fredrikpenta 6 Postad 29 Mars , 2016 Hej, Kärt ämne... Jag har en VP AQ120 med 200drev. Som ligger i årstaviken (mälaren, sötvatten) som knappt är ute i havet mer än några dagsturer, max fem nätter per år, annars enbart i mälaren. Enligt handboken ska det bytas Zink-ring... Dock när man googlar låter det som att Zink inte har någon "offereffekt" i sötvatten? Och därför ska man ha magnesium.. Dock saluförs inte magnesiumanoder till 200drev (vad jag hittat, hjälp mig gärna!) Fick tips om att ha Aluminiumring på drevet:http://drevdelar.se/aluminiumring-anod-for-aq200Men jag (som inte är så hajj på detta) tycker det låter konstigt att ha aluminium som "offer" då hela drevet (väl?) är gjort av aluminium? Så skulle man råka ha någon punkt på drevet som saknar lite färg så offras det stället lika mkt som anoden? Dessutom, skölden och drevet har väl konstant kontakt, så varför har vissa sköldar en egen offeranod? Mitt sköld 200 har ingen anod alls? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 29 Mars , 2016 Det är skillnad på aluminium aluminium. I sötvatten ska man som sagt ha magnesium men i bräckt och salt vatten har man numera normalt aluminiumanoder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikpenta 6 Postad 29 Mars , 2016 Okej.. tack för svar! Har också som sagt förstått att aluminium är bättre än Zink i sthlmsregionen. Men tycker ändå det är konstigt att nästan alla butiker enbart har Zink! Förstår dessutom inte riktigt "Det är skillnad på aluminium aluminium." Men det kanske man inte behöver förstå sig på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 31 Mars , 2016 (redigerade) Det skulle givetvis stå att "det är skillnad på aluminium och aluminium." Olika legeringar helt enkelt. Redigerad 31 Mars , 2016 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 April , 2016 (redigerade) fredrikpenta skrev:Hej,Kärt ämne...Haha javisst, men också ältat, hatat och ofta missförstått. Man kan nog som båtägare bli uppgiven inför alla sälj-sajter, hur vet man exempelvis säkert om lågpris-anod X ger tillräckligt skydd för just min egen båt, i eget farvatten etc?Motmedlet är naturligtvis att själv försöka ta reda på fakta, gärna också fråga båtgrannar på ens uppläggningsplats hur de gör, men likt förbaskat vet man nog aldrig spiksäkert ifall man faktiskt har lyckats hitta det bästa sättet. (Menar alltså den dära heliga graalen till strategi som i efterklokhetens ljus faktiskt visade sig vara bäst, hur man nu ens i efterhand skulle kunna konstatera sådant? Om båtgrannen med exakt likadan båt spenderat betydligt mindre pengar o besvär så vet man iaf att man knappast optimerat rätt.)Faktaspåret är troligen mycket givande för man undviker väl därmed de grövsta misstagen vid exempelvis förflyttning av nyinköpt båt. Men "fakta" är jäkligt svårt att urskilja klart när det gäller detta kära ämne, finns myriader av sajter hit&dit. Vem i hela världen kan man lita på?(Lägger dock in ett par - i mitt tycke - bra men faktaspäckade länkar, mest för att själv kunna hitta dem i framtiden, här och här.)Nå, tror också att "aluminium-anod" är det bästa valet för dig, glöm zink och magnesium.Firman "Navalloy" verkar ha en patenterat en alu-legering med bl.a. indium som en annan firma "Performance Metals" säljer? Vete katten, i ditt läge skulle jag nog kollat litet extra efter just detta varumärke, men sådana är förmodligen svindyra? Nån lågpris kanske kan funka helt okej?? Redigerad 1 April , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 2 April , 2016 Det är inte så svårt... ...eller. Sammanfattning Sötvatten = Aluminium, eftersom magnesium inte går at få tag på och zink passiviseras. Bräckt vatten = Aluminium eller zink. Salt vatten = Zink, finns även speciella aluminiumanoder som fungerar bra. Blanda inte olika anodmaterial. Sötvatten Här rekommenderas ofta offeranoder av magnesium, men var får man tag i dessa? Behövs det offeranoder i sötvatten? Nej, troligen inte eftersom det är saltet i vattnet som gör att saker och ting korroderar. Magnesium förbrukas riktigt fort i bräckt och salt vatten. Aluminiumanoder verkar fungera, om de nu behövs några offeranoder. Aluminiumanoder påstås ibland passiviseras i sötvatten medan andras säger att de inte gör det. I sötvatten med trippar ut i bräckt eller salt vatten är aluminium bäst. Liten förklaring om aluminium och legering. Aluminium (och alla andra metaller) får olika egenskaper beroende på vilka andra metaller man blandar i. När man pratar om aluminium är det väldigt sällan man pratar om rent aluminium, man pratar om en blandning - en legering - av aluminium och andra metaller. När man tillverkar drev vill man ha ett hållfast material och när man gör offeranoder vill man att materialet ligger lägre i spänningskedjan än drevets aluminiumlegering så att anoden offrar sig. Zinkanoder passiviseras på kort tid i sötvatten - det bildas ett gult/gulvitt/vitt skikt på anoden - och då fungerar den inte när båten tas ut i bräckt eller salt vatten. Det är lätt åtgärdat genom att man skrapar bort skiktet, men inte med stålborste eller med något annat verktyg i stål. Våtslippapper är ju bra om man ska fixa till anoden i vattnet. Bräckt vatten Använd zinkanoder i bräckt vatten, lättast att få tag i. Tänk på att anoden passiviseras om du ligger i sötvatten, tex. i en flodmynning. Då är aluminium ett bättre val. Aluminium är det som ofta rekommenderas, men är svårare att få tag i. Saltvatten Anoder av zink rekommenderas i saltvatten. Samma sak som i bräckt vatten, tänk på att zinkanoden passiviseras om du ligger i sötvatten, tex. i en flodmynning. Då är aluminium ett bättre val. Även aluminiumanoder funkar i saltvatten, men de förbrukas onödigt fort. Det finns särskilda aluminiumlegeringar som fungerar bra. Man ska inte blanda olika anodmaterial eftersom anoderna då skyddar varandra istället för att skydda båten. Skrapa eller borsta inte anoderna med verktyg av stål. Se vidare http://www.volvopent...orrosion_1.aspx och Praktiskt båtägande 7/2010 Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser