Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Anders_Apelgren

Går lite på Nosen

Rekommendera Poster

Hej, Min Nimo 27 har rak axel och en Cummins som den förra ägaren monterade 92. Jag tycker dock att båten känns lite framtung och den kommer inte upp i 20 knop snarare 16. Proppellersvallet verkar också indikera på att det går lite tungt då det blir en ganska kraftig och lång kaskad efter propellern. På badplattformsförlängningen sitter ett par fasta trimplan som är svagt vinklade nedåt. Borde inte detta göra att den går ännu mer på nosen? Skall man ta bort dem? har alla som har förlängningen trimplan? Någon som har några ideer? Hälsningar, Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har oxå trimplan på vår Nimo. De är dock inte fasta. Men i farterna runt 15-16 knop går den på nosen om man trimmar ner den för mycket så det låter som du ska byta trimplan till justerbara. Hur många hästar är motorn på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har också justerbara trimplan på våran 27:a som har rakaxel och bottenförlängning. Vilken modell har din motor ? Roger :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Vi har vanliga rörliga trimplan på vår Nimo. Jag har dock aldrig upplevt att de gör någon nytta, vilken fart man än går i så tycker jag att båten ligger förvånandsvärt rätt i vattnet. Tendensen som många andra båtar har men att nosen skjuter i höjden vid gaspådrag har jag inte märkt av, men att den skulle gå på nosen tycker jag inte. Hur har du det med tankarna, är de fulla eller tomma? Har du axelmontage som vi har så gör det ju faktiskt ganska mycket i vikt i aktern av båten. Jag skulle i alla fall inte montera fasta trimplan på båten, man kan ju undra varför det sattes dit? Kan det ha med gamla motorn att göra? Vi har en TAMD40 och toppar ca 22 och har march på 17. /Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Tack för svaren vi har en Cummins diesel från 92 med 152 svänghjul Hp resp 148 propeller Hp. Även om tankarna är fulla så går den lite på nosen. Jag har en bogprop på ca 20 kg och en isotermkylbox på ca 22-25 kg (ofyllt, dvs säkert 50 kg fyllt) som sitter under främre sittplatsen i dinetten.så den kan vara ett viktproblem också. Vad säger ni som har motsvarande motor effet om toppfart/masch. Någon som har reglerbara trimplan som tycker att de gör nytta? Någon som saknar trimplan helt? Anders Hälsn Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...