Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Jonte_J

Trög styrning och byta olja på Mercury 30 hp, -97

Rekommendera Poster

Hej

Vet någon var jag kan hitta en guide på hur jag byter olja i min snurra? Eller går det snabbt att förklara i några rader hör på forumet? Det är en Mercury 30 hp från -97.

Mitt andra bryderi är att styrningen är otroligt trög. Nu när jag tog fram båten efter vintern så kan jag inte ens rubba den. Tror (inte alls säker) att vajern löper på som den ska, att det snarare är vid motorn som det går segt. 
Ideer på vad man kan göra här? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla isär motor och vajer och kolla vilken av delarna som går trögt. Snurra på ratten respektive vrid manuellt på motorn.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Koppla isär motor och vajer och kolla vilken av delarna som går trögt. Snurra på ratten respektive vrid manuellt på motorn.

/Claes

Hur gör jag det lättast? Är det där vajern går in i motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styrvajern går väl inte in i motorn? Den sitter fast i framkant på motorn med en mutter. Lossa den.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utgår från att det är oljan i drevet du menar.

De sitter en skruv/plugg nertill höjd med propellern fast i andra änden.. och en till cirka 2 decimeter högre upp. lossar du på undre så börjar oljan rinna ut, rinner snabbare när du lossat övre då luften kommer ut.

När du fyller på gör man det omvänt finns pumpar man sätter på flaskan, alternativt flaskor som man klämmer.

Fyller i undre hålet tills dess det sipprar ut ur det översta .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...