Gäst Peter Postad 2 Maj , 2005 Hej. Har en Tohatsu 25 hk från början av 80-talet. Efter sjösättning körde jag tio meter med den innan motorn hoppade till och nu driver den inte på propellern. Motorn går och varvar som den ska med propellern driver inte. Vad kan detta vara och hur åtgärda det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 Maj , 2005 Sorry Peter! Nej, förresten, du har nog en brytpinne i propelleraxeln mellan axel och propeller. Kommer inte ihåg ifall den var 2 eller 2,5 mm tjock. Det går nog inte få tag på några sådana mer. Jag tog för ett tag sedan (förra eller förrförra året) och borrade upp hålet lite och slipade på propellerns hack. Sedan satte jag inte en pinne i rostfritt. Sorry, skrev jag för det första jag tänkte på var att du hade en vulkad propeller och det har du troligen inte. Ifall du ändå har en sådan är det bara att köpa en ny propeller. /lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 2 Maj , 2005 om man vill så funkar det att klippa av en spik och sätta dit. biligt som bara den att man slipper borra då spikar finns i alla storlekar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 2 Maj , 2005 Iden med en brytpinne är att den ska gå av. Om man har en spik istället för en brytpinne så kommer den inte gå av när man kör på grund, och då kommer växelhuset och propellern gå sönder! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 2 Maj , 2005 Sant, men det är ju inte direkt så lätt att få tag på brytpinnar att man får väl låta bli att köra på det är väl inte meningen att man skall göra det. Vaför tror du dom har tagit bort det fiffiga med brytpinnar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7-012 0 Postad 2 Maj , 2005 Eftersom dom vulkar i stället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sudden 1 Postad 2 Maj , 2005 Kolla om Lidingö Marin inte har? Hittade brytpinnar till Tohatsu 12 hk där (har för mig att de levererades av Duells) mvh Sudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 Maj , 2005 Hej igen! Tanken med att sätta dit en spik i stället är tyvärr inte så bra. För det blir ännu mer galvaniska strömmar då. Samt att spiken efter ett tag kommer att rosta till den milda grad att det inte (på sjön) går att göra en reparation. Varför jag gjorde en brytpinne i rostfritt var det faktum att det på västkusten inte gick att uppbringa någon orginal. Skälet till att jag ökade diametern var för jag tror/trodde brytpinnen var både seg och strark och detta kan man inte säga om rostfritt. Som det tidigare påpekats är brytpinnen till för att gå när det händer något, varken förr eller senare. Vad gäller Tohatsun så visste den inte att den bara hade 25 hk. Varför jag fick reda på att brytpinnarna hade gått när någon hade gasat på för hastigt. Nu hör det till saken att båten var ganska tung./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 Maj , 2005 Som parentes kan nämnas att det heller inte gick att få tag på någon reservpropeller. Vet någon var man kan få tag en sådan, skriv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Penta-Mannen 0 Postad 2 Maj , 2005 Om det nu va så att motorn hoppade till så är det ganska troligt att det va just växelhuset som pajade. Då är mitt tips; se dig om efter en ny motor, det är inte värt att lägga tid på en sån reparation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 3 Maj , 2005 Hej! Växelhuset rasat på en Tohatsu? Nej, det är inte ens troligt. Då är det mer sannorlikt att man kört på något, eller? /Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 3 Maj , 2005 Kanske börja med att kolla vad som hänt innan man börjar leta ny motor. Jag tror ju också på brytpinnen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 Maj , 2005 Hej Peter! Har du identifierat felet?/mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser