Mambo 76 Postad 1 April , 2016 Företaget Aqua products har släppt ett nytt ankare, Aqua Anchor, för oss fritidsbåtägare. Ankaret är arbetar enligt en helt ny kemiteknisk princip som bygger på vattnets egen ytspänning: -Istället att som brukligt låta ankaret falla till botten för att där gräva ned sig för att få fäste så ligger detta lättviktsankare PÅ VATTENYTAN. Fäste får ankaret genom ytspänningen, ankaret ligger alltså och flyter på vattenytan och följer vågornas rörelse. Den extraordinära ytspänningen har man uppnått genom att tillföra ett tunt lager kvicksilver på ankarets undersida (ni vet hur kvicksilver bildar droppar -detta på grund av sin stora ytspänning). Ankaret får så att säga en kemisk bindning till vattenytan och släpper inte greppet. För att kunna lätta ankar behöver man bara tillföra ett par droppar vanilgt diskmedel för att få ytspänningen att tillfälligt upphöra. Fördelar: -Väldigt låg vikt sparar rygg vid hantering. -Lätt att stuva eftersom det är hopvikbart. -Man ser enkelt var ankaret ligger eftersom det är orangefärgat och ligger på ytan, liten risk att andra båtar ankrar i kors. Ankaret finns för närvarande i 3 storlekar: -70 gram för båtar upp till 28 fot. -130 gram för båtar upp till 40 fot -200 gram för båtar upp till 55 fot Vad tror ni, ska man satsa på ett sådant till sommaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 1 April , 2016 Jag skall slå till direkt, det är ju perfekt när man är ut och fiskar och snabbt skall slänga i och lyfta ankaret. Skall testas denna säsong ihop med mina nya sjunkflöten jag beställde i morse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 1 April , 2016 (redigerade) Kanske skulle testa det istället för mitt uppblåsbara ankare som jag brukar fylla med tungt vatten när jag vill ha extra fäste. Verkar ju även billigt med ankarspel som bara behöver lyfta 130gram, duger ju med fiskespö. Redigerad 1 April , 2016 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 April , 2016 Skitgammal uppfinning. Har för mej Vikingarna hade nån variant av det. Ofta användes dessa för att dra sig iland där det var grunt och kvicksands-gyttjigt. Dom sköt iväg en massa jättelätta "flytankare" med båge tunna silkessnören fästade vid och när dessa landade på vattenytan så "bara dra", medans nästa gäng laddade sina bågar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 1 April , 2016 Jag använder mig alltid av mitt GPS-ankare. En liten motordriven sak som med GPS:ens hjälp stannar på samma ställe på ytan. Inget som draggar och lätt att ta upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser