linans 0 Postad 30 Mars , 2016 Lite sugen på en båt från 2004 med en mercrucier 3.0 som gått 250 timmar. Är det mycket för en motor eller går den länge till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 30 Mars , 2016 Den går länge till. Om den sköts och går med rätt last (rätt propeller) så ska den gå minst tusen och upp till flera tusen timmar. Oftast blir de förstörda av andra orsaker som sönderfrysning, sönder rostning (sjövattenkyld), vatten i motorn för att man inte bytt limpa i tid, spräckt topp för att impellern gått sönder, etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 30 Mars , 2016 Tag kompressionsprov det brukar ge en bra indikation på skicket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 Mars , 2016 En bil som gått i 60km/h i 250 timmar har gått ca 1500mil... om det kan va en vettig jämförelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 30 Mars , 2016 En bil som gått i 60km/h i 250 timmar har gått ca 1500mil... om det kan va en vettig jämförelse. Vet inte, om bilen skulle gå 60 km/h på tvåans växel, kanske. Stora skillnaden är att bilar körs normalt i varvtal under 40% av maximala varvtalet medan båtar över 80% av maximala varvtalet, vilket ger klart större slitage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 Mars , 2016 Ok... i 180km/h gör du 4500mil på 250timmar... fortfarande en del kvar av motorn misstänker jag. Industridisalar som går max/tvärnit- hela sin livslängd används i ca 50000h tills dom e slut. tar man hand om kringutrustning så tror jag nog motorn håller ett tag till.. Var håller förresten dom båtar hus, som kör "benet"!? Dom flesta jag sett tuffar på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 30 Mars , 2016 Det går inte jämföra med en bilmotor över huvud taget. En normal bilmotor belastas med 10-15% av maxeffekt i motorvägsfart. En båtmotor går konstant på 80% av maxeffekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 30 Mars , 2016 Min Penta-diesel är från 1971 och har gått drygt 6500 timmar. Jag hoppas på många timmar/år ytterligare och inget tydde på något annat när jag stängde av den i höstas. /Claes 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 30 Mars , 2016 Det är i stort inte timmarna som dödat båtmotorer i Sverige, det är väl snarare att dom står still länge och om dom sköts tveksamt.. Jag tror mer på en motor som gått mycket och använts och skötts om än en som knappt använts, då får dom ofta sämre service - eftersom folk tycker: Motorn har ju bara gått 10 timmar under sommaren, då behöver man inte byta olja, det behöver man ju göra var 50:e timme.. osv osv.. Inte vetenskapligt underbyggt men troligen finns det sanning i det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 30 Mars , 2016 Det är i stort inte timmarna som dödat båtmotorer i Sverige, det är väl snarare att dom står still länge och om dom sköts tveksamt.. Jag tror mer på en motor som gått mycket och använts och skötts om än en som knappt använts, då får dom ofta sämre service - eftersom folk tycker: Motorn har ju bara gått 10 timmar under sommaren, då behöver man inte byta olja, det behöver man ju göra var 50:e timme.. osv osv.. Inte vetenskapligt underbyggt men troligen finns det sanning i det. Jag håller med! /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 Mars , 2016 Dom, nästan alla jag sett, som puttrar omkring... belasrar väl inte motorn 80% hela tiden? eller är det toppbelastning på en motor så fort den driver en propeller i vatten oavsett fart? känns, även i mina aegelbåtar, som att man får dra tillbaka gasreglaget rejält när man kommit upp i 6-8knop... fast höja därifrån.... då är det pelle i bött.. å det går inte fortare, bara lever om och skakar mera. lika va de i min ht båt med utombordare, gammal sak!.. nästan full gas, som med bilen. Väl i planing kunde jag dra ner till halv gas.. vilken lägsta fart den höll vid planing har jag ingen koll på men det gick att gasa på lika mycket till. Högre varv, högre ljud, högre förbrukning och högre fart... och den ökningen, upp till det som kändes som 80% av max kändes som typ plus 50% minst... så...hmmm.. finns det typ nån skenbar energi på sjön? mäts det olika eller är drt bsra typ paralaxfel i uppkevelsen? Inte behagligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 31 Mars , 2016 Så fort du kör i planingsfart med ett normalt varvtal på kanske 3000-3500 rpm på den motorn så ligger du gissningsvis någonstans runt 60-80% av maxeffekt. Man ligger inte gärna och puttrar i onödan med en liten planade båt eftersom en sådan brukar gå som en orm i vattnet i låg fart. Med en sådan båt kör man i puttringsfart när man är tvungen men inte annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomme71 0 Postad 31 Mars , 2016 Min båt har en VP 5,0 V8 tillverkad -79, marschfart 24 knop vid 3400 varv som jag oftast ligger i är 1000 under maxvarv på den motorn. Det som finns gjort enligt tidigare ägare är lyft av en topp för ca 10 år sedan, däremot så står det inte varför och vad som gjordes då! Enligt loggen så har den gått ca 6000 distans, men den fungerar bara sporadiskt så den har nog gått åtskilliga distans mer... Bytt är: limpor och knän, startmotor och generator, renoverat förgasaren samt monterat elektronisk tändning, sedan bara vanlig service varje höst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 31 Mars , 2016 SAAB körde fullgas i 10000 mil på Taladega har jag för mig. Det borde bli endel fullgastimmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 April , 2016 Min båt har en VP 5,0 V8 tillverkad -79, marschfart 24 knop vid 3400 varv som jag oftast ligger i är 1000 under maxvarv på den motorn. Det som finns gjort enligt tidigare ägare är lyft av en topp för ca 10 år sedan, däremot så står det inte varför och vad som gjordes då! Enligt loggen så har den gått ca 6000 distans, men den fungerar bara sporadiskt så den har nog gått åtskilliga distans mer... Bytt är: limpor och knän, startmotor och generator, renoverat förgasaren samt monterat elektronisk tändning, sedan bara vanlig service varje höst! om d stämmer så är det ju 250 timmar.. okej... då krävs det lite mer än att tanka på en båt... fyy faan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 1 April , 2016 SAAB körde fullgas i 10000 mil på Taladega har jag för mig. Det borde bli endel fullgastimmar Ja, det var knappt 500 timmar. 1986 var det för övrigt. De tre bilarna höll snittfart mellan 208 och 213 km/h inklusive alla stoppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 April , 2016 SAAB körde fullgas i 10000 mil på Taladega har jag för mig. Det borde bli endel fullgastimmar Ja, det var knappt 500 timmar. 1986 var det för övrigt. De tre bilarna höll snittfart mellan 208 och 213 km/h inklusive alla stoppen. =) jag menade snitt 24knop 6000 distans ger ju 250 timmar, lika mycket som ts:s ev. båt. "Bytt är: limpor och knän, startmotor och generator, renoverat förgasaren samt monterat elektronisk tändning," Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 1 April , 2016 Lite sugen på en båt från 2004 med en mercrucier 3.0 som gått 250 timmar. Är det mycket för en motor eller går den länge till? Runt 250 timmar skriver du, då är den lagomt inkörd. Vid rätt skötsel och service så bör den nog utan prut hålla minst 2500 timmar utan nåt mankemang. Såg att yamaha räknade att en 150 hk utombordare borde hålla runt 4000 timmar vid full service och använd med förstånd. 250 timmar är ingenting i detta sammanhang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 1 April , 2016 SAAB körde fullgas i 10000 mil på Taladega har jag för mig. Det borde bli endel fullgastimmar Ja, det var knappt 500 timmar. 1986 var det för övrigt. De tre bilarna höll snittfart mellan 208 och 213 km/h inklusive alla stoppen. =) jag menade snitt 24knop 6000 distans ger ju 250 timmar, lika mycket som ts:s ev. båt. "Bytt är: limpor och knän, startmotor och generator, renoverat förgasaren samt monterat elektronisk tändning," SAABarna hann nog inte rosta särskilt mycket. Limpor och knän är det bara kalendertid som tar kål på eftersom de rostar sönder. Även en startmotor och generator blir ofta förstörda av korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 1 April , 2016 (redigerade) Varför byggs inte grejjerna i rostfritt? Mitsubishi derivat grunkorna har väl bronspryttlar, Lombardini har rostfritt. Jänkarna har väl sandgjutet gjutjärn och Volvo också? Redigerad 1 April , 2016 av Beeblebronx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 1 April , 2016 (redigerade) Varför byggs inte grejjerna i rostfritt? Mitsubishi derivat grunkorna har väl bronspryttlar, Lombardini har rostfritt. Jänkarna har väl sandgjutet gjutjärn och Volvo också? Limporna håller bättre i gjutjärn rostfritt är svetsat, svetsat ger porer och spänningar, större risk för läckage, svetsat 600 grader på ena sidan 20 på andra. Bättre med gjutjärn. Eller också som på kad 42 mfl limporna ligger i glykol. En limpa i mälarens vatten som sköts rätt dvs konserveras varje år med rejält med glykol bör hålla runt 15-20 år lång livslängd det. Redigerad 1 April , 2016 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 1 April , 2016 Gjutjärn är väl inte direkt porfritt, det är nog det mest korrosiva järnbaserade material som finns. Att svettsa rostfritt i en processtyrd industri är inga problem. Spänningar tas bort genom termisk eller mekanisk avspänningsbehandling. Rosttröga kromlegerade stål är i princip eviga i havsvatten förutsatt att kolhalten understiger 0,03 procent och att det finns en viss molybdentillsats, och att de har fått bygga yta av kromoxid i syreatmosfär. Det vill säga normalt rosttrögt svetsbart stål. Gjutgärns enda fördel är att det är så enkelt att gjuta med, att tillockmed Amerikaner kan producera detaljer av det. Mitt förstahandsval i marin miljö är div. Titaniumlegeringar följt av molybdenhaltigt kromlegerat rostfritt (rosttrögt) stål. Därefter kommer brons. Sist på min lista kommer magnesium, gjutjärn, natrium och dyligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 1 April , 2016 (redigerade) Gjutjärn är väl inte direkt porfritt, det är nog det mest korrosiva järnbaserade material som finns. Att svettsa rostfritt i en processtyrd industri är inga problem. Spänningar tas bort genom termisk eller mekanisk avspänningsbehandling. Rosttröga kromlegerade stål är i princip eviga i havsvatten förutsatt att kolhalten understiger 0,03 procent och att det finns en viss molybdentillsats, och att de har fått bygga yta av kromoxid i syreatmosfär. Det vill säga normalt rosttrögt svetsbart stål. Gjutgärns enda fördel är att det är så enkelt att gjuta med, att tillockmed Amerikaner kan producera detaljer av det. Mitt förstahandsval i marin miljö är div. Titaniumlegeringar följt av molybdenhaltigt kromlegerat rostfritt (rosttrögt) stål. Därefter kommer brons. Sist på min lista kommer magnesium, gjutjärn, natrium och dyligt. Ok de får stå för dig. Men håller med amerikanskt är industriskrot, att man fortfarande har stötstångsmotorer 2016 är för mig helt otroligt. Amerikansk och rysk bilindustri står på samma jordstampade smedjegolv sen femtiotalet. Har haft ett antal jänkare när ja va yngre både 50-60 tal järnskrot från en svunnen tid. Nu lär ja väl få en massa skit för ja skrev detta av andra i forumet, men jag är inte imponerad av amerikanska motorer. Redigerad 1 April , 2016 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 1 April , 2016 (redigerade) Jag vidhåller att kromlegerade så kallade rostfria stål (rosttröga) är korrosionströgare än gjutstål (gjutgärn) p.g.a. Passivering, kromoxiden håller metallen "isolerad" medan gjutgärn har innom materialet olika potential vilket ger upphov till selektiv korrosion. Vanliga gjutbara legeringar kan vara tillräckligt bra, beroende på vilka krav man ställer. Men de kommer inte vara lika bra som "rostfritt" Angående motorteknik håller jag med dig. Dock är Chevamotorer fantastiskt billiga fabriksnya i USA. Får dom bränsleinsprutning så är de inte så otroligt törsiga i bilutförande. Redigerad 1 April , 2016 av Beeblebronx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 1 April , 2016 Jag vidhåller att kromlegerade så kallade rostfria stål (rosttröga) är korrosionströgare än gjutstål (gjutgärn) p.g.a. Passivering, kromoxiden håller metallen "isolerad" medan gjutgärn har innom materialet olika potential vilket ger upphov till selektiv korrosion. Vanliga gjutbara legeringar kan vara tillräckligt bra, beroende på vilka krav man ställer. Men de kommer inte vara lika bra som "rostfritt" Angående motorteknik håller jag med dig. Dock är Chevamotore fantastiskt billiga fabriksnya i USA. Får dom bränsle7nsprutning så är de inte så otroligt törsiga i bilutförande. Nu va de väl inte iofs detta TS frågade om utan hur mycket timmar de finns i en motor från USA, och vid rätt skötsel bör en motor funka klanderfritt 2500 timmar kanske 3000, dieslarna orkar med dubbelt upp. Detta är min uppfattning och finns ett antal till som antagligen håller med. Sen kan en generator eller startmotor ryka men de e en baggis i sammanhanget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 2 April , 2016 En fin aspekt med jänkemotorerna som är V8-baserade, dvs trådskaparens ena cylinderbanksfyra och de avkapade åttorna (V6), är att de till skillnad från många andra alternativ är fullt renoveringsbara och sällan totalrasar utan bara blir gradvis sämre. Visst är de omoderna men på sjön är det inte bara en nackdel. När jag åkte V8 njöt jag av att den hade förgasare och ett superenkelt elsystem, med några enkla verktyg och ett minimalt reservdelslager ombord ska det mycket till innan man blir drivande. TS motor kommer knappast att krångla på grund av att den är gjuten i USA. Så länge som det är olja i tråget och kylningen fungerar kommer den att kunna leva "för evigt". Det som kommer att strula är elektroniken och där har iaf inte jag sett någon kvalitetsskillnad mellan olika märken och tillverkningsländer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser