Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Trissorange

Toa Placering

Rekommendera Poster

Hej Jag har funderat några år på hur andra Magnum seglare har löst sin placering av toan på båten. Jag har en kemtoa som jag placerat enligt bild. Måste medge att jag inte är riktigt nöjd men arrangemanget för det blir endel konka med den fram o tillbaks vid behov och det känns inte riskfritt heller. Undrar därför om det finns någon som har en bättre lösning på toa problemet? Hälsningar

post-9380-1394234377,6892_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag har samma placering på min båt. Då den inte är tillräckligt djup i stuvfacken under tofterna så blir det nog inte så många variationer på temat. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer som du säger för det finns inte så många alternativ för ändamålet. Men ibland är man lite trång i sinnet och inte ser andra lösningar så det var därför jag var lite nyfiken på hur andra Magnumare hade placerat sina bekvämlighets anrättningar:).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

8-) Jag instämmer med sarnblad! Plasthink är bästa lösningen i en Triss Magnum. Jag har kört runt med Porta Potti i min husbuss över 20 år. Vid några tillfällen har det luktat mindre angenämt från toaletten. I samband med varmt väder-skakiga vägar kanske? Vill inte riskera att få den lukten nere i min båt...usch. I en segelbåt blir ju toainnehållet rejält omrört. Det var troligen värre för några år sedan då kemtillsatserna blev miljöanpassade. Något år fungerade de väldigt dåligt. På senare år använde jag något som hette Viking Green?(från Norsk Hydro?) tror jag......Apropå plasthink, har ni läst Birger Sjöbergs berättelse i PB förra året? Rekommenderas! SvenA 2 dagar kvar :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört samma sak från flera småbåtsägare i min hemma hamn att de använder sig av hink istället för porta porti. Men är det inte lite otäckt att göra sin behov i just en hink för att sedan balansera det över relingen?. Jag funderar istället på att bygga in utrymmet där jag har toan placerad nu med en lucka och sedan använda luckan som toa golv.....kan nog funka och med en smart ventilation få bort eventuell lukt :-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

SvenA, Om du nu gör dina tyngre behov i hinken, inte tömmer du väl ut dina fekalier rätt ut i Helgasjön? Det verkar lite väl ohygieniskt tycker jag. Då kan man prata om övergödning av våra vatten. Tycker oxå att en lucka framför skulle göra susen, om man dessutom monterar en ventilationsfläkt så slipper man nog eventuell odör. Jag har dessbättre inte haft några problem med lukten av toalett i båten än så länge. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wille, Lite skitprat...hink används till flytande aftappning, det andra behovet utförs på land. Fördel med insjösegling, alltid nära till kusten. SvenA 1 dag kvar... :lol: :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...