icetrip 0 Postad 28 Mars , 2016 Hej på er! Jag skall byta oljetrycksgivaren på min Mercruiser 4,3L V6 från -96. Min fråga till er är då vart den givaren sitter? Oljetrycksmätaren varnar för lågt tryck men motorn låter som den ska och jag har genom att ha läst många inlägg, tolkat det som att det ofta är givaren som behöver bytas!? Om det skulle va så att oljepumpen behöver bytas, vart sitter den på den här modellen? Behöver man lyfta ur motorn då? Tacksam för alla svar o tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 29 Mars , 2016 Den sitter i bakkant av motorn, bredvid fördelaren. Om visarinstrumentet ( jag förmodar att du har ett instrument som visar lågt värde, och inte någon annan varning) visar fel så är det troligtvis givaren. Men kan även vara lågt oljetryck på riktigt, och då är det troligtvis inte oljepumpen som är orsaken, väldigt sällan fel på den. Utan orsakerna brukar gå att finna i slitna ram, vev lager. Motorn behöver inte låta illa för det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
icetrip 0 Postad 29 Mars , 2016 Tack för infon Gelis! Jag hittade den idag när jag va vid båten. Den sitter ju en bit ner, behöver man tappa ur oljan för att byta den? Och jag kunde bara se en kabel från givaren, på den nya ifrån Biltema finns det två. Kan det vara så att den befintliga inte har nån jord t.ex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 29 Mars , 2016 (redigerade) Stopp nu. Har du ett visarinstrument som visar oljetrycket? I så fall ser givaren ut så här, och den har nog inte Biltema Har du elektrisk soppa pump ( vilket är troligt ) då har du även en oljetryckswitch som styr soppa pumpen. Förväxla inte dessa två givare. Redigerad 29 Mars , 2016 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
icetrip 0 Postad 29 Mars , 2016 Jag köpte ny mätare på Biltema och då följer det med givare oxå, precis en sån som på bilden. Fast den nya har två anslutningar för kabel ist för en som sitter på motorn nu! Så funderar på hur det går ihop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 29 Mars , 2016 Aha du har köpt hela kittet på Biltema. Du får dra en jordkabel ( - ) till ena polen på givaren, originalet jordar genom höljet-motorblocket därav endast en anslutning. Står i Biltemas installations anvisning att det är G på givaren som ska kopplas till S på instrumentet den andra kopplas till minus dvs jord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Mars , 2016 http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/32-244_man.pdf Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
icetrip 0 Postad 29 Mars , 2016 Då ska nog detta lösa sig, bara att hoppas att det visar rätt tryck sen oxå! Va ju förresten om jag måste tappa ur all olja för att byta den lr om det snabbt går att byta den samtidigt som oljan är kvar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 Mars , 2016 Var sitter den på din maskin, på min V6:a sitter den i ovankant på motorblocket bakom insuget bredvid fördelaren. Om det är lika placering så rinner ingen olja ut. Även om den har en annan placering så blir det minimalt med läckage då i princip all olja rinner tillbaka ner i tråget efter ett tags stillestånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
icetrip 0 Postad 30 Mars , 2016 Jag är inte så jätteinsatt i motorer men den sitter på babord sida mitt på ungefär. Men som du säger så borde det bli ett ytterst litet läckage isf. Jag låter oljan va kvar i motorn. Tack så jättemkt för all hjälp Gelis! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser