna bra till mitt drev också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 3 April , 2016 Ja! den funkar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 3 April , 2016 Har funkar bra för mig i fem år, byter var tredje år eller så. Oljan i drevet utsätts ju inte för några större påfrestningar. Brukar öppna pluggen på drevet försiktigt efter några veckor på land och släppa ut några droppar för att ha koll så att det inte finns vatten i drevet. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Possen 0 Postad 3 April , 2016 Har funkar bra för mig i fem år, byter var tredje år eller så. Oljan i drevet utsätts ju inte för några större påfrestningar. Brukar öppna pluggen på drevet försiktigt efter några veckor på land och släppa ut några droppar för att ha koll så att det inte finns vatten i drevet. Mackey Okej, vad bra! Jag har haft båten i två år nu och har aldrig bytt oljan i drevet. Men självklart har jag kollat så det inte har funnits vatten i drevet. Känns säkrast att byta nu eftersom jag inte vet när förra ägaren gjorde det sist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser