sidpiraya 1 Postad 29 Mars , 2016 Hej alla experter, När jag körde över båten med högtryckstvätten för att förbereda för bottenmåla så börja det flagna av mycket gammal färg på rodret och när jag skrapade av löst så kom jag ända in till någon form av metal. Så jag antar att det inte bara är att kleta på bottenfärg här :-). Så frågan är hur fixar jag detta på ett bra sätt? Båten är en Hallberg Rassy Misil 2 från 75 här är ett par bilder. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 29 Mars , 2016 Är det den bruna färgen du menar som är metall?Är det plast under?Om det är den bruna färgen du menar och det är plast under - skrapa bort allt ner till gelcoat, slipa sedan. Men kom ihåg - färgen är jättegiftig, skydda dig och miljön. Måla sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sidpiraya 1 Postad 29 Mars , 2016 Är det den bruna färgen du menar som är metall? Är det plast under? Om det är den bruna färgen du menar och det är plast under - skrapa bort allt ner till gelcoat, slipa sedan. Men kom ihåg - färgen är jättegiftig, skydda dig och miljön. Måla sedan. Beror på vilket bruna vi pratar om :-) men på ett ställe så var det precis som ett lager av spackel eller gelcoat lossnade med se bild där man kan se en liten rostig rand där det ser ut som det är någon form av skarv. kan man göra som du sa på det stora hela och spackla över det "blottade" biten med tex epoxy? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 29 Mars , 2016 Hmmm... okej. Jag skulle börja med att göra rodret plastrent. Då är det lättare att bedöma status. Sannolikt kommer det krävas en del spackling, men kanske också lite plastning ifall det är sprickor i rodret, frostsprängningar till exempel. Troligtvis är rodret fuktigt på insidan; borra ett hål i botten på rodret som antingen är skumfyllt eller ihåligt. När du sjösätter sätter du en skruv i hålet som du kan skruva ur igen på hösten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 30 Mars , 2016 Nja.....alltså, jag tror han menar helt enkelt bladen på "gångjärnet" från hjärtstocken, el vad det nu heter. Att man spacklar där beror på att man ville få en slät yta. Nästa lager spackel kommer att släppa så om an vill ha slätt så äre bättre att använda epoxi. Men sen kommer man inte åt skruvskallarna i framtiden, om man nu behöver komma åt dem. För motståndet i vattnet har det absolut ingen som helst betydelse. Måla över bara om du inte vill spackla. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sidpiraya 1 Postad 31 Mars , 2016 Nja.....alltså, jag tror han menar helt enkelt bladen på "gångjärnet" från hjärtstocken, el vad det nu heter. Att man spacklar där beror på att man ville få en slät yta. Nästa lager spackel kommer att släppa så om an vill ha slätt så äre bättre att använda epoxi. Men sen kommer man inte åt skruvskallarna i framtiden, om man nu behöver komma åt dem. För motståndet i vattnet har det absolut ingen som helst betydelse. Måla över bara om du inte vill spackla. Ahh så det är ett fäste. Så rent "tekniskt" kan jag bara köra över med bottenfärg? ingen speciell grundning/primer eller nått liknande på metallen? /Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 31 Mars , 2016 Jag skulle nog pilla bort det lösa och spackla med epoxyspackel innan bottenfärg. Ojämnt roder ger sämre roderverkan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser