Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Azguz

Köpa begagnad spinnaker/gennaker

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle vilja ha helst en gennaker, eller eventuellt en spinnaker för att få lite mer fart i lätta vindar på undanvind. Däremot tycker jag inte alls att det känns motiverat med en sprillans ny för verkar vara många som säljer dessa typer av segel begagnat som inte har särskilt många år på nacken. 

Det som däremot inte är möjligt att hitta är väl det "perfekta seglet". Jag antar väl att seglet någon gång blir "för stort" när liken blir för långa? Men ett något mindre segel än vad båten "klarar" kanske går att köra på? Det borde alltså finnas ett "spann" däri seglet fungerar 

Det jag undrar är, när jag letar begagnad spinnaker eller gennaker vilka mått behöver jag veta om min båt, vad ska jag titta efter och inom vilket spann kan jag hålla mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Börja med att fundera på hur du seglar idag. Ofta med besättning eller ensamseglare du? Bara på undanvind och för motor när kryssen kommer?

Har du peke, behöver du ha strumpa till? Många olika parametrar att ta hänsyn till när det gäller måtten på lik och vilken typ av gennaker som kan vara aktuell.

Spinnaker är inte samma krav på de olika måtten för att fungera hjälpligt iallafall.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag seglar ju nästan alltid själv och min båt är ju en inte allt för dåligt seglade motorseglare men Mastheadrigg. De allra flesta båtar är ju underriggade och har man en pråm som min, så är ju så stor segelyta som möjligt bara positivt. Reva på ett enkelt sätt är ju det första man försöker få till ett bra arrangemang till på en båt - eller!? (är det en häftig steroanläggning!?)

Med min båt fanns det en, vad jag tror, lättvindsgenua i spinnakerduk, med pistolhakar - men som jag envisas med att kalla Gennacker.

På den tiden hade vi två segelmakare (nu ar den ene slutat och det stora loftet flyttat)

Hade monterat en stege, hängandes i fören, som skulle ha två funktioner. Dels som steg för att kliva ombord och iland och dels som gennakerpeke, med vatterstag, som vanligtvis hölls in med en gummicord.

Lättvindsgenuan/Gennakern skulle ha kunnat vara mycket större, så jag gick ut till Segelmakaren Bobo Syversen med båten och bad honom göra seglet så stort som möjligt. Det gjorde han. "Gennakern" blev 10 m2 större än Genuan. Har en gammal ombyggd CU-rulle som gennakerrulle. Fungerar väl inte helt perfekt, men det duger åt mig. Förra sommaren seglade jag Kungshamn upp till Norska gränsen och tillbaka, med Gennakern alla dagar utom den sista. 

Då var det tillräckligt med vind för att segla med revad kryssfock.

En riktig gennaker hade nog varit ännu större.

post-106994-0-17367600-1459335060_thumb.jpg

Fördelen med min "Gennaker" är att jag kan segla med den nästan lika högt i vind som med den vanliga Genuan. dvs på kryss, Det där 10 m2 och den lätta duken gör en väldig skillnad.

En Gennaker tycker jag absolut du skall skaffa dig och med rulle.

"Förlikets" längd på min "Gennaker" en aning kortare än avståndet mellan blocket i masttoppen och fästet på "peket".

En segelmakare kan väl alltid skära ner ett för stort segel, men bäst är det naturligtvis att ett begagnat segel passar från början.  

http://www.boding.se/wp/wp-content/uploads/2015/09/Boding-Code1-Broschyr.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en mastheadrigg och gennakerpeke. 

Jag kommer inte lyckas på dit en gennaker med rulle för då måste jag få fram infästningen 15 cm framför förstagets infästning. Toppen är svetsat i profilen så jag kan inte bulta en "mastkran".
Mastkranen måste måste vara bultad vid användande med rulle och kan inte nitas PGA krafter då en sådan spänns på annat sätt än med strumpa/traditionell hissning.

(har frågat runt med leverantörer)

Därav kan strumpa + traditionellt spinnakerfäste vara aktuellt. Sen borde det ju gå att använda generellt segel som en spinnaker. Det borde ge betydligt mer fart med en stor spinnaker än stor+rullgenuan jag har idag. 

Jag vet att jag vill ha en spinnkaer eller gennaker och tycker inte att jag ska behöva köpa det sprillans nytt till min båt utan kan köpa något begagnat i lämpligt storlek. Frågan är vad jag ska titta efter för parametrar.  Sen lär jag bli klar av vilka parametrar jag ska fastställa för min båt, men jag vet just nu inte ens vilka det är. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måttet är T= förlikat på din Genua det är måttet på gemaken SL,akterliket skall vara 1 meter kortare,när det gäller spinnaker

Så kan den vara ca 1 meter längre.storleken beror på hur bukig seglen är desto buktigare desto Sören blir seglena det kan variera väldigt mycket

En ren länspinaker är buktigast liken på dessa segel töjer se ej dom är syda med likband av segelduk ca 140 gr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som Medoch skriver finns det ju olika undanvindssegel, en gennaker är ju inte den andra lik. Olika bukiga, plana, vassa förlik. Allt beror ju lite på hur du seglar. Kryssar du ofta? Mest halvvind till och från din hamn. Jag har 3 olika gennakers, 2 med rulle och en med strumpa, alla är de olika med olika egenskaper. En för ren slör/undanvind, en code one som det faktiskt går att kryssa med och en allround.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försöker ju alltid ta mig från ett mål till ett annat och kryssar om det är lämpligt eller undanvind om det är lämpligt för tillfället. 

Båten bygger jag för att dra iväg på obestämd tid. Kanske jorden runt? Så det lär ju bli en del vind i akter ifrån...
En gennaker för kryss är jag inte ute efter utan det är i huvudsak i undanvind som seglet är avsett för. 

I kraftiga vindar kan jag väl likväl spira genuan, utan det är väl då mest i lätta vindar på undanvind det handlar om. 

Måttet är T= förlikat på din Genua det är måttet på gemaken SL,akterliket skall vara 1 meter kortare,när det gäller spinnaker
Så kan den vara ca 1 meter längre.storleken beror på hur bukig seglen är desto buktigare desto Sören blir seglena det kan variera väldigt mycket
En ren länspinaker är buktigast liken på dessa segel töjer se ej dom är syda med likband av segelduk ca 140 gr

Om jag förstår rätt så måttas förliket på en gennaker. Akterliket ska vara 1 meter kortare än förliket. 
Men på en spinnaker är väll förlik och akterlik lika långa eftersom den är symetrisk?

Så egentligen är det bara förlikets längd som begränsar inköpet av gennakers storlek där den inte får vara längre än max möjliga på min båt. Finns det något "kortare än så borde det inte vara heller"?

En spinnaker sitter ju inte fast i topp och botten på samma sätt utan flyger mer. Finns det där några begränsningar? Eller du kanske menar att spinnakerns lik kan vara ca 1 meter längre än en gennakers förlik?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En spinnaker och gemaket hissas upp till toppen .Så där är dom lika.Genakern sitter fast i undeliket i båten därför får den inte vara längre En spinnaker sitter bara fast i toppen så därför kan den vara större.bäst är att du köper en spinnaker ellergenaker som är lika stor som förstaget .altså skall liken vara lika som förstaget.förstaget är T måt

Genakern spinnaker heter det SL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En spinnaker är inte bara ett undanvindssegel, det går att segla spinnaker i halvvind.

Spinnakerbomen pekar då rakt förut och liket mellan bommen och masttoppen ska nästan vara sträckt.

Där har du måttet på din spinnakers "sidolik" (tappat bort vad de liken heter, kanske styrbords- och babordslik?) som jag tycker.

Sedan finns det olika storlekar och skärningar på spinnakrar för mer utpräglad undanvindssegling och för mer utpräglad halvvindssegling. Ju smalare och planare spinnakern är desto högre i vind kan man gå.

Kolla med några segelmakare, de har ibland begagnade segel till försäljning.

Strumpa ska du absolut ha om du ska segla ensam eller om ni bara är två personer ombord, underlättar väldigt mycket.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En spinnaker är inte bara ett undanvindssegel, det går att segla spinnaker i halvvind.

Spinnakerbomen pekar då rakt förut och liket mellan bommen och masttoppen ska nästan vara sträckt.

Där har du måttet på din spinnakers "sidolik" (tappat bort vad de liken heter, kanske styrbords- och babordslik?) som jag tycker.

Sedan finns det olika storlekar och skärningar på spinnakrar för mer utpräglad undanvindssegling och för mer utpräglad halvvindssegling. Ju smalare och planare spinnakern är desto högre i vind kan man gå.

Kolla med några segelmakare, de har ibland begagnade segel till försäljning.

Strumpa ska du absolut ha om du ska segla ensam eller om ni bara är två personer ombord, underlättar väldigt mycket.

Mackey

Absolut ska jag ha minst strumpa! Helst hade jag velat ha en cod 0 med gennaker men jag måste ha en "mastkran" eller liknande framflyttning av punkten för att få tillräckligt fritt utrymme mellan den och förstaget. 15 cm typ. Det här är Seldens egna angivelser för cod 0 på masthead. 

Selden har en mastkran, men den måste bultas(i samband med sträckning av code 0 system) och får inte nitas och eftersom min masttopp är svetsad i profilen blir det bökigt. Därav kanske jag bara nitar ett traditionellt spinnakerfäste. Förvisso skulle man göra någon alukonstruktion som man svetsar fast i profilen, men jag vet inte jag.. Då blir det ju alu som ligger på alu med utrymme mellan även om man svetsar runt.....

Sen så skulle det ju även vara trevligt med en spinnaker. Med spinnaker och strumpa, fäster man strumpas manöverlinor i gennakerpekens infästning då?

Hur avgör jag rätt höjd för spinnakerboomens läge? Jag har en skena på bommens föröver sida. Är det "längst" ner på den? Och hur långt är lämpligt på en spinnakerboom för en båt? Så långt som från mastens föröver sida ut till gennakerpekens infästning t ex.? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spinnakerbommen ska vara så lång att den når framför förstaget så att spinnakern går fri från förstaget på halvvind. Jag har inte koll på hur lång den ska vara, men de masthead-båtar jag seglat så har spinnakerbommen bara precis nått framför förstaget.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spinnakerbommens längd framgår av SRS-mätbrevet (om det finns ett sådan); annars stämmer det väl överrens med måttet från mastfot till förstagsinfästningen i däck är min erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är ju inte en av de mer "välkänd". Förvisso en erkänd bra båt, RW-serien från Tortuna, men inte lika känd som rassy, IW etc. Många tillverkare har alltså ingen "standard". 

Men strax framför förstagsinfästningen, hur långt förbi är att rekommendera om den ska gå "fri"? Eller hur mycket kan man spela från "precis fri" till "för mycket framför". Köper man begagnat kanske man inte hittar det precis exakta tänkte jag..

Lutar åt en spinnaker, traditionellt spinnakerfäste(nitat) och strumpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på en jämförbar stor båt (om den är nio meter kolla t ex en Scampi) och kolla hur mycket som skiljer på de måtten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har forumet att säga om de så kallade parasails?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har forumet att säga om de så kallade parasails?

Om det är ett sånt där med hål i mitten så är de rätt ovanliga, vilket nog har ett skäl.

Jag har aldrig sett nåt i verkligheten, men vad jag läst funkar de sådär... Inte så mycket lättare att hantera och ineffektiva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I have a Dream!

kiteboat-at-sea.jpg

Lånad från http://www.mindd.eu/minddinspiration/future-kites/

Tänk vad härligt att forsa fram i 6 knop när det är nästan vindstilla vid vattenytan eller varför inte åt "fel håll" med så långa linor till kiten så att det blåser åt ett annat håll där kiten är.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...