Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Northsea

Storlek startbatteri och laddning VP D4?

Rekommendera Poster

Har en ny båt med D4 i och tänker utöka batteribanken. Jag har 3st 105 Ah batteri och ska nu köpa ett nytt startbatteri. Funkar 75Ah? Eller kräver maskinen större? 

 

Är det några problem att ladda upp 3 x 105 Ah? Finns det gräns på detta eller är det bara tiden det tar som är haken? 

 

Stort tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storleken mätt i Ah är inte det viktiga för start av en motor utan dess förmåga att avge stor ström under kort tid. Vet en som hade ett 55Ah startbatteri av speciell typ, tror det var spiralceller eller liknande, för start av en D4 260.

Jag har själv 6 batterier i Förbrukarbanken på nominellt 540 Ah som laddas bra med min D4 260.

Det finns som jag ser det alla skäl i världen att ha mycket batteri-kapacitet i båten. Man håller sig lättare under den kritiska laddnivån och man får in mer per motortimme och man slipper snåla.

De enda anledningarna att inte ha mycket batterier är ont om plats, problem med vikt och kostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Bifogar tekniska data där det står vilken batteristorlek dom rekommenderar.

 

CCA står för cold cranking amp.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

 

D4-D6.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min D4 ville ha ett optima batteri - behövde lite tryck i start tillfället, speciellt sena höstar. Flera jag har pratat med som haft D4 upplever samma sak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Då är det ingen bra ide att köpa det billigaste Start batteriet på 74 Ah mao. Krävs det verkligen två stycken 88Ah (2 x 88Ah 800cca enligt specen från dig Kurt)?

 

@RikardE - hur stort Optima har du?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder ett optima Blue top startbatteri till min D4/260, som jag har för mig är specat till 750CCA ock det har fungerat felfritt.

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Då är det ingen bra ide att köpa det billigaste Start batteriet på 74 Ah mao. Krävs det verkligen två stycken 88Ah (2 x 88Ah 800cca enligt specen från dig Kurt)?

 

@RikardE - hur stort Optima har du?

 

Min uppfattning är att du inte behöver särskilt stor batterikapacitet (i Ah) för att starta din eller någon annan båtmotor så länge den inte är svårstartad.

 

CCA är köldstartseffekten vilket egentligen sällan är intressant på en båt, men låt säga att det krävs 800 A för att starta din båt bara för att kunna räkna på batteristorleken.

 

Startmotor 800 A, men troligen betydligt mindre eftersom 800 A och 12 V är 13 Hk (hästkrafter).

Låt säga att det tar 20 sekunder = 1/3 minut = 0,0056 timmar för dig att få igång motorn.

 

Då förbrukar du 800 x 0,0056 = 4,5 Ah vid en start.

 

Har du en lättstartad båt klarar du dig med ett 45 Ah batteri. Då har du fem startförsök på 20 sekunder vardera.

 

500 - 600 CCA räcker säkert om du inte har isbrytningsförmåga. :)

Vanliga bilbatterier är på 500 - 600 CCA och de funkar ju oftast även på stora motorer när det är riktigt kallt.

 

Jag tror inte att det är batteriet utan kablarna som begränsar strömmen till startmotorn.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar sälja batterier efter två olika användningsområden.

Startbatterier och förbrukarbatterier. Startbatterierna skall kunna ge stor ström under kort tid, för att försörja startmotorn, dessutom skall dom kunna laddas upp snabbare.

Med förbrukarbatterierna är det i teorin tvärtom, dom skall kunna ge en förhållandevis låg ström ut under långt tid, och skall tåla djupare urladdningar bättre än startbatterierna.

Det är batterier av dessa två kategorier du skall ha ombord.

 

Till en TAMD31 har jag 2x 75 Ah och det är troligtvis i överkapacitet. I en annan båt har jag ett 105Ah till en KAD42.

Men jag vet att kompisens entreprenadmaskin med en liknande 4liters diesel är direkt trögstartat och kräver mycket batterikapacitet då det är runt -20 grader kallt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tolkar det som 24 volt, då måste man ha 2 st batterier. :)

 

 

Elsystem
Systemspänning ................................................. 12/24V
Startmotorbatteri, kapacitet ................................. 2 x 88Ah 800cca
 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om det är 24 V system så är det ju ganska bra med två batterier.

 

Jag ser att startmotorn "i värsta fall" kan vara på 5 KW, dvs. 210 A vid 24 V.

 

210 A i 20 sekunder = 1, 2 Ah

 

Satsa inte på några stora batterier!

Köp ett par bra och små istället.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storleken mätt i Ah är inte det viktiga för start av en motor utan dess förmåga att avge stor ström under kort tid. Vet en som hade ett 55Ah startbatteri av speciell typ, tror det var spiralceller eller liknande, för start av en D4 260.

Jag har själv 6 batterier i Förbrukarbanken på nominellt 540 Ah som laddas bra med min D4 260.

Det finns som jag ser det alla skäl i världen att ha mycket batteri-kapacitet i båten. Man håller sig lättare under den kritiska laddnivån och man får in mer per motortimme och man slipper snåla.

De enda anledningarna att inte ha mycket batterier är ont om plats, problem med vikt och kostnaden.

 

 

Håller fullständigt med! Ju fler Ah, dess bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, alla blir saliga på sin tro.

 

Jag tycker att mycket startbatterier är lika onödigt som mycket klister som rinner överallt runt skarven eller överdimensionerade konstruktioner som håller i 100 år när grejen i övrigt bara håller i 10 år.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju så att både ChristerN och undertecknad pratar om förbrukningsbanken.

 

Oops! OT!  :(

 

Förlåt så hemskt mycket då!  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då kan det ju stämma att mera batterier är bättre, men man ska även överväga solceller. Ofta ger solcellerna större möjlighet att klara sig länge utan att ladda än vad en större batteribank gör.

 

En 100 W solcell laddar ungefär 400 Wh per dygn under sommaren, dvs ca. 35 Ah, dvs samma mängd energi som kan förbrukas ur ett 70 Ah batteri.

 

Antag att du förbrukar just 35 Ah per dygn och att du har en batteribank på 350 Ah (5 x 70 Ah). Då kan du vara ute i fem dygn utan att ladda, men då är batteribanken nere på halv och du måste ladda för att inte förstöra batterierna.

 

Om du istället haft en 100 W solcell och tre 70 Ah batteri hade du fortfarande haft en full batteribank.

 

Kostnaden vid ett och samma inköpstillfälle är likvärdig.

 

Kombinationen förbrukning, batteribank och solceller är det som är viktigt att se över.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. 1 batter på 12v låter vettigt. 

 

Fråga Bernte -AQ Hur många Ah är ditt Optima på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En D4 vill ha ett batteri med stor urladdningskapacitet = Optima, jag har haft ett Bluetop och ett Yellowtop. Båda fungerade finfint. Kraftiga friska kablar är även detta en viktig del för att motorn skall lira bra - enligt min erfarenhet iaf.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förefaler ju som om även denna tråd "letar klockor" (=spårar ur) ävensom ämnet håller sig inom ämnet "batterikapacitet".

Jag kör sexvoltsbatterier, på 220 Ah, två i serie, 12 v men fortfarande 220Ah. Det är sådana där batterier som finns i golfbilar, jag har haft sådana i minst tio år, möjligen finns det modernare batterier, på 12 v, men då jag är väldigt nöjd med den lösningen så behåller jag den! Ja detta då i förbrukarbanken. I startbanken har jag två parallella batterier avsedda för "tunga fordon" alltså jordbrukstraktorer, lokaltrafikbussar, lasbilar, pansarvagnar och andra motordrivna köksredskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ok - tack för tipsen. Verkar ju toppen om 55Ah Optima räcker, tar mindre plats och lite billigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte Biltema 80-3953? Kostar bara 1599kr och du får 95Ah dessutom :) , Optima är ju bra om man absolut måste spara plats och vikt, måste du det? Särskilt billiga är dom inte 2490kr. Jag har hört diverse klagomål på Optima på senare år, det verkar som kvalitén sjunkit men det kan vara ett internet rykte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Optima är duktiga på är mycket höga start strömmar, det finns andra tror inte att Biltema batterierna klarar just det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har D4 300 och ett vanligt 135ah batteri helt dedikerat till start. Funkat bra i 4 säsonger nu. Resterande bank består av 2x140ah samt ett 90ah. Inga större problem att ladda dessa med D4, generatorn har ganska stor kapacitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Optima är duktiga på är mycket höga start strömmar, det finns andra tror inte att Biltema batterierna klarar just det. 

 

För Biltema 80-3953 anges CCA 850A och för Optimabatteriet 815A så startströmmen borde vara jämförbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju så att både ChristerN och undertecknad pratar om förbrukningsbanken.

 

Oops! OT!  :(

 

Förlåt så hemskt mycket då!  :P

Jag var nog lite otydlig i mitt svar då den nedre delen av mitt svar avsåg frågan om generatorn klarade att ladda en stor batteribank.

Den övre delen avsåg, precis som så många andra här tydligt förklarat, att det inte är Ah som spelar roll utan kapaciteten att leverera mycket ström på kort tid. Denna förmåga mäts ofta i CCA som i sig inte spelar så stor roll för de flesta ägare av fritidsbåtar då det värdet handlar om förmågan att ge mycket ström under kort tid vid kyla.

Men de batterier som har höga CCA brukar också funka bra vid normalare temperaturer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det Optima är duktiga på är mycket höga start strömmar, det finns andra tror inte att Biltema batterierna klarar just det. 

 

För Biltema 80-3953 anges CCA 850A och för Optimabatteriet 815A så startströmmen borde vara jämförbar.

 

Det är ju toppen då finns det ett billigare alternativ.

 

Själv så resonerar jag så att sommaren är kort, semestern kortare, säsongen varar för vår del kanske 5 månader. Då vill vi att saker skall lira, jag vill inte ha problem för att jag testade en enklare variant - jag har provat och det räcker. 

Därav att jag rekommenderar sådant som är beprövat och fungerar. 

 

Som en jämförelse mellan Biltema och i detta fallet Optima - ja det är en pris skillnad, något gör ju Optima rätt som kan ta betalt för sina saker. 

 

Regeln man får vad man betalar för gäller alltid, billigare batterier är enklare/har enklare material osv, spelar ingen roll om det är ex. Varta som bygger batterier till BT, det är inte samma produkt som deras egna varumärke. 

IKEA säljer ledlampor, tillverkas av en stor tillverkare av lampor - men enklare uppbyggnad och håller inte lika länge som kvalitets märkena - men mycket billigare i inköp. 

 

Det finns kunder till allt - vissa tycker att enklast möjliga fungerar fin fint. Vissa använder kanske sina saker på ett annorlunda sätt och behöver/kräver något som inte är enklast möjliga.

Sen har alla olika budgetar för sitt båtliv, vilket man oxå får respektera. 

 

Martinx - detta var ingen kritik till dig eller dina val, bara försökte förklara hur jag resonerar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske Off Topic, men att IKEAs LED skulle vara så mycket sämre än " kvalitets märkena" tvivlar jag starkt på:

 

Råd & Rön har testat 36 st. LED ljuskällor med E27 stor sockel.
I testet tittade man på bland annat ljusflöde, ljuskvalitet, färgåtergivning etc.
LEDARE LED ljuskälla hamnade på en andra plats och fick omdömet Bra köp!
 
 
Biltemas batterier är enligt mig (och testFakta) minst lika bra som exempelvis Varta (eller Bosch som verkar vara rena skräpet i jämförelse).
Bra garantier och sällan något tjafs om man behöver utnyttja garantin. 
 
 
Man får inte längre vad man betalar för.
 
Varför lägga 13 kronor på ett batteri när du kan få ett likvärdigt för under två kronor.
Skillnaden mellan dyra och billiga batterier är inte stor, visar Testfaktas test.
 
Nyare test test av alkaline-batterier, fortfarande får många dyra "Premium"-märken  se sig slagna av budget-batterier, kolla in Lidl!
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...