Bosse 300 Postad 28 Mars , 2016 Om du har separata tankar kan jag tänka mig att det är lite tätt i den som är till den motor som stannar. Annars tätt i nåt filter eller nån slang, nåt lite tyngre som sjunker undan när det inte flödar. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stezet 0 Postad 28 Mars , 2016 Jag har en FourWinns med dubbla Volvo Penta 5.0 OSI-E -04. Efter ca 30-50 minuters körning stannar den ena motorn och går inte att starta igen, efter ca. 20min går den att starta och stannar då igen efter ca. 5-10min. Dagen efter går den åter att starta och köra 30-50 minuter. Någon som har lösning eller idé på felkälla ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stezet 0 Postad 28 Mars , 2016 Har dubbla tankar och har provat att korskoppla dessa samt bytt bränslafilter utan resultat. Dock inte rivit bränslepumpar och rengjort ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 28 Mars , 2016 Jag känner inte till motorn men testa att skifta tändspole mellan motorerna för att se om felet flyttar sig. Annars är det väl det vanliga, kolla om det finns gnista när den inte startar, kolle färg på stiftet för att se om den får bränsle, osv. Det finns väl en del elektronik på den för tändning och insprutning som kan strula antar jag. Men det brukar ju va en bra början avgöra on det är ett bränsle eller tändnings problem. /Bernte 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 28 Mars , 2016 En bra investering är en bränsletrycksmätare. Då kan du mäta både låg och högtryck. Jag köpte en från Hansen Marine, och den verkar vara av bra kvalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 28 Mars , 2016 Tvärdör den eller börjar den gå dåligt på högre varv först? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stezet 0 Postad 30 Mars , 2016 Den dör helt men startar till en eller två gånger innan den dör helt, inget bludder utan den slår av helt, detta oavsett om jag kör i 25 knop eller 7 knop när det händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 30 Mars , 2016 Stopp i luftningen till tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 30 Mars , 2016 Skulle kolla tändningen, fördelare eller liknade kan vara knas. Det är ju det som återstår om bränslet är ok och du bytt tankarna med respektive motor. Byt ut fördelare och tändspole se vad som händer. Skulle kunna vara fukt/glapp i dessa som ställer till det, har varit med om liknande fel, gick bra tills de blev varma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklas 6 Postad 30 Mars , 2016 Hej Har haft liknande fel med en V6 då visade sig att det var bränslepumpen. Gick ungefär en halvtimma sedan stendog den för att starta efter 10 min vila. //Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 30 Mars , 2016 När det gäller bensinmotorer som stannar tvärt utan förvarning brukar det vara ett elektriskt fel. Det du beskriver egentligen, att motorn dör när den blir varm, "värmefel", brukar bero på någon elektrisk komponent som är känslig för värme, tändspolar förbrukas snabbt i varma motorrum, byt den! En annan grej som brukar vara känsliga för värme är ju gamla kondensatorer, men du har väl förstås brytarlöst tändsystem på dina motorer, då har man ingen konding på fördelaren. Däremot finns det väl annan styrelektronik som kan få värmeslag. Däremed inte sagt att du skall ignorera bränslesystemet, kolla det noggrant! Mekanisk eller elektrisk bränslepump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser