Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Anders_Apelgren

Anoder nimo 27

Rekommendera Poster

Hej, Har någon koll på anoderna? På min Nimo 27 så har jag en på rodret (är det så bra mitt på rodersidan?). Border inte propaxeln ha en också eller räcker det med att axeln är förbunden med rodret via skäddan? Trim planen har ingen men det är svårt att få in något ovanför (sitter väldigt nära badplattformsförlängningen) och sätta den under blir lite konstigt. Hör gärna av er med synpunkter kommentarer... Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall alltid sitta en anod monterad på propelleraxeln. Har du någon bild på dom fasta trimplanen ? Roger Tack för ditt mail förresten ! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan sätta anoden var du vill eller där den får plats och förbinda den med trimplanen via en el-kabel och vanliga ABICO kopplingar. Se bara till att anoden ligger i vattnet och har god kontakt med kabel och det den ska skydda. Propelleraxeln ska ha en anod, det finns olika stora axelanoder att köpa i fackhandeln. Propelleraxeln har nog inte galvanisk kontakt med rodret sedan det brukar sitta teflonbussningar som roderlagring. Jag tror inte att anoden på rodret stör vare sig styrning eller drar der prestanda på din båt men önskar du flytta den så är ju det inga problem, se bara till att den fortfarande har kontakt med rodret och ligger i vattnet. Kontrollera att alla anoder har kontakt med underlaget (katoden) med ett testinstrument, ohma eller pip. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar. Någon nimo 27 ägare med rak propaxel som vet vilken anod som passar (antar att det skall vara en som monteras i änden på propaxeln efter propellern)? Hälsningar, Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns universal axelanoder i olika storlekar som du klämmer runt axeln före propellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste ta reda vad du har för axeldiameter. Till min gamla motor hade jag 40mm axel,till den nya 35mm. Så man kan ej säga något generellt. Vore tacksam förresten Anders om du kunde maila över org. broschyren även till mej ! Roger :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra svar. Jag lägger upp PDF:en på någon hemsida och skickar en länk så kan alla som vill hämta den... Återkommer... Hälsningar, Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...