landgren 5 Postad 28 Mars , 2016 Någon som har erfarenhet av detta automatiska trimsystem. Verkar enkelt och prisvärt om det fungerar. http://www.mente-marine.com/acs-products/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 24 April , 2016 Hej Jag tog bort mina hydrauliska Bennet trimkolvar till förmån för Lenco:s eletriskta. Jag brukade iofs inte använda trimplanen speciellt mycket då det tar bort koncentrationen från annat, utan gjorde åtgärden för att hydraulslangarna genom akterspegeln såg dåligt tätade ut samt att trimplanens fastsättning inte heller såg 100:a ut. Sen insåg jag samtidigt att jag ju gjorde om detta som en säkerhetsåtgärd och skulle troligen inte använda detta mer nu heller... Då började jag göra lite research.... Jag har kollat lite på olika automatiska trimsystem. Mente Marines är klart billigare än de mer kända tillverkarnas. Men jag kan inte efter en massa googlande och sökningar efter tester på något sätt se att det skulle vara sämre. Tvärtom.... Jag köpte därför i januari ett ACS RP kit från Mente Marine och monterade det mot mina nya Lenco trimkolvar. Jag postade i en annan tråd tidigare om detta, men hade då inte provat dem själv på riktigt. Det har jag gjort nu då jag sjösatte för 10 dagar sedan. Jag kan bara säga FY FAN VA SCHYSTA GREJER !!! Hade jag vetat detta hade jag köpt detta för länge sedan. F.ö skulle jag aldrig köpa ACS R (roll) då skillnaden är så lite extra att få ACP RP (roll + pitch). Det är värt den lilla extra kostnaden. Ligger du t ex i 12 knops begränsning och i vanliga fall då inte planar kan systemet kompensera ner fören på båten så du ser vad som sker framför och åker bekvämare. Men då behövs RP modellen. Du kommer också då fortare upp i plan. I enheten finns inbyggda gyros samt GPS. Den håller reda på fart med GPS. Det innebär t ex att den drar upp trimplanen automatiskt åt dig när de inte behövs och du lägger till. Det finns inbyggt trailerläge (autodetekterat) som gör att trimplanen inte kommer aktiveras när du drar båten på trailer. Eneheten går ner i deep-sleep när den inte används och behöver egentligen aldrig stängas av, bara avsäkras. Jag har dock en powerknapp ändå... Enheten har ställbar gain så snabbheten att justera kan anpassas till förarens önskemål. Korrigeringar görs inte under pågående svängar. Enheten är så smart att det bara funkar som man vill. Att det finns inbyggd GPS framgår inte av manualen, men man kan gissa att det måste göra det. Jag ställde lite frågor runt detta till Peter Östberg på Mente Marine i vintras. Värt varenda spänn ! Och NEJ, jag är inte köpt av Mente Marine. En sån jävla bra produkt bara ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 25 April , 2016 Hej Har sneglat lite på detta system. Hur var det att montera? MVH johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 25 April , 2016 Hur enkelt som helst! Det är snap-in på befintligt kablage för elektriska eller hydrauliska från Bennet och Lenco m flera. Du behöver bara få upp ett runt hål för enheten, sätta den någorlunda i våg, klippa gamla kablarna vid trim-knapparna och koppla in dem. Har du t ex Bennet hydrauliska så behöver du ev dra fram jord då jorden i det systemet ansluts till pumpen och inte finns med upp till knapparna. Rent elektriskt så behöver du plus (säkrat 15A), minus samt 4 kablar totalt från de två trimkolvarna. I hydraulfallet så är det kablarna som styr pumpen och om elektriska kolvar så kablarna direkt från kolvarna. Det finns även en extra kabel man kan koppla in från tändningen för uppdragning av trim tabs när tändningen slås av. Men den använder få vad jag förstått då ju trimtabsen dras upp automatiskt ändå någon minut efter du stannat eller fått ner farten till någon knop. Har du behövda grejer/verktyg tillgängligt på bordet så.... max 1 timmes tid för montering oavsett tidigare setup skulle jag tro. När elektriska monteringen är klar och man startar upp enheten så detekterar den själv ändlägena. Det sker genom en viss knapptryckning i enl med manualen. Vi kan kalla det initialiseringen... Väl ute på sjön så kör du manuellt med trimtabsen genom att klicka på enheten till ett läge du tycker är bra. Sedan trycker du en sekvens för "spara". Sen är det klart! Efter det så kan man om man vill korrigera 0,5° åt vilket håll som helst och addera det till autoläget för att efterkorrigera om du inte var helt nöjd. Såklart så kan man även köra allt manuellt precis som tidigare om man skulle önska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 25 April , 2016 (redigerade) Jo. Att lägga till.... Jag måste faktiskt säga att det var väldigt länge sedan jag provade något som så mycket överskred mina förväntningar. Ofta brukar det tyvärr vara tvärtom Redigerad 25 April , 2016 av pos42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 26 April , 2016 Jag har funderat lite på om jag skulle skaffa en sån, men jag vill att trimplanen ska stå i ett speciellt läge när jag ska upp i planingsfart för att båten kommer upp lite fortare då. Är det något som går att ställa in? Kan man tex ställa att när farten är under 20 knop och fören reser sig så får dom inte trimmas ner under en given gräns? /Bernte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 26 April , 2016 (redigerade) Något sådant har jag inte sett finns. Men jag tror elektroniken är smartare än dig Den vet läget på trimplanet i realtid, lutning på båten i Roll och Pitch samt hastighet och vill att du ska upp i plan så fort som möjligt. Så jag tror nog den justerar optimalt utan den funktion du nämner. Men... Den frågan kan du ju ställa till Peter Östberg på Mente Marine så får du säkert ett bättre svar än av mig. Gör du det så kan du ju gärna posta det i tråden. Jag personligen kan inte se att det kan bli bättre än vad det är, dvs s u p e r ! /Peo Redigerad 26 April , 2016 av pos42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 26 April , 2016 Om jag trycker ner trimplanen helt så tar det längre tid för båten att komma upp i plan så jag behöver vete hur dom fungerar. Du råkar inte ha hans kontaktuppgifter mail? Annars testar jag väl Peter.ostberg@mente-marin.com /Bernte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 26 April , 2016 Du kan få hans kontaktuppgift (det du skrev stämde ej). Känner att det inte är schyst att publikt posta andras e-postadresser. Skickar den till dig i ett PM. /Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 25 Juni , 2016 Jag har nu installerat ASC rp i vår Aquador 26ht, bara hunnit mer en kort testtur och det verkar bra. Kan återkomma med rapport om någon är intresserad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 27 Juni , 2016 Jag är också på gång att handla och har spanat in ASC rp. Inläggen från Peo är ju bara positiva men det är ju roligt att veta hur det funkar på olika båtar. Själv tänkte jag montera på min Draco 2400 som är ganska trimkänslig. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tmarex 0 Postad 28 Juni , 2016 Hej, Inte en båtmässa utan att någon ny pryl ska inhandlas. I år blev det en Mente Marine ASC RP som har installerats på vår 35 fots daycruiser. Kändes som lite överkurs men hejsan-hoppsan vilken överraskning. Det här blir helt klar ett "måste" instrument i alla kommande båtar. Lika viktig som bränsleflödesmätaren. Håller helt med Peo, jag är helnöjd. Hur har man fått in allt det här i det här instrumentet. Enkelt att installera, enkelt att kalibrera, enkelt att konfigurera. Sen är det bara att trycka in "AUTO"-knappet och köra. Den kommer alltid ihåg optimala inställningen. Dessutom går det att ställa in hur snabbt trimplanen ska reagera. 3 olika steg finns. Uppe på det så finns knapparna kvar för normal manuell hantering, Du tar inga risker, satsa på en ASC RP som har pitchen. Inte heller jag är "säljare" eller har något med Mente att göra. //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 28 Juni , 2016 @Tmarex: Har du kunnat se någon mätbar skillnad i bränsleförbrukning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeffePensar 3 Postad 18 Juli , 2016 Monterade RP nu i vår Sea Ray 250 DA, och kan bara hålla med föregående talare, länge sen jag köpt en produkt till båten som varit så perfekt i funktion, utförande och monteringsmässigt. Den funkar över förväntan. första provkörning i hård vind, byta riktning eller ändra vikten i båten kompenseras direkt, så kort och gott, inget mer pillande på trumplans knapparna. Nu sätter man i Auto läget på rätt nivå, thats it. Sen kan jag tycka det är lite lustigt att en produkt funkar så bra så man måste ursäkta sig och bedyra att man inte är köpt av tillverkaren när man recenserar den 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 18 Juli , 2016 Är det någon som har kvar dom gamla hydrauliska trimplanskolvarna eller har ni bytt ut dessa också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeffePensar 3 Postad 18 Juli , 2016 Kör Benett och allt original kvar förutom just knapparna som bytts ut mot automatiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 18 Juli , 2016 Och jag bytte bennet hydrauliska mot Lenco:s elektriska. Ville inte ha olja och ett oljeberoende i båten. Sedan satt pumpen jag tog bort ditskruvad av något pucko som hade förstört ett helt stuvfack med en korkad placering. Och slangarna räckte inte att flytta den. Jag är nöjd med de elektriska som är betydligt snabbare än de hyudrauliska. Och snabbheten var en glad överraskning som jag inte hade läst något om i förväg. Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 20 Juli , 2016 (redigerade) Nu var det ju några månader sedan du frågade men har du inte bestämt dig än så har jag detta system om än det äldre där varvtalet "lyssnas" av. Just denna funktion har väl inte fungerat. I praktiken innebär det att båtens trimplan inte återgår till ursprungsläge efter det att man stannat... Kan bli lite otäckt när man sedan gasar på igen.Detta ska vara fixat i modernare versioner där hastigheten mäts med hjälp av en GPS.I övrigt är det ett underbart tillbehör, speciellt till min båt som har ett stort kapell som tar rejält med vind. Man blir riktigt bortskämd...Min båt finns i Hjälmaren, har faktiskt precis lagt i denna för i år... Finns du i närheten är du välkommen att prova Mvh // Shas Redigerad 20 Juli , 2016 av Shas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 20 Juli , 2016 Nu har jag har monterat i min Draco 2400 med elektriska trimplan, funkar kanonbra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 22 Juli , 2016 Jag har med intresse följt denna tråden. I dag slog jag till på produkten o ska inför avfärd på måndag installera så jag hoppas att mina förväntningar infrias:) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan602 1 Postad 22 Juli , 2016 Hade var grymt om man kunde koppla i drevet också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 22 Juli , 2016 Installerad och klar. Grymt smidig och lätt installation i mint båt...tog ca 25 minuter. Nu återstår bara att provköra systemet:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan602 1 Postad 22 Juli , 2016 Installerad och klar. Grymt smidig och lätt installation i mint båt...tog ca 25 minuter. Nu återstår bara att provköra systemet:) Vad har du för båt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 23 Juli , 2016 Jag har en Ryds 695DC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 23 Juli , 2016 Jag kan inget annat än instämma med de övriga som installerat Mente Marines trimplansautomatik. WOW! Nu har man full koll på vad som händer på sjön utan då man slipper att sitta och fippla med trimplanen. Över förväntan måste jag säga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 24 Juli , 2016 Är ruggigt intresserad av den här manicken. Just nu har jag en trimplanskolv som strular, troligen är kolven slut pga vatteninträngning... funkar ibland och låter lite illa. Funderar på att skaffa nya elektriska trimplan (har elektriska nu också) och även nämnda trimplansautomatik, men sen såg jag Zipwake systemet. Om man ska köpa nya trimplan och Mente Marin automatiken så är det inte långt upp prismässigt till Zipwake. Hur skulle ni göra? Jag kan iof bara byta kolvarna så behåller jag plåtar och kablage... Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 24 Juli , 2016 Jag vet inte vad enbart kolvarna kostar men de brukar väl inte vara helt billiga. Hade jag inte haft befintliga trimplan eller var tvungen att byta ut mitt system så skulle jag nog ändå kört på hederliga trumplan tillsammans med mentes system. Får för mig att det är lättare att laga själv eller byta ut delar billigare om något skulle strula. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 26 Juli , 2016 Hade var grymt om man kunde koppla i drevet också Det har jag gjort finns inte denna funktion i den nyare varianten ? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 26 Juli , 2016 (redigerade) Jag funderar skarpt på detta också, har nog mer sneglat på Zipwake, det systemet är ju betydligt dyrare, men då ingår ju interceptorerna (="trimplansgrejerna") då jag har långsamma hydrauliska som jag ändå tänkt byta så det kan kännas som ett bra alternativ. Eller ge mig feedback på detta tänkande. http://www.batsystem.se/trimsystem Redigerad 26 Juli , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 26 Juli , 2016 Det är förmodligen betydligt enklare att byta till elektriska kolvar. Lenco har ett speciellt kit ifall du har Bennett idag. Du återanvänder själva trimplanen, kablaget och kontrollpanelen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser