Svartviken 0 Postad 31 Mars , 2016 Mantus är enligt deras egna videoklipp ett supermirakelankare, så nu beställde jag ett. Det blev ett 11,3-kilos, har en 27ft snipa på drygt 3 ton. Ankrar mest i Stockholms skärgård, men även i Mälaren. Det ska bli roligt att testa, förväntar mig såklart mirakelfäste. Hittade förut ett test någonstans, och jämfört med Rocna så fick Mantus aningen lägre toppnotering i dragtest men högre lägstanotering, mer konsekvent fäste helt enkelt. Nu ska jag svära lite i kyrkan; Delta var också med i testet (har haft ett sådant senaste fyra åren), det preserade ganska dåligt. Jag har varit relativt missnöjd med mitt. Jag har dykt åtskilliga ggr och kollat in hur det sitter, det gräver överaskande dåligt enligt min mening. Trots bra botten, bra vinkel och några meter kätting kasar oftast ankaret ovanpå botten åtskilliga meter innan det lite slumpartat får lite fäste. Endast ett fåtal gånger har jag sett att Deltat har grävt ner sig fullt ut. Hoppas nu på att Manuset är ett bättre ankare i mina vatten! Någon här som redan har ett och vill delge lite erfarenheter? Eller kanske någon bara vill pladdra lite om ankare! Jag återkommer med erfarenheter i sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 1 April , 2016 Mantus är säkert ett bra ankare. Det brukar ju vara så att det ankare som man själv har anser man vara det bästa. Jag ingår oxå i den klubben, men är lite ovanlig då jag kör med 20kg rostfri blyplätt till 10 ton båt. Har haft blyplätt på dom senaste tre båtarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 1 April , 2016 Intressant, var köpte du ankaret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svartviken 0 Postad 1 April , 2016 Köpte från ildostmarine.nl, det var den ända återförsäljaren jag kunde hitta i europa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svartviken 0 Postad 29 Juli , 2016 (redigerade) Ok, här kommer mina erfarenheter såhär långt. Vi har precis kommit hem efter tre veckor i Stockholms skärgård. Ankaret har fäst omedelbart varje ankring och det har inte draggat vid något tillfälle. Hårdaste belastningen vi utsatt det för var när vinden slog om under natten, 8ms från sidan utan spring utlagt, även det gick bra. Vi har även ankrat med extremt kort lina utlagd (trång vik), 2 meter djupt och ankaret lagt 2 meter ut från båten. Jag orkade då inte dra loss lankaret från båten förrän jag hängde ut och drog mer uppifrån, då fick jag loss det. Vi har vid ett tillfälle legat förtöjda där botten var en klippa som var slät som ett dans golv. Ankarets spets är skarp och fastande i första lilla ojämnhet. Inte att rekommendera såklart, men det var intressant att se att grannarnas bruceankare inte fick tag i något att haka fast i. Jag har dykt ner och tittat var och var annan ankring, ankaret har varit halvt till helt nedgrävt varje gång, beroende på hur hårt fastdraget det blivit. Känner mig mycket nöjd såhär långt! Tillägg: Vi har 12mm delvis blyad lina utan kätting. All ankring har varit stäv mot land. Redigerad 29 Juli , 2016 av Svartviken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser