Micke9000 16 Postad 2 April , 2016 Hej. Motorn sitter i en Nimo 27a. Den varavar inte riktigt ur. Saknas ca 300 varv på topp. Har kontrollerat turbon och den har inget speciellt glapp men snurrar inte "lätt". Tar jag tag i rotorn på insugs sidan och snurrar så lägger den av direkt när jag släpper den, den snurrar alltså inte "jättelätt". En annan sak jag hört är att göra rent intercoolern. Någon som har erfarenhet av det i övrigt? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 2 April , 2016 (redigerade) Intercoolern (aftercoolern) är lätt att rengöra. Börja med att öppna avtappningen i botten för att tappa av kylvattnet. Sedan är det bara att lossa alla muttrar, vika toppen åt sidan och lyfta ur insatsen. Var rädd om den, de är skitdyra. Gör rent insatsen med avfettning och varmvatten. Den kommer att vara lite oljig i nederkant men det bör inte handla om mer än ett par matskedar totalt, inklusive det som ligger i botten på "huset". Alla packningar bör gå att återanvända förutom den svarta som avdelar inkommande från utgående kylvatten. Du kommer att förstå vad jag menar när du plockar isär. Redigerad 2 April , 2016 av firefish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 2 April , 2016 Turbon bör snurra ganska lätt. Ett visst glapp axiellt (in/ut) är normalt, radiellt (i sidled) är det inte. Så länge som den inte snurrar trögt, dvs att du känner ett motstånd när du vrider med fingerkraft, bör den vara ok. Innan du dömer ut turbon eller propellern, kolla att motorn laddar som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 2 April , 2016 Intercoolern (aftercoolern) är lätt att rengöra. Börja med att öppna avtappningen i botten för att tappa av kylvattnet. Sedan är det bara att lossa alla muttrar, vika toppen åt sidan och lyfta ur insatsen. Var rädd om den, de är skitdyra. Gör rent insatsen med avfettning och varmvatten. Den kommer att vara lite oljig i nederkant men det bör inte handla om mer än ett par matskedar totalt, inklusive det som ligger i botten på "huset". Alla packningar bör gå att återanvända förutom den svarta som avdelar inkommande från utgående kylvatten. Du kommer att förstå vad jag menar när du plockar isär. Lyfta ur insatsen? Har aldrig haft isär en sådan aftercooler tidagare. Menar du att när man lossar bottenplåten så kommer insatsen ut? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 2 April , 2016 Turbon bör snurra ganska lätt. Ett visst glapp axiellt (in/ut) är normalt, radiellt (i sidled) är det inte. Så länge som den inte snurrar trögt, dvs att du känner ett motstånd när du vrider med fingerkraft, bör den vara ok. Innan du dömer ut turbon eller propellern, kolla att motorn laddar som den ska. Okej, vart kopplar jag på en laddmätare?. Har en ny mätare för bil. -0,5 till 2 bar med slang liggandes hemma. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 3 April , 2016 Nu såg jag att du har en 40-motor, inte en 41:a. Jag har inte haft isär en 40-motors aftercooler men det bör inte vara komplicerat. Laddtrycksmätare kan du ansluta som enligt på bilden. Du kan se på bilden hur mycket den ska ladda vid en given temperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 3 April , 2016 Intercoolern (aftercoolern) är lätt att rengöra. Börja med att öppna avtappningen i botten för att tappa av kylvattnet. Sedan är det bara att lossa alla muttrar, vika toppen åt sidan och lyfta ur insatsen. Var rädd om den, de är skitdyra. Gör rent insatsen med avfettning och varmvatten. Den kommer att vara lite oljig i nederkant men det bör inte handla om mer än ett par matskedar totalt, inklusive det som ligger i botten på "huset". Alla packningar bör gå att återanvända förutom den svarta som avdelar inkommande från utgående kylvatten. Du kommer att förstå vad jag menar när du plockar isär. Jag tror att firefish pratar om en laddluftkylare på en 41-motor. Det är lite besvärligare på en TAMD 40. Bland annat måste inloppsröret bort först, och sedan måste man demontera hela laddluftkylaren för att få ut insatsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 3 April , 2016 Intercoolern (aftercoolern) är lätt att rengöra. Börja med att öppna avtappningen i botten för att tappa av kylvattnet. Sedan är det bara att lossa alla muttrar, vika toppen åt sidan och lyfta ur insatsen. Var rädd om den, de är skitdyra. Gör rent insatsen med avfettning och varmvatten. Den kommer att vara lite oljig i nederkant men det bör inte handla om mer än ett par matskedar totalt, inklusive det som ligger i botten på "huset". Alla packningar bör gå att återanvända förutom den svarta som avdelar inkommande från utgående kylvatten. Du kommer att förstå vad jag menar när du plockar isär. Jag tror att firefish pratar om en laddluftkylare på en 41-motor. Det är lite besvärligare på en TAMD 40. Bland annat måste inloppsröret bort först, och sedan måste man demontera hela laddluftkylaren för att få ut insatsen. Japp, jag såg fel på motortyp i rubriken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser