Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Kallast

Bensinlukt i tankutrymme

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag dras med bensinlukt från tankutrymmet. Jag ser inget läckage mer än rosen på ena tanken. Har blåst igenom avluftningsslangen och den är öppen. Har även känt på slangarna om de skulle svettas men det verkar det inte som. Någon som varit med om liknande? Tanken är av plast.

Idéer gott folk... (slangklämman har jag lossat nu för att känna på slangen..)

post-107548-0-19334700-1459611318_thumb.jpg

post-107548-0-16803600-1459611330_thumb.jpg

Redigerad av Kallast

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangklämmorna för påfyllningslangen är felmonterade, snäckskruvarna ska inte sitta intill varandra, utan en snäcka pa vardera sidan av slangen.

Detta för att det inte blir något jämt tryck precis vid snäckskruven, därför ska det vara två klammor som kompetterar varandra, med skruvarna fördelade 180 grader.

Kalle

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Pentax, dessutom så ser det hela lite ålderstiget ut i allmänhet, det är dags att lossa på allting och titta kritiskt på delarna, hur ser packningen ut under den rostiga tankgivaren? Hur är infästningen till pickupröret? Det är en gängad anslutning där också. Slangarna ser bra hopklämda ut, är dom gamla och stela? Om du inte kan sniffa dig till läckan får du ta det bit för bit.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Jag kanske får försöka byta ut skiten mot nytt helt enkelt. Hur ofta byter man slangar egentligen?

Martinx är inte anslutningen till pickupröret med den gängade delen inte ok enligt dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att tankgivaren är det som är svårast att få tätt men det kan ju vara porer i själva tanken också.

Jag skulle proppa igen alla slangar och ansluta en cykelpump till en av dem. Sedan pumpa upp ett litet övertryck och spraya såpvatten runt alla anslutningar för att försöka hitta läckan.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slangar åldras och precis som med toaslangar som kan börja lukta skit efter några år kan man ju tänka sig att även soppaslagnar kan börja dofta lite bensin utan att för den skull läcka.

Jag skulle byta alla slangar mot något som man vet tål dagens etanolinblandade bensin och kanske överväga att ersätta så mycket slang som möjligt med rör (koppar förslagsvis).

När det gäller tankarmatur har jag fusklagat en sådan lucka som läckte med ms polymer-lim som jag smetade på runt hela luckan efter rengöring med bromsrengöring. Det var en ståltank och skruvarna satt som berget och jag ville inte riskera att bryta av dem till sjöss. Resultatet blev dock så bra att jag inte kom mig för att göra om och göra rätt på den tid jag sedan hade kvar båten innan den såldes.

Fungerar kolfilter på tankavluftningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pentax, ska det alltid sitta två klämmor på alla anslutningarna förskjutna 180 grader? Tänker på dem där det bara sitter en idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska och ska, det går ju alltid att diskutera. Men för säkerhets skull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avseende tätmedel som diskuterats sporadiskt i tråden på flera ställen...

All silikon går inte bra. Vissa sorter funkar hyfsat men sväller.

Jag rekommenderar riktig gummitätning (gummiduk) av nitrilgummi. På t ex SeaSea kan man köpa sådant som tål bensin och olja och klippa själv. Ta inte vilket gummi som helst då det finns säker 50 olika sorter i omlopp på marknaden avsedda för olika syften. I det fall man behöver så fungerar Plastic Paddings packningsklister (se länk) som till skillnad från 99% av det som finns på marknaden uttalat specificerar att bensin, fotogen och olja är något som packningsklistret tål. Jag letade själv efter packningsklister förut och nästan inget var optimalt i kontakt med bensin. Utom detta då... Finns fler. Men det var svåra att få tag på.

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4898

https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/lim-och-laga/plastic-padding-gasket-flytande-packning/

Och behöver man täta mässingskopplingar som utsätts för bensin och olja så kan man använda Scantec 4000T eller ett helt gäng olika loctite produkter.

/Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pentax, ska det alltid sitta två klämmor på alla anslutningarna förskjutna 180 grader? Tänker på dem där det bara sitter en idag.

Ja så tycker jag, om det finns plats, dom som har annan åsikt titta på en slangklammer, den delen som är under snäckskruven är ganska oböjlig vilket kan skapa en kanal mellan slang och rörstuss, ytterligare en klammer vriden 180 grader tar hand om åtdragningen där första klämman har svårt att få det tätt.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I äldre bränslesystem får det inte alltid plats två slangklämmor på anslutningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte svårt att vända nederlag till positiva vibbar med alla era erfarenheter och idéer. Man blir taggad av er. Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man monterar slangklämmor kan man smörja på utsidan med 5-56 eller liknande, då kan slangen glida mer mot klämman och man snörper inte ihop slangen där bandet går ihop. Diskmedel fungerar bra som smörjmedel när man skall montera bälgar på drev.

Där man inte får plats med två slangklämmor kan man ofta sätta en slangklämma och ett buntband så har man något mer säkerhet, nu har jag aldrig varit med om att en slangklämma spontant sönderfallit när jag inte bråkat med den men det kan väl inte skada att falla för grupptrycket i detta fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man bör använda sådana här slangklämmor på bränsleslangar. De glider in bättre runt slangen. Saknar fästet för snäckskruven som "vanliga" slangkämmor har.

8454.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gillar Lintotts slangklämma, men oftast sitter det en ABA klämma med snäckskruv som är längre än diametern på slangen, även på smala slangar.

Till den som undrar dubbla slangklammer monteras inte för att man ska vara skyddad om en går sönder, utan det är för att säkerställa att trycket runt slangen ska vara jämt fördelat.

Har upprepat detta ett antal gånger nu!

Kalle :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lin tott, finns de slangklämmorna i en välsorterad butik eller det special?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden hittade jag på Sea-Sea hemsida. Erlandson har sådana slangklämmor i sortimentet (men de har förenklat på hemsidan och lagt samma slangklämmebild på alla varianter). Har inte kollat Hjertmans.

Jag köpte själv sådana slangklämmor hos Erlandson för ett par veckor sedan till en värmareinstallation, så jag började leta bild till mitt inlägg där och upptäckte då deras bildrationalisering....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...