Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
motorknasen

Alu vs stål ? Eller vad ska jag ha?"

Rekommendera Poster

Våren är här,båten ska snart i;)

Ev med en ny propeller, jag har en ryds 570 dc med Mercury 115 hk optimax fast efter lite problem har båten numera ett växelhus från en 90 hk och annan utväxling.2:33

Orginal var 19" black Max ,båten varvar 5750 gör 33 knop,

köpte då en 13.1/4 x 21 alu varvar 5750 gör 34 knop. Allt med familjen i två vuxna två barn. Vad ska jag ha? Vill inte att det ska pipa hela tiden... Motorn sitter ett hål upp. Fattar det som att slip är 20% OBS piper inte alltid med familjen efter bytet till 21" men det händer.

Stål eller alu? Vilket märke? Nån som har några idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är max rpm enligt spec på motorn? Den bör ju precis varva ut enligt spec med den last i båten du har oftast. Sen är ju frågan vad du värdesätter... Toppfart, lägre bensinförbrukning, styrka, svängförmåga? 

 

Många skulle säkert säga 3-bladigt RF. Själv dissar jag rostfritt totalt trots att det ger lite bättre ekonomi och mindre slip. Varför? Jag fiskat mycket och en grundstötning med RF propp kan leda till krökt axel och trasigt drevhus då bladen inte ger efter lika lätt som alu. Med alu blir det lite mer slip men oftast bara en krokig propeller vid grundstötning. Sen ger RF propp inte så mycket extra på en båt i din storleksklass.

 

 

Själv har jag valt 4-bladigt från Solas (Jag kör TG7000 med en Suzuki DF140). 4-bladigt för att den blir starkare, svänger bättre och förbrukningen i marchfart blev lägre än med 3-bladigt  (Min båt drar minst i 20 knop (c:a 0,8 l/nm) och då är familjen med) däremot tappar man ibland någon knop i toppfart. Med nya moderna 4-bladiga tappar man ofta väldigt lite. Så för mig är det självklart med 4-bladigt i alu.

 

Byter du till 4 blad med samma stigning så lär nog varvet sjunka några hundra rpm. Propellertrim.se har bytesrätt om det inte passar bra. 

 

 

Du lär säkert få massor av kommentarer här  :)

 

/Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max varv ligger på 5700-5800 där piper den iallafall.

Som jag kör och tänker. Skulle vilja nå maxvarv när jag är själv i båten och något under när jag har med familjen, lägre varv på marschfart och högre toppfart, tycker det borde gå då, den varvar som den gör och att slip är så hög, men jag vet inte ska man gå på 23 eller 21 alu ska man ner diameter och upp i stigning då? Rostfritt eller alu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RF och grundstötning så kan resten av sommaren vara på land om du har otur... Personligen skulle jag skippa RF då det är dyrare och inte ger din lilla båt så mycket. Många andra tycker dock RF is the way to go :) Går man till 4 blad så är många proppar liiiite mindre i diameter. Samma pitch men 4 blad brukar därför sänka rpm med gissningsvis 50-150 varv kanske... Det kanske skulle vara perfekt för dig. Då blir den också starkare när familjen kommer med. Prioriterar du toppfart (skulle inte jag göra då allt 30+ knop är tillräckligt på en sån båt tycker jag) så kanske du ska gå upp ett steg i pitch och ha 3 blad kvar.

 

 

som sagt, du lär få lite fler synpunkter här snart tror jag. 

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ligger och kör på varvtalsstoppet därför är det svårt att säga vilken stigning som passar. Har precis som Peo goda erfarenheter av Solas 4-bladiga alupropeller och skulle rekommendera att du går upp i stigning ett snäpp om det finns. Du skriver att du inte vill att det ska pipa hela tiden... ligger du på max hela tiden? Det är inget jag skulle rekommendera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...