Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Micke9000

Lite trött TAMD40B

Rekommendera Poster

Hej.

 

Motorn sitter i en Nimo 27a. Den varavar inte riktigt ur. Saknas ca 300 varv på topp.

Har kontrollerat turbon och den har inget speciellt glapp men snurrar inte "lätt".

Tar jag tag i rotorn på insugs sidan och snurrar så lägger den av direkt när jag släpper den, den snurrar alltså inte "jättelätt".

 

En annan sak jag hört är att göra rent intercoolern. Någon som har erfarenhet av det i övrigt?

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Intercoolern (aftercoolern) är lätt att rengöra. Börja med att öppna avtappningen i botten för att tappa av kylvattnet. Sedan är det bara att lossa alla muttrar, vika toppen åt sidan och lyfta ur insatsen. Var rädd om den, de är skitdyra. Gör rent insatsen med avfettning och varmvatten. Den kommer att vara lite oljig i nederkant men det bör inte handla om mer än ett par matskedar totalt, inklusive det som ligger i botten på "huset". Alla packningar bör gå att återanvända förutom den svarta som avdelar inkommande från utgående kylvatten. Du kommer att förstå vad jag menar när du plockar isär.

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbon bör snurra ganska lätt. Ett visst glapp axiellt (in/ut) är normalt, radiellt (i sidled) är det inte. Så länge som den inte snurrar trögt, dvs att du känner ett motstånd när du vrider med fingerkraft, bör den vara ok.

 

Innan du dömer ut turbon eller propellern, kolla att motorn laddar som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intercoolern (aftercoolern) är lätt att rengöra. Börja med att öppna avtappningen i botten för att tappa av kylvattnet. Sedan är det bara att lossa alla muttrar, vika toppen åt sidan och lyfta ur insatsen. Var rädd om den, de är skitdyra. Gör rent insatsen med avfettning och varmvatten. Den kommer att vara lite oljig i nederkant men det bör inte handla om mer än ett par matskedar totalt, inklusive det som ligger i botten på "huset". Alla packningar bör gå att återanvända förutom den svarta som avdelar inkommande från utgående kylvatten. Du kommer att förstå vad jag menar när du plockar isär.

Lyfta ur insatsen? Har aldrig haft isär en sådan aftercooler tidagare.

 

Menar du att när man lossar bottenplåten så kommer insatsen ut?

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbon bör snurra ganska lätt. Ett visst glapp axiellt (in/ut) är normalt, radiellt (i sidled) är det inte. Så länge som den inte snurrar trögt, dvs att du känner ett motstånd när du vrider med fingerkraft, bör den vara ok.

 

Innan du dömer ut turbon eller propellern, kolla att motorn laddar som den ska.

Okej, vart kopplar jag på en laddmätare?. Har en ny mätare för bil. -0,5 till 2 bar med slang liggandes hemma.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu såg jag att du har en 40-motor, inte en 41:a. Jag har inte haft isär en 40-motors aftercooler men det bör inte vara komplicerat. 

 

Laddtrycksmätare kan du ansluta som enligt på bilden. Du kan se på bilden hur mycket den ska ladda vid en given temperatur.

 

post-100579-0-36998800-1459666606_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intercoolern (aftercoolern) är lätt att rengöra. Börja med att öppna avtappningen i botten för att tappa av kylvattnet. Sedan är det bara att lossa alla muttrar, vika toppen åt sidan och lyfta ur insatsen. Var rädd om den, de är skitdyra. Gör rent insatsen med avfettning och varmvatten. Den kommer att vara lite oljig i nederkant men det bör inte handla om mer än ett par matskedar totalt, inklusive det som ligger i botten på "huset". Alla packningar bör gå att återanvända förutom den svarta som avdelar inkommande från utgående kylvatten. Du kommer att förstå vad jag menar när du plockar isär.

Jag tror att firefish pratar om en laddluftkylare på en 41-motor. Det är lite besvärligare på en TAMD 40. Bland annat måste inloppsröret bort först, och sedan måste man demontera hela laddluftkylaren för att få ut insatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Intercoolern (aftercoolern) är lätt att rengöra. Börja med att öppna avtappningen i botten för att tappa av kylvattnet. Sedan är det bara att lossa alla muttrar, vika toppen åt sidan och lyfta ur insatsen. Var rädd om den, de är skitdyra. Gör rent insatsen med avfettning och varmvatten. Den kommer att vara lite oljig i nederkant men det bör inte handla om mer än ett par matskedar totalt, inklusive det som ligger i botten på "huset". Alla packningar bör gå att återanvända förutom den svarta som avdelar inkommande från utgående kylvatten. Du kommer att förstå vad jag menar när du plockar isär.

Jag tror att firefish pratar om en laddluftkylare på en 41-motor. Det är lite besvärligare på en TAMD 40. Bland annat måste inloppsröret bort först, och sedan måste man demontera hela laddluftkylaren för att få ut insatsen.

 

Japp, jag såg fel på motortyp i rubriken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...