sterno 0 Postad 31 Mars , 2016 Halloj, är väldigt sugen på att köpa en äldre racingtrimaran, för maxar seglarglädje till rimliga pengar. Tanken är att segla hela somrarna från sjösättning till torrsättningen, så nån byggplatsen behöver jag inte. Har kontaktat min gamla hemmahamn men de säger sig inte kunna hantera så vred båt ( längd 31-35 fot på de nu aktuella objekten) Frågan är alltså om någon forummedlem kan tipsa mig pm var jag kan vinterförvaring båten på land? Vågar inte slutföra båtköpet utan att veta att det praktiska funkar. Jag jobbar utomlands, så lite opraktiskt att ringa runt eller liknande. Hoppas nån kan ge ett positivt svar! Segla lugnt, mange Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sterno 0 Postad 31 Mars , 2016 Tryckfelsnisse...... Bred skulle det vara inte vred, det senare kanske jag blir om jag onte lyckas hitta en bra plats ;-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 31 Mars , 2016 Var bor du då? Om Västerås är ett alternativ så har jag sett att Gullbergs marina tar upp stora katamaraner iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 1 April , 2016 Var bor du då? Om Västerås är ett alternativ så har jag sett att Gullbergs marina tar upp stora katamaraner iaf. Han är garanterat en stockholmare, det vet ju alla att man inte behöver skriva för att folk ska förstå ändå. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 April , 2016 (redigerade) Väntar med spänning att "höra" om det har någon betydelse var uppläggningsplatsen ska finnas. Redigerad 1 April , 2016 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 1 April , 2016 Intressant, är slussarna i Stockholm tillräckligt breda för att kunna passera med en 35 fot bred båt mellan skärgården och Mälaren ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 1 April , 2016 Intressant, är slussarna i Stockholm tillräckligt breda för att kunna passera med en 35 fot bred båt mellan skärgården och Mälaren ? Tja, slussen i Södertälje tar fartyg på 135 m längd och 17 m bredd. Sen var väl iofs 35 fot inte ett breddmått i TS fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sterno 0 Postad 1 April , 2016 Hej, tackar för alla kommentarer, jag specificerade inte geografiskt beroende på att jag är rädd att alternativen kanske är få....Ostkusten är att föredra, em V-ås funkar. Jag jag har rötter/kopplingar i Sthlm, längs Norrlandskusten, Blekinge och Skåne. Jag är onte ite efter art starta nån Ost- respektive Västkustdebatt. Båda är goa, och de stora sjöarna oxå, men jag vill ha tillgängligheten till hela Östersjön med tonvikt på skärgårdarna i Mellansverige-Åland-Finland. Men då man kan cruisa i 15-20 knop tar ju transporten inte så lång tid, dessutom tänker jag mig att segla och bo ombord från Maj-oktober eller så. Bredden på båten är den begränsande faktorn, jag har två alternativa objekt i nuläget den större är 35' lång och 30'(9m) bred, den något mindre är 31' lång och 25 bred. Mitt förstaval på vinterförvaring kan inte hantera mer än 5,5 m bredd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sterno 0 Postad 1 April , 2016 Kollade precis Gullbergs, V-ås, det skulle nog fungera om än klart dyrare än mitt förstahandsvlal. En kul knorr på det är att jag köpte min första båt, en A22a i Västerås för måååånga år sen. Har oxå en väldigt god vän i stan vilket ju även det är ett plus! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 April , 2016 http://www.smogenvarvet.se/ftp.smogenvarvet.se/Startsida.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 1 April , 2016 Tveksam till att du kan ha den i en båtklubb, så kolla med varven. Bullandö, Fisksätra Marina, Karlslund, Svinninge, Jungfrusund kanske..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 April , 2016 Tveksam till att du kan ha den i en båtklubb, så kolla med varven. Bullandö, Fisksätra Marina, Karlslund, Svinninge, Jungfrusund kanske..? När dom hanterade riktigt stora båtar på Svinninge Marina, var det inhyrd mobilkran som användes. Deras vanliga upptagningsvagnar klarar nog inte en sån bred båt. Smögenvarvet använder den egna mobilkran. Om man gör upp med Anders eller Stefan tidigt, så kan de ha plats att ställa trimaranen inom mobilkranens svängningsradie. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 2 April , 2016 Vågar nog säga att de flesta marinor kan hantera båten, det är bara att ta fram sökmotor och söka och sedan ringa runt. Båtklubbar i Stockholm enligt min erfarenhet är det lång kö för att komma med i - om man vill stå i kö i en klubb där dom som svarar på mail/telefon ofta är ganska vresiga.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 2 April , 2016 Hej! Sune Carlssons Båtvarv i Saltsjöbaden kan hantera stora båtar. När jag stod där med min X-34:a syntes den knappt.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 April , 2016 En katta kan stå lite var som helst... Gäller bara att få den dit så att säga. När jag var hamnkapen hade vi just köpt slamkrypare och så kom en glad tjomme med katamaran på 32 fot? Nej sa vi, går bara inte. Om jag tar upp själv då, frågade han. Och bad om en hyfsat plan plats, varsomhelt. Vi sa ok. Döm om min förvåning när jag fick höra att han rullat iväg kattan på avloppsrör, inte mha lyftkran. Haha! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sterno 0 Postad 2 April , 2016 Tackar för alla svaren, helt klart nya infallsvinklar. Att lyfta 2 ton båt i mobilkran lan ju knappast vara några problem, två sling runt huvudskrovet. Så länge som den kan hållas tillräckligt långt ut från kranbilen s a s. Jag måste fråga vad flaskhalsen var på förstavalet igen, tror det kan vara bredd på ramp eller så. Att lyfta med mobilkran från kaj ska ju k te vara några som jelst problem vad jag kan begripa. Iden att rulla på avloppsrör är ju genial i all enklehet, undrar vad det var för storlek/vikt på den kattan. Men en bil eller traktor ska ju kunna dra 2ton på rullar utan krångel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser