petter_b 49 Postad 29 Mars , 2016 Jag håller på att installera en ny toatank. Tanken är av plast och jag undrar vilket material som är bäst till de rördelar som behövs? Plast, mässing eller RF? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 29 Mars , 2016 Förr eller senare tränger lukten ut genom plasten så rördelar i metall är att föredra framför plast. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lamatu 12 Postad 29 Mars , 2016 Jag skulle ha valt rördelar av komposit (plast) och något problem med lukt tror jag inte föreligger. Hur har ni det med avloppssystemen hemma? Där är troligtvis alla rördelar av plast om inte huset är gammalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 30 Mars , 2016 (redigerade) Det är skillnad på avlopp och avlop och den stora skillnaden är att på en båt samlar man "skiten" ganska koncentrerat i en tank som man boktavligen bor ovanpå medan hemma spolas allt iväg med rikliga mängder vatten bort från bostaden.Om det gäller anslutningar mellan tank och slang eller en skarv är det ok med plast.Om det gäller hela rörsystemet så bygg i metall. Det är inte svårare att löda kopparrör än att limma plaströr. Är du svetskunnig funkar syrafast rostfritt också bra, ja även vanligt rostfritt håller nog länge.Avlopssystem "hemma" byggs oftast i gjutjärn om det inte är markavlopp eller avlopp ingjutna i betong. Avlopp i restaurangkök/storkök byggs t.o.m. i rostfritt stål.Tillägg: 35 mm kopparrör (32 mm invändigt, lite smalare än slang) kostar ca. 250:- kr/m om man köper billigt, ex.vis på Rinkaby (samma pris som för avloppsslang). Böjar mm för lödning kostar 60 - 70 kronor. Det blir inte särskilt dyrt och absolut lukttätt. Dessutom tror jag det ofta är lättare att dra frm rör som ju blir betydligt smalare än slang som är 50 mm utvändigt och som kan få betydligt snävare böjar. Känns det för klent kan man gå upp till 42 mm rör för några tior exte per meter, men jag tror det är onödigt..Mackey Redigerad 30 Mars , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 Mars , 2016 (redigerade) Avlopssystem "hemma" byggs oftast i gjutjärn om det inte är markavlopp eller avlopp ingjutna i betong. Under vilket århundrande jobbade du på byggen!? Jag började som installationselektriker på hus och industribyggnader 1969. Jag har aldig sett sett att rörmockarna lagt gjutjärns rör över huvud taget. Däremot förekommer det ju gjutjärnsrör i gamla kåkar, vilket alltid byts mot plast om det görs några förändringar. Nu bor och verkar jag ju i en liten skithåla på västkusten - långt ifrån all ära och redbarhet. Det kanske är en skillnad ute i den "stora världen". Fast när dom renoverade badrummet hos min dotter i Täby Kyrkby för ett par år sen, var det plast i de nya avloppsrören som gällde - de gamla från 1979 också. Jag skulle inte krånglat till systemet. Dom rördelar som är nödvändiga skulle jag kört med mässing och ledningarna emellan, slang avsedda för ändamålet. http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/slangar/toalettslang/slang-toa-38mm Min egen tankanläggning med sugtömmning som jag byggde 2010. Skulle byggt exakt lika dant idag. Redigerad 30 Mars , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 Mars , 2016 Plastkopplingar kan, om det krånglar lite, vara svårare att få täta. Använder du ex. anaeroblim (typ gängtning som finns i massa olika fabrikat) måste du ha en aktivator för att få igång härdningsförloppet och då, beroende på vad du har för material att koppla plasten emot, med lite olika tillvägagångssätt. JAg har själv tank, där det ingick plastböjar mm. HAr tillgång till rätt typ av limmer mm och använde den metodiken. Dessutom hade jag köpt en trevägsventil i plast, hade inte hittat någon annan förränn såklart dagen efter installation.. Den var i sig en skitkonstruktion som jag fick bygga om lite för att den skulle bli tät (appelisnskalyta mot en o-tingstätning) Skulle jag göra om, skulle jag ha alla kopplingar som går i mässing. Den där iden med att löda kopparrör, istället för plastslang, är nog inte helt galen heller.. Fast det har jag inte utrustning för, så slangen skulle bli "vanlig". FAst den går ju lätt att byta ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 30 Mars , 2016 Jag gjorde en kalkyl på en installation i koppar i dim. 42 mm utvändigt till min båt med de billigaste materialet jag kunde hitta. 2,5 m rör 4 st 90 gr 4 st 45 gr 1 st T-rör Totalt 820:- kr. Med utv. diameter 35 mm kostar samma sak 540:- kr. Med slang klarar jag inte installationerna med 2,5 m eftersom böjarna blir längre och vidare. Jag behöver 4 m 38 mm slang. JUST NU 180:- kr/m på Hjertmans = 720:- kr. Normalt pris på Hjertmans är 247:- kr/m = 988:- kr. På Biltema kostar 4 m 38 mm slang 828:- kr. Tillkommer ett T- eller Y-rör för ca. 80:- kr. Intressant jämförelse tycker jag. Värt för alla att överväga att göra installationen i koppar. Mackey PS Läs om avlopp i gjutjärn här tex, http://www.gustavsberg-ror.se/sv/produkter/ma-system.aspx Används flitigt faktiskt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 30 Mars , 2016 Hur Länge håller dessa lödda kopparinstallationer i en båt som kan vibrera rätt bra vid vissa varvtal på maskin,slår i sjön mm,jag tror att de kan bli ganska känsligt så.. ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 30 Mars , 2016 Vårt företag har faktiskt byggt ett antal såväl VA- som VS-system. Avloppsrör i gjutjärn, s.k. MA-rör, används faktiskt mycket frekvent fortfarande inom VS, i t.ex. källare i flerfamiljsbostäder. Så räkna inte bort avloppsrör i metall när det gäller ledningar som ska hålla mer än ett tag. Skulle jag göra nytt i min båt och hade jag tillräcklig kunskap så skulle jag inte göra som Thallatha utan jag skulle följa Mackeys exempel och helt enkelt löda mitt Cu-system. Skit bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 30 Mars , 2016 Hur Länge håller dessa lödda kopparinstallationer i en båt som kan vibrera rätt bra vid vissa varvtal på maskin,slår i sjön mm,jag tror att de kan bli ganska känsligt så.. ? Jag har viss förståelse för din oro, men... Det finns mycket koppar i gamla fartyg och fartygsmaskinrum. Vi har kopparrör på vår motor från 1980, en MD11. Verkar funka fint där också. Vi och många andra har kopparrör i gasolinstallationerna ombord. Bilkylare är - eller var tidigare - tillverkade i koppar. Jag är inte orolig... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 30 Mars , 2016 Hur Länge håller dessa lödda kopparinstallationer i en båt som kan vibrera rätt bra vid vissa varvtal på maskin,slår i sjön mm,jag tror att de kan bli ganska känsligt så.. ? Jag har viss förståelse för din oro, men... Det finns mycket koppar i gamla fartyg och fartygsmaskinrum. Vi har kopparrör på vår motor från 1980, en MD11. Verkar funka fint där också. Vi och många andra har kopparrör i gasolinstallationerna ombord. Bilkylare är - eller var tidigare - tillverkade i koppar. Jag är inte orolig... Mackey Ja de är ju sant,tänkte inte så långt,sen är ju koppar hyfsat mjuk oxå..kör på.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 31 Mars , 2016 Tack för svar. Jag hade nog tänkt att vara konservativ och köra med slang. Alla anslutningar på tanken har invändiga gängor så frågan gäller ett antal slangsocklar och en plugg. Just en plugg med 1 1/2" gänga verkar inte finnas så många att välja på. Det lutar nog åt att jag köper delar i mässing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser